Assalamualaikum.
Ok, jom kita mulakan lawatan ke dalam Mezquita-Catedral de Cordoba.
ðµKini Mezquita-Catedral adalah Gereja Roman Katholik.
ðµAntonio (local guide kami) menyatakan, oleh itu, setiap pelawat lelaki diminta membuka topi mereka sebagai tanda hormat semasa masuk. Peraturan ini telah lama wujud dalam gereja-gereja Katholik. Lelaki biasanya tidak memakai topi apabila masuk ke dalam gereja.
ðµWanita Muslim yang memakai tudung juga dibenarkan masuk ke gereja tanpa halangan. Kata Antonio, ini disebabkan oleh fakta bahawa wanita Kristian Katholik pada masa dahulu diwajibkan untuk menutup rambut mereka dengan selendang semasa masuk ke gereja.
ðµSebagai tempat ibadat yang mempunyai kepentingan agama yang mendalam untuk kedua-dua orang Islam dan Kristian, pengunjung dinasihatkan untuk berpakaian sopan.
ðµDari ekskavasi tapak masjid-katedral ini, telah ditemui bekas tapak sebuah basilika lama di bawah tanah iaitu Basilica of San Vicente dari pertengahan abad ke 6.
ðµDiikuti dengan pembinaan masjid oleh Abd al-Rahman I pada abad ke 8, pengembangan masjid oleh Abd al-Rahman II, Abd al-Rahman III, Al-Hakam II dan Almanzor keempat-empatnya pada abad ke 10.
ðµDan juga oleh orang Kristian dengan pembinaan katedral.
Berikut adalah maklumat tentang evolusi seni bina (architectural evolution) Masjid-Katedral ini.
ðµVisigoth Basilica of San Vicente - mid 6th century.
ð¹Di ruang bawah tanah Tapak Monumen Masjid-Katedral Cordoba adalah tinggalan arkeologi Basilika Visigoth San Vicente dari pertengahan abad ke-6.
ð¹Lokasi tapak keagamaan ini bukanlah suatu kebetulan kerana ia mencerminkan titik di mana kuasa-kuasa besar bandar itu biasa berkumpul.
ð¹Kompleks seni bina San Vicente ini ditemui ketika penggalian dijalankan oleh para arkitek pemuliharaan.
ð¹Ditemui di bawah masjid asal Abd al-Rahman I ruang segi empat tepat yang menghubungkan dengan bahagian tengah bangunan basilika.
ð¹Masjid asal ketika itu dibina menggunakan model basilika untuk pelan lantainya, diilhamkan oleh masjid Damsyik dan al-Aqsa di Baitulmaqdis.
ð¹Ruang, dibahagikan kepada sebelas nave berserenjang dengan dinding kiblat, disusun menjadi sistem lengkungan bertindih.
ð¹Sistem pembinaan ini, di mana pengaruh seni Hellenistik, Rom dan Visigoth yang kaya dapat dilihat, bukan sahaja membina pembangunan konstruktif bangunan ini tetapi juga memberikan pengaruh yang besar terhadap sejarah seni bina sejagat.
ð¹Penyelesaian yang sangat kreatif yang diterima pakai juga melibatkan penggunaan semula bahan Rom dan Visigoth kepunyaan pembinaan terdahulu yang lain, seperti dalam kes Basilika San Vicente.
ð¹Selain itu, dindingnya dibina daripada batu kapur ashlars yang didirikan menggunakan pengusung dan sistem ikatan header. Sementara lantai asalnya pula dibentuk daripada lapisan tebal mortar di atas permukaan tanah yang telah dimampatkan.
ð¹Berkenaan dengan bumbung, manakala bahagian luarnya mempunyai reka bentuk gabled, bahagian dalamnya berstruktur daripada alang kayu dengan hiasan berukir.
ðµExpansion of Abd al-Rahman II - 10th century
ð¹Perluasan Abd al-Rahman II adalah tindak balas kepada perkembangan demografi yang berlaku di Cordoba pada masa itu dengan dewan solat berkembang dengan lapan pusat baru di bahagian selatan masjid.
ð¹Dari sudut pandangan seni bina, terdapat keputusan untuk meneruskan sistem gerbang berganda dalam struktur asal.
ð¹Walau bagaimanapun, terdapat perkembangan baharu dengan tidak menggunakan dasar asas lajur.
