Monday, August 28, 2023

ITALY & SWITZERLAND: SWITZERLAND - LUCERNE - WALKING TOUR - PART 01

Assalamualaikum.
Ok, jom kita lawat jambatan kayu yang terkenal di Lucerne iaitu jambatan Chapel (Kapellbrücke/Chapel Bridge) yang juga terletak di Kapellplatz (Chapel's Square). Ia dibina sekitar 1365 dan adalah jambatan kayu berbumbung yang kedua terpanjang di Eropah.

The Chapel Bridge and Water Tower were built in the 14th century. The bridge served as a rampart, as well as part of the town fortification. Originally 285 metres long, the bridge was shortened several times during the 19th century. Water Tower served as a dungeon, archive and treasury vault.

Jambatan sepanjang 204.70 meter ini merentangi Sungai Reuss secara pepenjuru (diagonal). Ia adalah jambatan kayu yang tertua di dunia yang masih digunakan sehingga ke hari ini.

Restaurant/cafe outdoor seatings at Rosengart Platz (Rosengart Square).

Itu jambatan Seebrücke, yang menghubungkan Stesen Kereta Api Lucerne dan Lucerne Old Town. Pertama kali dibina pada 1869/70 dengan lebar 26.7 meter, yang ketika itu dikira jambatan paling lebar di Switzerland.

Jambatan jalan raya mempunyai dua lorong di setiap arah untuk lalu lintas individu bermotor dan lorong basikal. Kelajuan maksimum yang diisyaratkan ialah 50 km/j. Jambatan itu dilalui oleh empat bas troli dan empat laluan bas.

Seebrücke adalah salah satu jalan yang paling sibuk di Switzerland. Sekitar 35,000 kenderaan memandu melintasi jambatan ini setiap hari. Di samping itu, purata 30,700 pejalan kaki menyeberanginya setiap hari (2017).


Bangunan PostFinance, sebuah bank.

Church of St. Leodegar

In the 17th century the Chapel Bridge was adorned with a set of paintings. The triangular panels were designed by town secretary Renward Cysat, a universal scholar, and painted in Renaissance style by Hans Heinrich Wägmann. 

The series of paintings depict the development of the city and republic of Lucerne from a Counter-Reformation point of view. Other pictures portray the life and suffering of the town's two patron saints, St. Leodegar and St. Mauritius. 

During the night of 17th August 1993, a fire broke out on the Chapel Bridge, burning 81 of the 111 bridge paintings. The paintings on both bridge-heads escaped damage by the blaze. Between 1994 and 2001, photographic facsimiles were displayed to fill the enormous gap.

In 2002 Lucerne's city council, together with the federal and cantonal offices for the preservation of historical monuments, agreed upon the order in which the paintings would be newly hung. The paintings on the bridgeheads are the originals. In the middle of the bridge the paintings from the St. Mauritius series can be seen. These had been removed in the 19th century when the bridge was shortened during the construction of the quays on the north and south ends.

The gap remaining between the paintings serves as a reminder of the irreparable loss to the bridge - and for the city of Lucerne - caused by the blaze on the night of 17th August 1993.

Inilah foto-foto kebakaran jambatan Chapel 1993.

Waterfront at Rathausquai lane.

Hotel des Alpes and the Hotel Mr. Pickwick Pub (formerly Hotel Federal).

Hotel des Alpes was built in 1553.

Ada mural besar pada dinding Hotel des Alpes ini.
This mural is by Oscar Rüegg. When the renovation of the house was discussed in 1953, the old façade painting was not preserved. In 1953, the Bell company held a competition among artists from the five central Swiss cantons for the mural of the modernized façade, from which Oscar Rüegg emerged as the winner.

The motif, executed in silicate colors, bears the title "Schwingerkönig" (Wrestling King) and depicts an Alplerkilbi (an Alpine fairs - a festival) on a boat. In the middle is the wrestling king, dressed in white, with the prize money, on the right a couple in traditional costume is dancing to the music of two accordion and clarinet players. A densely packed group of people is depicted on the left, including a man with a child on his shoulder, brandishing a Swiss flag. The coats of arms of the cantons of Uri, Schwyz, Unterwalden and Lucerne are attached to the sail, which is surrounded by seagulls. The façade design pays tribute to the culture and customs of the original cantons and thus met the conditions of the competition.

Deretan bangunan-bangunan lama bersejarah di tebing sungai Reuss di Lucerne Old Town.


Chapel Bridge ini pernah terbakar teruk pada tahun 1993.

