Assalamualaikum.
Seterusnya kami ke Nasrid Palaces atau Palacios Nazaríes. Ia adalah halaman mewah gaya Moor, dewan penerimaan tetamu dan kuarters diraja di tengah-tengah Alhambra.
Istana-istana Nasrid
🔵Kerajaan Granada pada abad keempat belas mengalami masa pertumbuhan dan kemakmuran yang hebat dalam segala hal.
🔵Kerana kedudukan geografinya yang menguntungkan, wilayah yang ditadbir oleh dinasti Nasrid tidak lama kemudian menjadi salah satu pusat perdagangan utama antara Eropah dan Afrika Utara, dengan penekanan khusus pada tekstil dan seramik.
🔵Sama seperti bagaimana penambahbaikan dalam kaedah pengairan membolehkan hasil pertanian yang lebih besar, penghijrahan berterusan orang dari kerajaan Kristian mengakibatkan pertumbuhan penduduk dan seterusnya pembangunan pusat bandar.
🔵Ramai intelektual, ahli falsafah, penyair dan artis yang menetap di Alhambra menyumbang kepada kemakmuran kerajaan, merangsang perkembangan sains dan seni dan menjadikan Granada sebagai salah satu pusat kebudayaan terpenting pada masa itu.
🔵Di Alhambra, kemeriahan sosio-budaya ini terwujud dalam pembinaan tiga kawasan yang membentuk kompleks Istana Nasrid: Mexuar, Comares dan Palace of the Lions.
🔵Dibina pada masa yang berbeza di kawasan utara bandar palatine - kawasan yang dilindungi dengan baik oleh tembok luar yang kukuh dan bentuk muka bumi yang tidak rata di tebing kiri Sungai Darro – istana-istana ini menjadi persekitaran untuk tugas rasmi sultan yang sibuk serta kehidupan keluarga peribadi mereka.
🔵Untuk membawa seni bina Nasrid ke kegemilangan sepenuhnya, tukang-tukang yang paling berbakat pada era itu mengusahakan reka bentuk mereka. Mereka dapat memperhalusi penyelesaian yang telah dicipta oleh pendahulu mereka, menghasilkan karya keindahan yang tiada tandingan yang malah membangkitkan kekaguman musuh mereka, iaitu para raja-raja Kristian.
Kanan: Torre del Homenaje (Tower of Homage).
Ok, jom kita masuk ke dalam istana ini.
Kami dibawa masuk ke istana pertama iaitu Mexuar Palace.
Ini adalah pintu masuk ke Mexuar Hall.
🔵This is the Mexuar Hall. It is the palace's central room, projected by Sultan Ismail I, was where the sultan would have meetings with his advisors.
🔵Nama Sepanyol Mexuar berasal daripada perkataan Arab "mashwar" (مشور), yang bermaksud "tempat nasihat" atau "kawasan persidangan".
🔵Mexuar Hall dihubungkan dengan aktiviti birokrasi selepas pembinaan Palace of the Comares dan Palace of the Lions.
🔵Ia adalah bahagian tertua Istana Nasrid dan merupakan ruang penting untuk bermesyuarat tentang pengendalian hal-hal harian di Alhambra, iaitu sebagai penggunaan pentadbiran.
🔵Dilahirkan dalam keluarga Nasrid yang menetap di kota Malaga, Sultan Ismail I memerintah kerajaan Granada dari 1314 hingga 1325, satu tempoh yang ditandai dengan kestabilan dalaman dan kemakmuran ekonomi.
🔵Konteks yang menggalakkan ini membawa kepada pembinaan sebuah istana yang terletak di sudut barat laut Alhambra.
🔵Struktur seni bina yang masih kekal terdiri daripada dua halaman besar dan Dewan Mexuar, yang memberikan namanya dan yang merujuk kepada majlis wazir yang membantu Sultan dengan tugas perundangan.
🔵Mexuar Hall telah mengalami beberapa perubahan besar sepanjang sejarahnya yang panjang, pertama atas perintah raja-raja Islam dan kemudiannya oleh pihak berkuasa Kristian.
