Friday, August 11, 2023

ITALY & SWITZERLAND: SWITZERLAND - FROM LUGANO TO RÜMLANG - PART 02

Assalamualaikum.
Baik, saya sambung dengan bahagian ke 2 cerita perjalanan kami dari Lugano ke Rümlang.

Semasa dalam perjalanan itu, kami melalui Gotthard Road Tunnel yang menembusi Alps dengan puncuk gunungnya Pizzo Centrale.
Wikipedia: The Gotthard Road Tunnel in Switzerland runs from Göschenen in the canton of Uri at its northern portal, to Airolo in Ticino to the south, and is 16.9 kilometres in length below the St Gotthard Pass, a major pass of the Alps. At time of construction, in 1980, it was the longest road tunnel in the world; it is currently the fifth-longest. Although it is a motorway tunnel, part of the A2 from Basel to Chiasso, it consists of only one bidirectional tube with two lanes. 
🔸Terowong itu dibina secara kasar selari dengan terowong kereta api lama, dengan portal beberapa ratus meter dari terowong kereta api. Sebelum pembukaan terowong jalan raya ini, kereta telah diangkut melalui terowong kereta api berhampiran menggunakan car shuttle trains. Berikutan kebakaran besar di terowong jalan raya ini pada tahun 2001, kereta api ulang-alik kereta itu kembali beroperasi selama beberapa minggu.
🔸Pernah berlaku satu kemalangan yang melibatkan 2 trak pada 24 Oktober 2001 di dalam terowong ini. Trak-trak tersebut terbakar dan asap dan gasnya menyebabkan kematian 11 orang dan mencederakan ramai yang lain. Terowong jalan raya ini juga terpaksa ditutup selama 2 bulan untuk pembaikan dan pembersihan sebelum dibuka semula pada 21 Disember 2001. 
🔸Semenjak dari itu, Kerajaan Switzerland mengambil langkah untuk mengehadkan hanya 150 kenderaan sahaja dibenarkan untuk berada di dalam terowong pada setiap jam. Memandangkan kedatangan kami ke Switzerland adalah pada permulaan Peak Season, memang lama juga kami terpaksa menunggu giliran untuk menggunakan Gotthard Tunnel.

Ini adalah peta 3D menunjukkan laluan dalam banjaran Gotthard Road Tunnel (garisan biru), Airolo, Göschenen dan puncak gunung Pizzo Centrale.

Lepas lalu dalam Gotthard Road Tunnel, kami pun keluar di Göschenen Uri yang merupakan sebuah kampung dan kawasan perbandaran yang terletak di kanton Uri di Switzerland. Ia terletak di hujung utara terowong Gotthard. 

Passed by Wassen Uri. Wassen is a municipality in the canton of Uri in Switzerland.



Mengapakah Swiss Alps begitu terkenal? Di dalam Swiss Alps terletak hampir semua puncak tertinggi di Eropah Barat. Puncak yang menakjubkan ini telah menarik pendaki dan pelancong selama sejak beratus-ratus tahun. Tidak hairanlah Alps merupakan destinasi mendaki dan trekking yang popular.



Apa yang menyumbang lagi kepada kesan keindahan Switzerland ialah bandar-bandarnya yang indah, yang masing-masing mempunyai kisahnya tersendiri. Selain daripada destinasi yang digembar-gemburkan seperti Zurich, Bern, Lausanne dan Geneva, pekan dan bandar kecil di Switzerland ini akan menawan mana-mana pelawat dengan daya tarikan mereka.

Di Eropah tengah, kereta api Switzerland adalah yang terbaik. Selain dari ketepatan masa dan kebolehpercayaannya yang tertinggi di Eropah, kereta api Switzerland juga dianggap sebagai sangat selamat dan mempunyai tahap kualiti perkhidmatan yang tinggi.



Kawasan pergunungan alpine Switzerland dirujuk sebagai Swiss Alps. Hampir semua puncak tertinggi Alps terletak di Switzerland. Daripada 82 puncak-puncak di Alps yang tinggi 4,000 meter ke atas, 48 ​​darinya berada dalam Switzerland. Hampir semua baki 34 lagi berada dalam jarak 20 kilometer dari sempadan Switzerland. Subjalur utama Pergunungan Alps Switzerland ialah Pennine Alps, Bernese Alps dan Bernina Alps.