ð¹Sumbangan arca yang hebat dalam fasa ini adalah kerja yang dijalankan oleh bengkel tempatan, yang bertanggungjawab secara khusus mencipta kepingan hiasan seni bina.
ðµIntervention of Abd al-Rahman III - 10th century
ð¹Walaupun dewan solat tidak diperluaskan di bawah mandat Abd al-Rahman III, legasi beliau masih ada di bangunan itu.
ð¹Khalifah Cordoba yang pertama ini mengindahkan muka bangunan masjid yang menghadap ke halaman, seperti yang dirakam dalam inskripsi yang terletak pada apa yang dikenali sebagai Blessing Arch.
ð¹Pembinaan menara masjid baharu adalah sumbangan Abd al-Rahman III yang paling penting kerana ia merupakan penambahan paling ketara.
ð¹Pembinaan menara masjid hebat baru ini telah seterusnya mempengaruhi pembinaan menara-menara masjid lain yang didirikan di Seville, Marrakesh dan Rabat, dan juga beberapa menara dari seni bina Romanesque.
ðµExpansion of Al-Hakam II - 10th century
ð¹Kemegahan politik, ekonomi dan budaya Cordoba Al-Hakam II mendapati manifestasi sempurnanya dalam pembesaran masjid.
ð¹Sumbangannya, menggunakan bangunan asal sebagai titik permulaan, melibatkan kerja yang dicirikan oleh inovasi, kekayaan dan kreativitinya, seperti yang dapat dilihat dari gerbang pintu masuk, dan itu menjadikan ruang ini sebagai contoh utama seni bina sejagat.
ð¹Antara ciri baharu yang diperkenalkan ialah konsep hiasan yang dicipta menggunakan motif tumbuhan, marmar dan mozek yang digayakan.
ð¹Dua belas bahagian telah ditambahkan dan dibina di bahagian selatan masjid, menghasilkan ruang memanjang yang menarik perhatian kepada Mihrab sebagai titik tumpuan khusus.
ð¹Ruang itu dipertingkatkan dengan pembinaan empat skylight, yang pertama di pintu masuk pembesaran ini dan tiga lagi sebelum mihrab.
ð¹Fungsinya adalah untuk memberikan lebih banyak cahaya dan memaparkan pelan lantai segi empat tepat yang diliputi oleh corbel vault gerbang bersilang.
ðµExpansion of Almanzor - 10th century
ð¹Pembesaran masjid oleh Almanzor tidak melibatkan sebarang sumbangan baharu dari sudut pandangan artistik.
ð¹Berbeza dengan kehebatan pengembangan Al-Hakam II, ukiran voussoirs gerbang ditiru menggunakan cat, tanpa selang seli antara batu dan bata.
ð¹Walaupun begitu, sumbangan Almanzor adalah penting dari segi ruang. Beliau bukan sahaja bertanggungjawab melakukan "consecration" ciri-ciri modul seni bina, tetapi dia juga mengkonfigurasi bangunan yang luas dan proportioned.
ð¹Oleh itu, fasa pembinaan itu yang melibatkan lapan nave baru ke sebelah timur masjid, melibatkan perubahan paksi tradisional yang menstruktur bangunan dan membawa bersamanya pengembangan halaman yang sepadan ke arah timur, di mana tangki bawah tanah turut ditambah.
ðµMain chapel and gothic nave - 14th century
ð¹Kerumitan ruang monumental ini adalah kejayaan sebenar kejuruteraan. Ia bukan sahaja memberikan penyatuan yang indah antara seni Gothic, Renaissance dan Mannerism, tetapi ia juga mencipta gabungan sempurna dengan legasi Khalifah.
ðµTransept of the Cathedral, Tower and Patio de los Naranjos.
Architectural evolution of the Mosque-Cathedral of Cordoba.
Ok, jom kita explore Mezquita-Catedral de Cordoba ini. ð¹Bishop Alonso de Manrique memutuskan untuk membina sebuah Main Chapel dalam ruang luas yang dipenuhi dengan tiang-tiang asal masjid itu.
ð¹Projek ini telah dimulakan pada tahun 1523 oleh Hernán Ruiz I. Arkitek ini, yang sentiasa menunjukkan kepekaan tertentu terhadap seni bina Masjid, menumpukan usahanya untuk membina Gothic vaults di sebelah selatan koir.