Ada planter boxes with flower plants menghiasi tepi jambatan ini. Cantik.


Pelargonium 'Surcouf' - ivy leaved geranium.

Petunia.

Pemandangan ke arah Stesen Kereta Api Lucerne dari Chapel Bridge.

Torbogen Luzern, Historical landmark

Gerbang ni pernah menjadi pintu masuk utama stesen keretapi lama tahun 1869. Bangunan ini terbakar sepenuhnya pada 1971 tapi bahagian depannya (gerbang ini) terselamat). Stesen keretapi baru telah dibina pada 1991 kira-kira 50 meter ke arah Selatan, jadi sekarang gerbang lama ini terletak di tengah-tengah terminal bas antara stesen keretapi baru dan tempat bot berlabuh di tasik Lucerne.

Apa yang membezakan pintu gerbang adalah patung gangsa di atasnya, yang dibuat oleh pengukir Switzerland Richard Kissling. Ia dipanggil "Zeitgeist", didirikan sebagai pelindung pintu gerbang dan penduduk kota Lucerne.


Di pintu gerbang ini ada coat of arms Switzerland dan Lucerne.

Jambatan Seebrücke.


Bergambar di Chapel Bridge dengan pemandangan sungai Reuss dan Lucerne Old Town.



Rathaus (Town Hall) siap dibina pada 1606 dengan stail Renaissance Itali. It is an old town hall.

Itu adalah Rathaussteg bridge. Ia adalah sebuah girder bridge, jambatan basikal dan pejalan kaki serta jambatan konkrit yang siap dibina pada tahun 1961.

Lukisan-lukisan segitiga di Chapel Bridge ini menggambarkan pemandangan sejarah negara, sejarah Konfederasi Switzerland dan kehidupan patron saints Lucerne, St Leger dan St Maurice. Ia dilukis tanpa memaparkan gambaran keagamaan tetapi hanya gambar duniawi. Lukisan-lukisan di jambatan Chapel ini dibuat antara 1614 hingga 1624.
Semua ahli majlis perbandaran ketika itu telah dijemput untuk menaja panel-panel lukisan ini. Keluarga penaja biasanya membayar untuk dua panel, dengan lukisan di kedua-dua belah. Setiap lukisan di jambatan ini mempunyai gambar jata (coats of arms) dan nama-nama penaja. Oleh itu lukisan-lukisan itu menjadi sumber penting sejarah keluarga penaja.

Kitaran lukisan Chapel Bridge berkait rapat dengan sejarah Konfederasi Switzerland dan negara-negara jirannya. Ia adalah masa politik yang tidak menentu dengan dasar dalam negeri yang dikuasai oleh pertikaian pengakuan dan dasar luar yang dipengaruhi oleh perubahan pakatan antara Perancis, Sepanyol, Savoy dan pope.
Susah untuk dipastikan siapakah pelukis lukisan-lukisan ini kerana sudah banyak kali dibaikpulih atau dilukis semula. Dua orang pelukis yang dapat dikenalpasti adalah Hans Heinrich Wägmann dan Hans Jakob Wysshaupt.

Lukisan-lukisan di Jambatan Chapel adalah penting dari perspektif sejarah seni dan merupakan antara mercu tanda utama bandar Lucerne. Para pakar dan pengembara dari seluruh dunia telah melihat dan mengulas mengenainya selama berabad-abad. Kebakaran jambatan ini pada malam 17 Ogos hingga 18 Ogos 1993 memusnahkan sekitar dua pertiga daripada lukisan-lukisan tersebut. Fortunately, terdapat foto-foto lukisan-lukisan ini yang telah dirakam secara profesional kira-kira dua tahun sebelum itu. Jadi berpandukan pada foto-foto itu maka lukisan-lukisan yang sudah terbakar itu telah dilukis semula dan diletak di jambatan ini. 


Di jambatan ini ada Wasserturm Souvenirshop / Water Tower Souvenir Shop.


Rathaussteg bridge and Reuss river. 


Bangunan castle atas bukit macam dalam cerita fairy tales ini ialah Château Gütsch (1888), sebuah hotel butik mewah dan restoran terkenal di Switzerland.


Sampai di hujung Chapel Bridge.


Menara bentuk oktagon itu namanya Water Tower (Wasserturm). Tingginya 34 meter. Ia dibina 30 tahun lebih awal dari Chapel bridge ini, sekitar tahun 1300. Water Tower ni pernah digunakan untuk pelbagai tujuan seperti arkib, perbendaharaan kota, penjara dan tempat menyeksa (torture chamber). Sekarang ini sudah dijadikan pejabat oleh sebuah persatuan sejarah tempatan (Gesellschaft zum Wasserturm).