Juga terdapat glasier di Pergunungan Alps Switzerland. Daripada jumlah keseluruhan kawasan glasier Alps, 44% darinya terletak dalam Switzerland. Glasier di Swiss Alps meliputi kawasan seluas 1,220 kilometer persegi iaitu 3% daripada wilayah Switzerland. Tumpuan glasier tertinggi di Pergunungan Alps adalah di Wilayah Jungfrau di Pergunungan Bernese. Glasier Greater Aletsch di Bernese Alps ialah glasier terbesar dan terpanjang di Alps, dengan kedalaman maksimum 900 meter. Bersama-sama dengan Glasier Fiescher dan Aar, Wilayah Jungfrau di sekelilingnya menjadi Tapak Warisan Dunia UNESCO pada tahun 2001.



Ini pula tentang Swiss Alps dan perjalanan dan perdagangan Eropah. Merentasi Alps telah menjadi cabaran utama bagi pedagang, tentera dan pengembara Eropah. Lembah-lembah yang dalam antara gunung ganang menjadi halangan untuk mengembara. Namun ia juga telah memberikan keselamatan dan perlindungan kepada Switzerland. 

Sepanjang 150 tahun yang lalu, Switzerland terus menambah baik laluan pengangkutan transalpinenya. Hari ini, perjalanan kereta api di Alps adalah pautan penting untuk perdagangan trans-Alpine, dan juga untuk pelancongan dan perjalanan kereta api yang indah. Ia bermula pada tahun 1882, dengan pembinaan Terowong Rel Gotthard untuk membuka laluan kereta api utara-selatan antara Itali dan utara Switzerland, dan ke Jerman dan Austria. 






Banyak info tourism yang saya baca kata tidak kira di mana dan bila kita berada di Alps, kita pasti dapat menikmati pemandangan yang menakjubkan. Pemandangan pergunungannya sungguh epik, saujana mata memandang. Kata risalah tourism itu lagi, "Kehebatan banjaran gunung ini sangat mengagumkan menjadikannya tempat yang sesuai untuk merenung betapa bertuahnya anda kerana dapat mengalami sesuatu yang begitu istimewa".



Apa yang membuatkan Switzerland istimewa? Switzerland terkenal dengan tasik, sungai, gunung, dan keindahan alam semula jadinya. Ia juga terkenal dengan kepelbagaian bahasa dan agama. Switzerland adalah satu-satunya negara yang mempunyai empat bahasa kebangsaan. Ia juga adalah salah satu daripada negara yang boleh dilawati pada bila-bila masa atau musim untuk menikmatinya keindahan semulajadinya.


Switzerland sering dianggap sebagai negara paling aman di dunia. Kerajaannya terus cuba mengekalkan status berkecuali dalam sebarang konflik ketenteraan. Tetapi negara ini juga telah menyaksikan revolusi (tidak selalu tanpa pertumpahan darah) dan beberapa peperangan.

Switzerland terkenal dengan dasar tidak campur tangan. Ia tidak menyertai mana-mana peperangan sejak 1505. Malah dalam perang dunia, mereka menyediakan tempat perlindungan bagi pelarian dari kedua-dua belah pihak. Semua ini telah menyediakan Switzerland dengan ekonomi yang selamat dan stabil untuk lima abad yang lalu.



Switzerland juga terkenal dengan kereta api Glacier Express yang membawa penumpang melalui perjalanan selama 7 jam setengah dari St. Moritz ke Zermatt dan sebaliknya. Dengan kelajuan puratanya 36 km/j, ia dikenali sebagai "kereta api berkelajuan tinggi paling perlahan di dunia." Semasa musim sejuk, terdapat hanya satu perjalanan sahaja setiap hari, manakala semasa musim panas, terdapat empat perjalanan setiap hari. Glacier Express adalah salah satu cara yang terbaik untuk menikmati keindahan Switzerland!

Lima perkhidmatan keretapi gunung yang paling terkenal di Switzerland adalah Glacier Express  (Zermatt - St Moritz), Bernina Express (Chur / St. Moritz - Tirano), Golden Pass Line (Montreux - Lucerne), Gotthard Panorama Express (Lucerne - Lugano) dan Voralpen Express (St. Gallen - Lucerne).