Ini adalah pandangan dalaman dewan solat sebaik sahaja kami masuk. Ini adalah bahagian masjid yang asal iaitu yang dibina oleh Abd al-Rahman I pada abad ke 8.
ðµSebahagian besar bahan binaan masjid asal ini, termasuk batu bata dan tiang-tiang, diambil daripada tinggalan struktur zaman pertengahan Rom Timur/Byzantine dan Visigoth, termasuk gereja lama yang dibeli Abdul Rahman I.
ðµIni selari dengan ciri-ciri masjid di Afrika Utara yang turut menggunakan kaedah sama untuk mendapatkan bahan binaan bangunan.
ðµMasjid Besar Kairouan dan Masjid al-Zaytuna, kedua-duanya di Tunisia, adalah dua masjid yang mempunyai cara pembinaan yang sama.
ðµMasjid Besar Cordoba dianggap sebagai keajaiban dunia zaman pertengahan oleh kedua-dua orang Islam dan Kristian.
ðµDibina di atas tapak Visigothic, yang mungkin merupakan tapak kuil Rom terdahulu, Masjid Besar Cordoba telah dibina antara 784 dan 786 semasa pemerintahan 'Abd al-Rahman I, yang melarikan diri dari Syria ke Semenanjung Iberia selepas keluarganya dibunuh oleh dinasti politik saingan.
ðµMasjid Besar Cordoba adalah monumen lambang seni bina agama Islam, pencapaian seni yang unik dan tempat ujian untuk teknik pembinaan, yang menjadi saksi kepada kehadiran Islam di Eropah Barat.
ðµReka bentuknya telah mempengaruhi kedua-dua budaya Arab dan Kristian sejak abad ke-8.
ðµIa dicirikan oleh penjajaran budaya dan gaya seni bina, termasuk unsur-unsur yang sebelum ini tidak biasa dalam seni bina agama Islam:
ð¹ saiz dan ketinggian silingnya
ð¹ dua gerbang untuk menyokong bumbung
ð¹ gabungan ribbed vault, dengan sistem poli berjalin, gerbang ovulasi yang memberikan kestabilan dan kekukuhan
ð¹ penggunaan gabungan batu dengan bata, menggunakan semula dan mengintegrasikan teknik Rom dan Visigoth dan menggunakan semula lajur daripada pembinaan sebelumnya
ð¹ Bahagian atas tiang berciri "honeycomb", yang berbeza dengan Corinthian capital, merupakan salah satu ciri seni yang dihasilkan pada zaman Khalifah
ðµWalaupun masjid itu diperluaskan oleh pemerintah-pemerintah terkemudian (perubahan paling ketara ketika pemerintahan 'Abd al-Rahman II antara 833-852, al-Hakam II antara 961-976, dan wazir al-Mansur dari 987), asasnya pengunaan arked dengan voussoir berselang-seli dikekalkan dalam setiap penambahan.
![]() |
Ini pandangan dalaman dewan solat, dilihat melalui maqsura ke arah dinding kiblat. |
ðµPada tahun 1236, Masjid ini telah ditukar menjadi Katedral Kristian.
ðµPembinaan semula dan penambahan terbesar telah dijalankan pada zaman Renaissance, antara 1523 dan 1599, yang menghasilkan struktur ruang dalaman yang ada sekarang.
ðµBangunan itu terus digunakan sebagai Katedral Katolik Kristian.
ðµPemandangan dalaman dewan solat, menunjukkan peralihan daripada arked Umayyah ke gereja Gothic abad keenam belas.
ðµPemandangan tiang dan arked yang terhasil yang terbentang ke ceruk malap masjid mewujudkan ruang misteri yang sering digambarkan sebagai âforest of stoneâ atau âforest of columnsâ.
ðµPerbandingan itu dipertingkatkan dengan deretan pokok yang ditanam di halaman (Patio de las Naranjas atau Court of the Oranges), yang mencipta kesinambungan visual barisan lajur dalam dewan solat.
ðµReka bentuk dan susun atur Masjid telah diubah suai kemudiannya, dengan sambungan dilakukan selama tiga abad semasa pemerintahan Islam.
ðµMasjid Besar Cordoba juga sangat berpengaruh terhadap seni Islam Barat sejak abad ke-8 sama seperti dalam gaya neo-Moor pada abad ke-19.