Ok, let's extend our walking tour on this side of the river. 

This is Confectionery Kurmann, one of the most distinguished pastry-and-chocolate shop in Lucerne. Saya baca, Swiss company Toblerone pernah mengumumkan bahawa ia telah mengeluarkan coklat halal untuk pelanggan Islamnya. Ini telah membawa kepada kontroversi dengan beberapa pendapat mengatakan bahawa syarikat itu telah menjadi jenama terkenal yang menyumbang ke arah "Islamization of the state". Mondelēz, yang mengeluarkan Toblerone, mengesahkan bahawa kilangnya di Bern yang menghasilkan coklat itu telah mencapai pensijilan halal yang menjadikan pengeksportan coklatnya lebih mudah.

Cerita pasal makan halal, saya pun sajalah check adakah restoran halal di sekitar lokasi di mana kami berada ketika itu. Inilah lokasi-lokasinya. Ada restoran-restoran kebab, tandoori, biryani dan little Istanbul. 

Switzerland is pet-friendly. While walking your dog in the city, it must be on a leash in public places and be prepared to clean up your dog’s waste. 




Air sungai Reuss yang jernih. 


Bangunan Rathaus Stadt Luzern atau Lucerne city hall (city government office).

Di sebelah Chapel bridge ada jambatan pejalan kaki Rathaussteg bridge yang merentangi sungai Reuss.

TOWN WALKWAY
Created 1899. New construction from 1961. Wrought iron railings by Johann Meyer. Candelabra by Ludwig and Jost Schnyder.

Melihat pelancong wanita berjaket merah ini menggunakan walking pole/sticks mengingatkan saya pada cadangan isteri saya supaya kami patut mula memikirkan untuk melakukan yang sama memandangkan kami sudah pun berusia. There are so many benefits from using the sticks, but for me the most important is that they protect my knees from the impact of walking. Pernah masa kami bercuti ke negara-negara Balkan di mana kami ada buat banyak walking tours at the beautiful old towns dan pada malamnya masa di bilik hotel, saya kesakitan kedua-dua belah lutut sampai susah nak bersolat.

Chapel Bridge and Water Tower. Ini pemandangan Chapel Bridge sepenuhnya dari seberang sini sungai Reuss.

Saja la saya check berapa rate semalam untuk Hotel des Alpes itu sebab lokasinya betul-betul berada dalam touristic area, betul-betul pula di tepi sungai Reuss dan dengan pemandangan Chapel Bridge. Tentu mahal. Ok, ia hotel 3 bintang dan rate semalamnya RM1,051 (as at 25th Aug 2023).


Pemandangan sungai Reuss dari Rathaussteg bridge.

Pemandangan tepi sungai Reuss.

Bangunan kiri itu adalah Luzerner Theater, a performing arts theater.

Statues of shepherd and sheep. Sculpture "Shepherd with Sheep" in front of the Lucerne Theater by Rolf Brem, a Swiss sculptor, illustrator and graphic artist.

Lucerne City Hall and Rathaussteg bridge.

Ini gereja Jesuitenkirche / Jesuit Church St Francis Cavier, dibina pada 1666.
jesuitenkirche-luzern.ch: The Jesuit Church is of outstanding importance for the public perception of the Catholic Church in the city of Lucerne. It is also of particular importance for the public relations work of the Faculty of Theology and for the practice of church music at the Lucerne School of Music.

Ini Jesuitenplatz atau Jesuit Square. Dengan cobblestones dan dataran marmar putih yang tersendiri, Jesuitenplatz telah menjadi ciri landskap bandar Lucerne selama 50 tahun. Dataran seluas lebih kurang 600 meter persegi ini telah direnovasi pada 2020. 

Dataran ini adalah salah satu dari tempat tourist attraction di Lucerne.



Gereja ini dibina sebagai Counter reformation oleh penganut Kristian Katolik menentang Protestants dengan membuat senibina baroque yang memaparkan kuasa dan kemuliaan dan menekankan bahagian-bahagian tradisi Katolik (terutamanya penghormatan kepada saints) dan budaya visual (bertentangan dengan penekanan Protestan pada perkataan daripada kitab-kitab). 

Itik mallard berenang-renang di sungai Reuss. 


Patung di atas pintu masuk utama gereja.