Salah satu typefaces (font) yang paling terkenal dan digunakan secara meluas di dunia ialah Helvetica. Bentuknya yang ringkas dan tidak rumit memberikannya pernyataan tipografi rasa kejelasan dan kecekapan. Ia dicipta oleh Max Miedinger pada tahun 1957 untuk sebuah syarikat Switzerland. Namanya ditukar kepada Helvetica pada tahun 1960 (adaptasi Helvetia”, nama Latin untuk Switzerland).


Gotthard Raststätte (Gotthard Rest Area).

Kadang kala perjalanan kami bertembung dengan suasana hujan. 

Salah satu tradisi penduduk Switzerland ialah Yodeling yang diasaskan di kawasan tengah Switzerland dalam komuniti alpine luar bandar sebagai bentuk komunikasi yang penting. Ia digunakan untuk memanggil kumpulan lembu-lembu ternakan mereka. Tetapi yang lebih penting, ia digunakan untuk komunikasi kampung-ke-kampung dan gunung-ke-gunung, untuk komuniti yang dipisahkan oleh lembah alpine yang dalam dan rupa bentuk muka bumi yang berceranggah. Hari ini, Swiss Yodeling Association mengekalkan amalan ini dengan menganjurkan pertandingan. Yodeling telah berkembang menjadi lagu dengan lirik terutamanya dalam bahasa Jerman dan Perancis, dan dipersembahkan di festival serantau dan cantonal competitions dengan gaya vokal sedikit berbeza dari rantau ke rantau.





Di mana terdapat glasier - terdapat juga tasik-tasik besar yang cukup indah. Tasik gunung yang jernih adalah asas pelancongan Switzerland. Switzerland bukan sahaja mempunyai banyak puncak-puncak gunung. Ia juga merupakan tempat kepada beberapa tasik terbesar dan paling indah di Eropah. Dari Tasik Geneva yang luas hingga ke kawasan terpencil di Seebergsee, tasik di Switzerland menawarkan pemandangan yang menakjubkan, terutamanya semasa musim panas apabila pengunjung boleh mengambil peluang untuk mencuba sukan seperti ski air, menyelam dan mendayung.


Ini adalah Tasik Lucerne. 
Wikipedia: Lake Lucerne (German: Vierwaldstättersee, literally "Lake of the four forested settlements" (in English usually translated as forest cantons), French: lac des Quatre-Cantons, Italian: lago dei Quattro Cantoni) is a lake in central Switzerland and the fourth largest in the country.

Tasik ini mempunyai keluasan keseluruhan 114 km² pada ketinggian 434 meter asl dan kedalaman maksimum 214 meter. Kebanyakan garis tebingnya menjulang curam ke pergunungan sehingga 1,500 meter di atas tasik, menghasilkan banyak pemandangan indah termasuk pergunungan Rigi dan Pilatus. Tasik Lucerne telah terbentuk sebagai tasik glasier kira-kira 12,000 tahun dahulu, pada penghujung Ice Age.

Terdapat perkhidmatan steamers dan bot-bot penumpang lain yang berlayar di antara kampung-kampung dan pekan-pekan di tebing tasik ini. Ia merupakan destinasi pelancongan yang popular di kalangan penduduk Switzerland dan warga asing, dan terdapat banyak hotel dan pusat peranginan.



Semasa peperangan, peraturan kemanusiaan tertentu mesti dihormati, walaupun oleh musuh. Peraturan ini terutamanya berdasarkan Geneva Conventions pada 12 Ogos 1949, dan protokol tambahannya dari 1977 dan 2005. Geneva Conventions adalah berdasarkan penghormatan terhadap individu dan maruahnya. Konflik dan pejuang individu tidak boleh menyerang penduduk awam atau objek awam. Geneva Conventions juga mengandungi peruntukan mengenai larangan penggunaan senjata kimia dan biologi. 196 negara telah meratifikasi perjanjian terkini, yang kekal sebagai asas peperangan antarabangsa.