ðµIa adalah kacukan seni bina yang menggabungkan banyak nilai seni Timur dan Barat dan termasuk unsur-unsur yang belum pernah didengari dalam seni bina agama Islam, termasuk penggunaan gerbang berganda untuk menyokong bumbung.
ðµMasjid Besar di Cordoba menunjukkan beberapa ciri reka bentuk seni bina Islam, termasuk kehadiran mihrab, penggunaan corak geometri, dan penggabungan gerbang ladam.
ðµPelan hypostyle masjid ini yang terdiri daripada dewan solat dan halaman tertutup yang telah dibina mengikut tradisi pembinaan masjid Umayyah dan Abbasiyah di Syria dan Iraq.
ðµDikatakan antara keunikkan masjid ini adalah artikulasi dramatik bahagian dalam dewan solat tidak pernah berlaku sebelum ini.
ðµMasjid asal mempunyai dewan solat segi empat tepat yang disokong oleh 856 tiang yang diperbuat daripada jasper, onyx, marmar dan granit.
ðµTiang-tiang tersebut membahagikan bahagian dalam ini kepada 19 lorong utara-selatan dan 29 lorong timur-ke-barat, dengan setiap baris tiang menyokong satu tiang gerbang ladam kuda yang terbuka di mana satu tiang yang ketiga dan serupa diletakkan di atasnya.
ðµSistem tiang yang menyokong dua arked dan gerbang dengan voussoir merah dan putih berselang-seli adalah seni bina yang luar biasa yang, secara struktur, menggabungkan kesan visual yang menarik dengan kelebihan praktikal untuk memberikan kesan ketinggian dalam dewan.
ðµVoussoir merah dan putih yang berselang-seli dikaitkan dengan monumen Umayyah seperti Great Mosque of Damascus dan the Dome of the Rock. Penggunaannya di Masjid Besar Cordoba berjaya mencipta gubahan visual asli yang menakjubkan.
ðµTiang-tiang ini mempunyai ketinggian yang berbeza-beza dan bahan batu yang berbeza.
ðµBahan-bahan binaan tiang-tiang ini adalah dari bahan yang diguna-semula daripada struktur bangunan-bangunan lain dan ia telah disesuaikan untuk kegunaan binaan di masjid ini.
ðµTapak dan kepala tiang-tiang ini berbeza dalam saiz dan perincian, untuk mengimbangi ketinggian yang diperlukan.
ðµPemandangan dalaman gereja kecil (chapel) abad keenam belas, menunjukkan Gothic vault yang diletakkan di atas gerbang Umayyah.
ðµIni pemandangan dalaman Villaviciosa Chapel (Capilla Villaviciosa) dengan gerbang polylobed di sepanjang dinding.
ðµSering terdapat kubur-kubur orang Kristian dalam katedral seperti dalam foto di bawah ini.
Di hujung sana adalah mihrab Masjid Agung Cordoda ini.
ðµSatu-satunya cara untuk melihat mihrab berpagar ini adalah di belakang pagar.
ðµIni kerana umat Islam dari Sepanyol dan negara lain telah cuba mendapatkan kebenaran untuk bersolat di masjid ini sejak awal tahun 2000-an, tetapi kerajaan Sepanyol telah menentang usaha ini dengan sokongan Vatican.
ðµJadi bagi mengelakkan umat Islam bersolat di sini, pagar telah didirikan di sekeliling mihrab itu.
ðµWalaupun terdapat detik-detik penting perpaduan antara agama di Masjid-Katedral, terdapat juga beberapa contoh di mana Cathedral Chapter Cordoba, yang menguruskan bangunan itu, telah menjelaskan bahawa umat Islam tidak boleh bersolat di dalam bangunan tanpa kebenaran nyata.
ðµSemasa lawatan oleh delegasi umat Islam pada tahun 1982 yang menghadiri conference di Cordoba City, ada yang bersolat di hadapan mihrab Masjid-Katedral ini tanpa kebenaran, membangkitkan kemarahan kepimpinan Katolik Cordoba, yang dimaklumkan dalam akhbar tempatan pada masa itu.
ðµKontroversi serupa muncul berulang kali pada tahun 2000-an. Pada tahun 2003, pihak keselamatan Masjid-Katedral mengiringi sekumpulan orang Islam keluar dari bangunan ini selepas mereka cuba bersolat dalam lingkungannya. Kumpulan itu menghadiri persidangan mengenai Wanita Islam yang diadakan oleh Islamic Council (Junta Islámica), sebuah pertubuhan berpengaruh yang ditubuhkan oleh orang Sepanyol yang memeluk Islam.