Do not feed the birds. 

Pemandangan indah sungai Reuss and kota Lucerne dari Jesuit Square.

On the left is Government Buildings of Canton Lucerne and on the right is Marianischer Saal, a function room facility. 

Di situ juga ada fountain Brunnen (spring), salah satu municipal fountain di Lucerne. Terdapat lebih 200 air pancut di bandar Lucerne yang telah membekalkan bandar ini dengan air minuman selama lebih 600 tahun. Ia adalah bahagian penting dalam warisan budaya dalam sejarah bekalan air.

The red building is the Schild building, was a department store. Though it was built in 1658, the building is not under monument protection. 

Pada 2015 kami di sini, bangunan ini ada dihias dengan nombor-nombor iaitu Advent Calender. Ianya kalender istimewa untuk mengira detik hari kedatangan Christmas dan juga untuk meraikan hari-hari sebelum menjelangnya Krismas.
Winter 2015

Reuss river and Lucerne Old Town.


Jom jalan lagi.

This is Reussbrücke / Reuss Bridge. It is a bicycle and pedestrian bridge, road bridge and deck truss bridge.


Kelihatan sebuah empangan kecil dipanggil Needle Weir. Di hujung sana ialah satu lagi jambatan bersejarah seperti Chapel Bridge, namanya Spreuerbrücke atau Chaff Bridge.






Ini empangan Needle Weir (Nadelwehr). At some areas, sungai Reuss ni deras airnya jadi alirannya perlu pengawalan. Oleh itu Needle Weir dibina. Empangan yang dibina di antara tahun 1859-1860 ini masih digunakan sehingga ke hari ini untuk mengalirkan air ke sebuah loji hidroelektrik berhampiran.

Empangan jarum (needle dam) adalah weir* yang direka untuk mengekalkan tahap atau aliran sungai melalui penggunaan kayu nipis (jarum/pancang). Kayu-kayu pancang ini disandar pada rangka yang kukuh dan boleh telus air. Kayu-kayu individu ini boleh ditambah atau dibuang untuk mengurang atau menambah aliran air sungai.
*Weir: empangan rendah yang dibina di seberang sungai untuk meningkatkan paras air di hulu atau mengawal aliran.

Papan maklumat tentang Needle Weir (Nadelwehr).








Ok, jom jalan lagi. Kelihatan dari sini Musegg Wall.





Musegg Wall merupakan sebahagian kota pertahanan Lucerne yang dibina pada abad ke 13 yang masih terpelihara. Kubu bersejarah ini ada 9 menara. Dari sudut pandangan ini boleh nampak 4 dari 9 menara di Musegg Wall: Menara Nolli, Männliturm, Luegislandturm and Heu.



Männliturm.

Luegislandturm.

Männliturm: bermaksud 'Little Man'. Dipanggil demikian sebab di puncak menara ini ada patung iron man memegang banner.
Luegislandturm: bermaksud 'Look Toward The Land'. Ia setinggi 52.6 meter dan yang tertinggi di antara 9 menara di Musegg Wall. Ia berusia lebih tua dari Musegg Wall dan berperanan sebagai menara pemerhati. Dibina pada 1291.
Heu: bermaksud 'Hay' sebab menara ni dulu tempat simpan rumput kering. Waktu yang sama juga jadi setor simpan serbuk letupan (gunpowder). Pada 1701, menara ni disambar petir dan gunpowder meletup. Menara ini rosak teruk dan batu-batan dari menara ini melayang masa letupan dan mengakibatkan kerosakan teruk di kawasan sekeliling. Ada juga kematian. Selepas itu menara ini dibina semula.  
Männliturm, Luegislandturm dan Heu


Spreuerbrücke atau Chaff Bridge.



Historisches Museum Luzern / History museum.

Brunnen Reusssteg / Fountain Reusssteg, a water cooler.


Seni mozek yang indah di dinding yang menggambarkan kehidupan di ladang.


Sebuah bangunan lama yang cantik di jalan Pfistergasse.




Itu adalah Rumah Ander Allmend yang dibina pada 1679 oleh keluarga bangsawan Ander Allmend. Rumah itu telah diisytiharkan sebagai monumen dan merupakan salah satu mercu tanda seni bina bandar Lucerne.

Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care. 

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

2 comments:

  1. Best best. Dapat explore lama. Kami tak lama round sini dulu, jalan2 snap foto.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, lama juga kami di Lucerne. Tu yg boleh buat walking tour sikit.
      Thanks Mulan.

      Delete