Switzerland adalah antara negara terkaya di dunia. Di samping itu, ia adalah salah satu pusat kewangan yang paling penting di seluruh dunia: banyak cawangan bank asing beroperasi di negara itu. Rahsia kebolehpercayaan bank Switzerland adalah mudah: mereka terletak di negara dengan sistem ekonomi dan undang-undang yang stabil, jadi mereka tidak boleh muflis.



Switzerland tiada laut tapi ada lebih kurang 7,000 tasik. Makanya bersama sungai-sungai, tasik-tasik di Switzerland, terutamanya tasik-tasik bersaiz besar menjadi laluan dagangan dan pengembaraan, termasuklah Tasik Lucerne ini.

Sebelum pembinaan landasan kereta api dan sebelum kedatangan pelancongan besar-besaran pada akhir abad ke-19, perkapalan barang komersil sebenarnya merupakan aktiviti paling penting di Tasik Lucerne, kerana tasik itu terletak di sepanjang laluan perdagangan utara-selatan yang penting melalui Alps. Sehingga 1863, Tasik Lucerne sebenarnya menyediakan satu-satunya akses ke jalan berbatu di Gotthard Pass.

Mengapa Tasik Lucerne nampak begitu biru? Ia disebabkan oleh partikel glasier kecil, yang tenggelam perlahan-lahan ke dasar. Ketulenan air tasik menyerlahkan partikel ini dan menghasilkan warna biru dan turquoise yang sangat cantik terutama pada musim bunga, apabila glasier mula mencair.

Boleh ke diminum air Tasik Lucerne ini? Air dari pelbagai anak sungai disimpan dalam lembangan tasik untuk masa yang lama dan tertakluk kepada kegiatan manusia di bandar dan sekitarnya. Kerana garis panduan perlindungan air yang ketat, Tasik Lucerne sangat bersih dan sudah mempunyai kualiti air minuman walaupun tanpa rawatan.

Adakah Tasik Lucerne membeku masa musim sejuk? Terdapat tasik-tasik yang tidak pernah beku sejak selama ratusan tahun, seperti Tasik Geneva dan Walensee, termasuklah Tasik Lucerne ini. 


Hanya sebahagian kecil daripada pergunungan Switzerland boleh diakses oleh pelancong. Namun dengan adanya tidak kurang daripada 129 gondola dan 251 kereta kabel di Switzerland, pelancong boleh mendaki beberapa puncak gunung yang menakjubkan.

Switzerland adalah negara Kristian. Dua pertiga daripada penduduknya adalah sama ada Katolik atau Protestan (Reformed Evangelical). Kebebasan beragama di Switzerland juga membenarkan komuniti agama lain mengamalkan kepercayaan seperti Judaism, Islam and Buddhism.

5% daripada penduduk Switzerland beragama Islam, kebanyakannya berasal dari Balkan dan Turki dan tinggal di bandar-bandar. Denominasi Kristian lain di Switzerland membentuk 6% daripada populasi, di mana kumpulan terbesar sebanyak 2% adalah pengikut Gereja Ortodoks. 0.2% daripada penduduk Switzerland adalah Yahudi.

Dianggarkan terdapat 260 masjid dan surau di Switzerland. Berbanding dengan purata Eropah, Switzerland mempunyai bilangan masjid kedua terendah bagi setiap penduduk Islam, dengan kira-kira satu masjid kepada setiap 4,000 umat Islam di Switzerland.

Switzerland adalah salah satu negara paling selamat di dunia. Ia mempunyai kadar jenayah yang sangat rendah, walau pun ia mempunyai salah satu kadar pemilikan senjata api tertinggi. Di Switzerland tidak pernah berlaku kejadian tembakan beramai-ramai sejak 2001 apabila seorang lelaki menyerbu parlimen tempatan di Zug, membunuh 14 orang, dan kemudian dirinya sendiri. Kadar pembunuhan keseluruhan negara adalah hampir sifar (hanya 45 orang setahun). Selain itu, penduduk Switzerland adalah antara 'the happiest people in the world' selepas Denmark dan Finland.