ðµSebagai tindak balas kepada episod itu, kepimpinan Junta Islámica menulis kepada Vatican meminta agar umat Islam boleh beribadat di MC. Permintaan itu ditolak.
ðµKonflik mengenai orang Islam bersolat di Masjid-Katedral ini meletus sekali lagi pada tahun 2010, apabila sekumpulan pelancong Muslim Austria cuba bersolat di hadapan mihrab, yang membawa kepada pertengkaran ganas dengan pihak keselamatan. Lapan daripada pelancong itu didakwa secara jenayah, walaupun mereka akhirnya dibebaskan.
ðµPemandangan dalam masjid ini yang sering digambarkan sebagai âforest of stoneâ atau âforest of columnsâ.
ðµIni pandangan dalaman maqsura, pandangan pepenjuru ke arah tenggara dinding kiblat.
ðµMihrab kelihatan di sebelah kiri, diapit di kanan oleh pintu yang dikenali sebagai Bab al-Amir.
ðµIa menjadi titik tumpuan bagi projek pembesaran masjid yang dilakukan oleh Al-Hakam II.
ðµIa adalah lebih daripada sekadar lokasi yang menunjukkan arah solat. Ia juga merupkan di mana evolusi pembinaan tambahan masjid ini digabungkan.
ðµHiasan dalaman yang paling mewah tertumpu pada maqsura, ruang solat yang dikhaskan untuk penguasa, yang dibuat atas perintah khalifah al-Hakam II.
ðµMihrab di masjid Cordoba ini agak luar biasa kerana ia tidak menghala ke arah selatan, ke arah Makkah.
ðµOleh kerana mihrab tidak mengikut arah kiblat, ia telah dikatakan bahawa ini adalah kerana Mezquita ini dibina merujuk kepada Cardo Rom lama.
ðµAtau, satu lagi contoh fenomena ini ialah Masjid Damsyik, di mana Mihrab juga menghala ke arah selatan dan ke arah tenggara.
ðµPada mihrab ini ada petikan Ayat Al Quran Surah Al-Hasyr (59): Ayat 23:
"Dialah Allah, tidak ada tuhan selain Dia. Maha Raja Yang Maha Suci, Yang Maha Sejahtera, Yang Menjaga Keamanan, Pemelihara Keselamatan, Yang Maha Perkasa, Yang Maha Kuasa, Yang Memiliki Segala Keagungan. Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan".
ðµMaqsura dipisahkan secara visual dari seluruh ruang solat dengan skrin yang dibentuk daripada polylobed arcades bersilang rumit, variasi elegan pada tema seni bina asas yang digunakan ketika pembinaan terawal masjid.
ðµSkrin ini menekankan status ruang istimewa, yang terdiri daripada tiga teluk berkubah di hadapan mihrab.
ðµTidak pernah berlaku sebelum ini di mana Mihrab mengambil keseluruhan ruang dan diapit pula oleh dua bilik kecil yang pintu masuknya dihiasi dengan mozek dengan cara yang serupa dengan mihrab.
ðµMaqsura dihiasi dengan mewah dengan ukiran marmar, stuko, dan mozek yang rumit. Ini, dilaksanakan dalam bentuk gulungan tumbuhan yang rumit dan inskripsi Kufic, membingkai mihrab, dua pintu yang mengapitnya, dan juga menutupi bahagian dalam tiga kubah maqsura.
ðµIni pandangan dalaman maqsura. Terdapat ribbed vault di atas mihrab dengan perincian mozek dan zon peralihan.
ðµKiri: Pandangan dalaman maqsura, menunjukkan lengkungan polilob (polylobed arches) dengan dinding kiblat di sebelah kanan.
ðµSebahagian dari papan-papan kayu berhias pada siling ini adalah serpihan-serpihan yang telah ditemui pada abad ke-19 dan telah diselamatkan dan dipulihara dari kemusnahan.
ðµPenemuan itu telah membenarkan para pemulih moden membina semula siling ini di beberapa bahagian barat masjid mengikut gaya asal mereka seperti foto di bawah.
Bersambung ke bahagian ke 2.
Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care.
No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.
No comments:
Post a Comment