Perubahan reka letak.
🔵Diubahsuai oleh Yusuf I dan Muhammad V pada abad keempat belas, bilik di mana Sultan dan penasihatnya bertemu ini pada era Nasrid mempunyai empat tiang marmar yang menyokong kubah dengan lantern.
🔵Dari akhir abad kelima belas, dengan kedatangan Raja-raja Katolik, Dewan Mexuar telah digunakan sebagai sebuah gereja kecil (chapel). Oleh itu, hiasannya diubah dengan kubah dibongkar untuk menambah tingkat atas, tingkap dibuka dan dinding sisi dirobohkan untuk memasang balustrade untuk koir.
🔵Penampilan bilik itu sekali lagi berubah pada abad keenam belas, bertepatan dengan pemerintahan Charles V, apabila stuccowork dan jubin telah dipindahkan dan lambang heraldik telah ditambah.
Semasa berjalan di sepanjang labirin koridor istana ini, pengunjung akan melihat dindingnya dilitupi jubin seramik berwarna terang. Jubin-jubin itu dipasang/tampal dari lantai hingga separuh dinding. Dalam hiasan dalaman yang memukau ini, kita dapat menghargai ini adalah elemen utama dalam seni Islam.
🔵Jubin abad ke-16 yang menunjukkan Pilar Hercules di Dewan Mexuar.
🔵PLVS VLTRE (or Plus Ultra) meaning “Further Beyond”.
🔵Hiasan siling kayu berukir yang sangat cantik.
🔵Polychrome framework siling ini masih terpelihara.
🔵Terdapat banyak plasterwork yang indah menghiasi bilik ini.
🔵Corak dan warna menghiasi kebanyakan dinding. Mozek jubin hiasan berasal daripada bentuk asas (bulatan dan segi empat sama) dan membentuk corak matematik yang kompleks, kerana ia berlapis-lapis dan digandakan serta melilit tiang, dinding, dan siling yang melambangkan susunan dan perpaduan.
Modal (capital) Nasrid dengan hiasan polikrom yang masih terpelihara.
Mendengar penerangan dari Bilal tentang jubin di istana ini.
🔵In addition to being aesthetically pleasing, these tiles protect and cool walls in the summer.
🔵The goal of mathematically precise tiling was to create an aesthetically beautiful finish.
🔵The tile designs were calculated geometrically, developing an endless plan to span the required distance for every area.
Bilal sedang memberi penerangan mengenai Pillars of Hercules yang dipasang oleh Catholic Monarchs.
Istana Alhambra di Granada terkenal dengan tulisan Arabnya, yang diukir pada dinding, tiang, gerbang, air pancut, dan siling:
🔵Moto Nasrid: Inskripsi yang paling umum ialah moto Nasrid, "Wala ghaliba illa Allah" (ولا غالب إلا الله), yang diterjemahkan kepada "Dan tiada yang menang selain Allah". Ungkapan ini diulang 9,000 kali sepanjang Alhambra.
🔵Petikan al-Quran: Pada dinding-dindingnya juga terdapat petikan ayat-ayat daripada al-Quran.
🔵Puisi: Juga terdapat puisi oleh penyair istana Nasrid.
🔵Pujian kepada Allah: Dinding-dindingnya sering merujuk kepada Allah, seperti "Syukur kepada Allah" atau "Maha Suci Allah".
🔵Berkat dan frasa: Dindingnya termasuk inskripsi ringkas yang mempromosikan konsep abstrak seperti kebahagiaan dan kemuliaan, serta berkat dan frasa yang memuji monarki.
🔵Kaligram: Dindingnya termasuk kaligram, seperti satu siri kaligram berjalin yang berbunyi "Tuhan menyediakan dalam semua kesusahan".
🔵Stuko berukir: Dindingnya termasuk stuko berukir yang berbunyi ". . . tiada penakluk, tetapi Tuhan".