Terdapat pelbagai undang-undang sosial untuk hari Ahad di Switzerland. Ahad ialah hari untuk berehat dan bertenang di Switzerland, dan ini dipastikan oleh pelbagai undang-undang sosial yang melarang orang ramai daripada melakukan aktiviti tertentu pada hari Ahad. Tidak dibenarkan mencuci pakaian, membuat bunyi bising dari sebarang kerja pertukangan, memotong rumput dan lain-lain aktiviti yang menyebabkan bunyi kuat. Setiap jenis kerja di luar lazimnya tidak disukai dan secara amnya, semua orang dijangka meredakan kebisingan mereka dan tidak mengganggu orang lain pada hari Ahad. Peraturan ini juga terpakai pada waktu malam pada hari bekerja dari sekitar 10 malam hingga 6 pagi.

Di Switzerland ada undang-undang yang perlu dipatuhi untuk menamakan anak. Ini adalah fakta Switzerland yang mengejutkan ramai orang. Mengikut undang-undang Switzerland, memberi anak nama yang boleh membahayakan atau menyulitkan masa depannya adalah haram. Menurut Kod Undang-undang Sivil Switzerland, adalah illegal untuk ibu bapa menamakan anak mereka sesuatu yang mungkin menyebabkan bahaya kepada kanak-kanak itu atau menyinggung perasaan pihak ketiga. 
Ibu bapa tidak dibenarkan memberi anak mereka nama yang menggunakan atau merujuk kepada satu huruf, nombor, tempat, nama objek, jenama dan nama watak yang tidak menyenangkan daripada bible.
🚼Menamakan anak dengan satu huruf seperti 'J' tidak dibenarkan. Kalau 'Jay, boleh.
🚼Menggunakan nama tempat di Switzerland tidak dibenarkan, tapi kalau tempat lain di luar Switzerland, boleh, seperti  'India' atau 'Egypt'.
🚼Tidak boleh guna nama-nama brand Switzerland.
🚼Tidak boleh guna nama binatang atau tumbuh-tumbuhan. Tapi diberi kelonggaran bagi nama-nama tradisional seperti Rose dan Daisy.
🚼Tidak boleh guna nama yang boleh "merosakkan kesejahteraan kanak-kanak" terutamanya yang boleh membuatkan "kanak-kanak itu terdedah kepada ejekan kerana namanya" dan mungkin dibuli.
🚼Perkataan-perkataan 'insults and swear' juga tidak dibenarkan. 
🚼Nama dengan konotasi teknikal dan negatif tidak digalakkan seperti 'hurricane'.
🚼Nama-nama dari Bible seperti Satan, Cain dan Lucifer, dan nama diktator, penjenayah dan pemerintah zalim juga tidak boleh.
🚼Nama lelaki untuk bayi lelaki dan nama perempuan untuk bayi perempuan.
🚼Untuk kembar, kedua-dua nama mesti ketara berlainan. Philip dan Philippe, tidak boleh.




Di kalangan negara perindustrian, Switzerland mempunyai salah satu kadar pemilikan senjata api tertinggi. Walau bagaimanapun, itu tidak semestinya membawa kepada lebih banyak jenayah; Switzerland mempunyai hampir separuh daripada kematian berkaitan senjata api yang dialami Amerika Syarikat. Switzerland sebenarnya mempunyai salah satu kadar jenayah terendah dari semua negara perindustrian.

Sebab ramainya orang yang memiliki senjata api di Switzerland adalah kerana negara ini mempunyai 'mandatory military service'. Selepas mereka menamatkan perkhidmatan mereka, kesemua mereka sepatutnya membawa senapang atau pistol dan disimpan di rumah.





Di Switzerland ada apa yang dipanggil 'assisted suicide'. Menurut undang-undang Switzerland, sesiapa yang berfikiran waras dan yang telah, dalam tempoh masa tertentu, menyuarakan hasrat yang konsisten untuk menamatkan hayat, mereka boleh meminta apa yang dipanggil 'kematian sukarela yang dibantu' atau 'assisted voluntary death' (AVD). Walau bagaimanapun, membunuh diri itu mestilah dengan tangan mereka sendiri, contohnya dengan mengambil ubat itu sendiri. AVD di negara Switzerland telah legal sejak 1941, dan Switzerland ialah negara pertama di dunia yang membenarkan sebarang jenis kematian yang dibantu. Kebanyakan bunuh diri yang dibantu ini melibatkan warga emas yang menghidap penyakit terminal. 
*Ini bukanlah signboard sebenar

Khidmat AVD ini telah membawa kepada kemasukan orang yang dipanggil 'pelancong bunuh diri' atau 'suicide tourists’ yang datang ke Switzerland, terutamanya ke Canton of Zurich, dengan tujuan semata-mata untuk membunuh diri. Sejumlah 956 (539 wanita dan 426 lelaki) menggunakan perkhidmatan ini pada 2015 mengikut angka rasmi, meningkat daripada 187 pada 2003. Terdapat trend yang semakin meningkat, walaupun kematian bunuh diri ini masih hanya sebahagian kecil daripada jumlah semua kematian di Switzerland. Jumlah kos AVD ini ialah 7,500 franc tanpa perkhidmatan pengebumian dan pentadbiran dan 10,500 franc dengan perkhidmatan tersebut, yang biasanya perlu dibayar terlebih dahulu.








Pemandangan desa Switzerland yang cukup indah sekali. Tapi tahukah anda, tidak semua rumah-rumah itu adalah rumah tempat orang tinggal?

Switzerland adalah sebuah negara yang sudah bersedia jika berlaku 'Perang Nuklear'. Terdapat tempat-tempat perlindungan nuklear (nuclear fallout shelters) yang mencukupi untuk menampung seluruh populasi manusianya, disebabkan oleh undang-undang yang memerlukan semua orang mempunyai akses ke tempat perlindungan di bangunan mereka atau yang berdekatan. Di samping itu, juga sebagai persediaan, tentera Switzerland turut mempunyai bunkers artileri yang berstok penuh. Dan bunkers itu sebenarnya adalah rumah-rumah di tengah-tengah perkampungan berpenduduk.

Jadi adalah berkemungkinan besar beberapa rumah-rumah yang cantik yang kami nampak di perkampungan sebegini sebenarnya adalah nuclear fallout shelters and fully stocked artillery bunkers. Seperti yang saya catat di atas, warga Switzerland wajib menjalani 'mandatory military service'. Jadi mereka sudah tahu cara menggunakan senjata di samping mempelajari lain-lain kemahiran ketenteraan termasuklah survival skills. Dengan adanya bunkers yang penuh dengan senjata berdekatan dengan rumah-rumah mereka (dalam satu kampung) dan survival skills yang mereka ada, maka bolehlah mereka mempertahankan diri dan survive jika berlaku perang nuklear. Sampai begitu sekali persediaan Switzerland untuk rakyatnya.

Switzerland adalah salah satu daripada beberapa negara terakhir di Eropah di mana perkhidmatan ketenteraan wajib (mandatory military service) masih dikuatkuasakan. Setiap warga lelaki Switzerland berusia 18 tahun ke atas diberi mandat untuk berkhidmat dalam tentera Switzerland. Mereka juga perlu mengambil bahagian dalam kursus refresher sehingga umur 44 tahun. Warga wanita Switzerland yang berumur 18 tahun ke atas pula boleh menjadi sukarelawan untuk berkhidmat dalam tentera.



Di Switzerland, rakyat boleh mencabar mana-mana undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen. Jika 50,000 tandatangan dapat dikumpul dalam tempoh 100 hari selepas undang-undang itu diluluskan, ia boleh dicabar dan parlimen kemudiannya akan menjadikannya sebagai undi nasional di mana rakyat boleh mengundi sama ada undang-undang itu perlu diluluskan atau tidak. Majoriti pengundian akan memberikan keputusan muktamad apabila undang-undang yang baru diluluskan telah dicabar.



Undang-undang Switzerland melarang memiliki haiwan peliharaan 'sosial' melainkan pet owner itu mendapat dua ekor atau lebih. Ini adalah salah satu daripada banyak fakta menarik tentang Switzerland yang tidak pernah didengari di negara lain. Warga Switzerland tidak boleh mendapatkan hanya seekor haiwan peliharaan sosial kerana terdapat undang-undang yang menyatakan bahawa haiwan peliharaan sosial perlu mempunyai sekurang-kurangnya seorang teman atau lebih. Jika hendak pelihara seekor kucing atau anjing di Switzerland, ia perlu mempunyai kawan.



Secara teknikal, Switzerland tidak mempunyai "ibu kota." Semasa penggubalan Perlembagaan Persekutuan Switzerland 1848 - dilihat oleh ramai orang sebagai asas Switzerland moden, gelaran ibu kota tidak pernah diberikan. Sehingga hari ini, tiada undang-undang Switzerland menyatakan bahawa Bern adalah ibu negara Switzerland.



Kelihatan Lake Zug. Ia adalah sebuah tasik di Switzerland Tengah, terletak di antara Tasik Lucerne dan Tasik Zurich. Zug adalah economic powerhouse, di mana terdapat hampir 27 ribu syarikat berdaftar kerana ia adalah low tax haven. Oleh itu, banyak jenama terkenal yang mewah terletak di sini.

Tasik besar atau dalam seperti Tasik Zug ini sangat jarang membeku, kali terakhir adalah pada musim sejuk yang teruk pada 1962/63.



Kalau cerita pasal Switzerland, mestilah juga cerita sikit pasal Swiss Bank. Faedah utama akaun bank Switzerland termasuk tahap risiko kewangan yang rendah dan tahap privasi yang tinggi. Undang-undang Switzerland menghalang bank daripada mendedahkan sebarang maklumat mengenai akaun (termasuk kewujudannya) tanpa kebenaran pendeposit, kecuali dalam kes di mana aktiviti jenayah yang teruk disyaki. Switzerland mempunyai sejarah panjang tentang kerahsiaan perbankan dan kerahsiaan pelanggan sejak awal 1700-an yang bermula sebagai satu cara untuk melindungi kepentingan perbankan Eropah yang kaya.

Walau bagaimanapun, walaupun dengan tahap privasi perbankan yang sudah menurun, orang kaya dari banyak negara terus membuka akaun bank di Switzerland. Mungkin sebab utama mengapa mereka berbuat demikian adalah keselamatan perbankan yang mereka dapati di negara ini. Deposit di bank Swiss adalah 100% selamat. Negara paling banyak simpan duit dengan Swiss Bank ialah UK dengan simpanan sebanyak CHF 379 bilion, diikuti oleh USA (CHF 168 bilion) di tempat kedua - satu-satunya dua negara yang mempunyai dana pelanggan lebih 100 bilion.


Dengan tasik, sungai dan geologi pergunungannya, kuasa hidro Switzerland menyumbang kira-kira 57% daripada pengeluaran tenaga negara, menjadikan Switzerland kurang terdedah kepada kesan kenaikan harga minyak dan gas berbanding dengan negara-negara lain.







Selepas lebih 3 jam dalam perjalanan, bas kami stop di sebuah R&R di Immensee. Di Itali, percuma, tapi di Switzerland kena bayar CHF 1 (RM 5) kalau nak guna toilet. Duit syling Euro tidak diterima di Switzerland. Mujurlah kami ada syiling Swiss masa itu.

Jom masuk tengok suasana di dalam R&R di lebuh raya Switzerland. 



Macam-macam ada. 

Focaccia parmaschinken - focaccia bread with ham
Focaccia bresaola - focaccia bread with salted beef
Focaccia salami mild - focaccia bread with salami

Calzone prosciutto e formaggio - oven-baked turnover with ham and cheese
Arancini con ragu di carne - Arancini rice balls with meat sauce

Nougat aus sizilien - Sicilian nougat

Bermacam Swiss cheese dan salami.



Ternampak produk Maggi ini - Pasta bolognese. Ingat nak beli tapi tak jadi sebab ingredient ada beef.

Satu cup tu berharga CHF3.70 atau RM19.00.



Sambung semula perjalanan ke Rümlang







Hotel penginapan kami yang bernama Jet Hotel terletak di hujung runway Zürich Airport. Ia adalah sebuah hotel 3 bintang yang agak kecil tetapi sangat selesa.



Bilik kami. Alhandulillah, selesa.




Pemandangan dari balkoni bilik.

Sudah senja masa itu.





Dinner kami. 

Nasi dan ayam bakar hidangan makan malam oleh catering luar. Sedap, habis licin kami makan... hihi. Lapar 😄.

Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care. 

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

2 comments:

  1. Assisted suicide? Wahh. Macam tu ya. Seronok baca trip ni and gambar semua cantik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau interested to know more, boleh la search tentang AVD tu. Gripping and morbid. Banyak kontroversinya.
      Thanks Mulan.

      Delete