🔵Prasasti Alhambra bukan sekadar hiasan, tetapi bertujuan untuk mengukuhkan identiti dan berfungsi sebagai satu bentuk pengiklanan.
🔵Dinasti Nasrid menggunakan propaganda untuk menutup dinding Alhambra dengan mesej yang diungkapkan dengan baik dan indah.
🔵Beberapa karya seni Islam yang paling indah ialah jubin, atau alicatados, yang terdapat di istana Alhambra. Corak reka bentuk geometri kerja jubin yang rumit ini dihubungan kepada konsep Tuhan yang tidak terbatas.
🔵Walaupun hiasan ini dicipta pada abad ke-10, ke-11 dan ke-12, para tukang pandai ketika itu menggunakan pelbagai warna untuk menghiasi seramik dan reka bentuk mereka.
🔵Warna untuk elemen seni bina berasal dari sumber semula jadi dan dicipta dengan bahan berikut:
🔹Biru - Kobalt
🔹Ungu atau Hitam -Mangan
🔹Hijau - Besi
🔹Merah atau Hijau- Tembaga
🔹Putih - Timah
🔹Kuning - Plumbum atau Antimoni
🔵Dengan menggunakan warna kesan visual yang sangat pelbagai boleh dicapai, seperti menyerlahkan bentuk tertentu dan dengan mewujudkan laluan khusus untuk corak surih.
🔵Gubahan geometri seni Dinasti Nasrid adalah berdasarkan konsep teselasi (concept of tessellation), dengan kata lain, penutup permukaan dengan figura/corak, menyusunnya supaya tidak meninggalkan ruang perantaraan di antara mereka, tanpa bertindih.
🔵Kaedah susunan jubin yang paling mudah ialah mencipta corak dengan segi empat sama, heksagon dan segi tiga sama sisi, yang merupakan satu-satunya poligon sekata yang mampu mengisi seluruh permukaan dengan sendiri.
🔵Dinasti Nasrids menggunakan formula ini, tetapi turut menyumbangkan penyelesaian yang lebih imaginatif, mencipta bentuk baharu yang dengannya mozek, hiasan dan roda baharu boleh dicipta.
"Plus Ultra", lambang Charles V dari abad ke-16, yang diselitkan di antara jubin.
Mexuar Hall ini juga berlantaikan bata purba atau turapan dalam gaya Moor, dihiasi dengan jubin berlapis seramik.
🔵This is the Oratory room - with a view of the Albaicin, it was united to the Mexuar Hall in the second half of the twentieth century.
🔵The Oratory room's upper windows filter the sunlight through jalousies formed with wheel-shape stars.
Jalousie: a blind or shutter made of a row of angled slats.
Seterusnya kami dibawa masuk ke Patio del Cuarto Dorado atau Courtyard of the Golden Room.
🔵Courtyard kecil ini menghubungkan Mexuar Palace dan Comares Palace.
🔵Palacio del Mexuar mempunyai teres kecil yang dipanggil teres del Cuarto Dorado, atau Courtyard of the Golden Room.
🔵Halaman ini berfungsi sebagai tempat untuk perbicaraan rasmi.
🔵Pada bahagian akhir abad keempat belas, para sultan Nasrid mengadakan perjumpaan dengan orang ramai di halaman ini.
🔵Ini adalah fasad Comares, di sebelah selatan Patio del Cuarto Dorado.
🔵Seluruh dinding fasadnya dihiasi dengan perhiasan yang indah dari jubin kaca, stuko dan kayu berukir.
🔵Terdapat juga banyak inskripsi yang berbunyi “Dan tiada yang menang selain Allah”.
🔵Terdapat juga salah satu puisi oleh Ibn Zamrak pada hiasan yang diperbuat daripada kayu berukir, sepertinya di bahagian lain istana Nasrid.
🔵Foto kiri: Comares
🔵Foto kanan: serambi tiga gerbang itu adalah pintu masuk ke courtyard ini dari Mexuar.
🔵Di selatan Patio del Cuarto Dorado adalah fasad Comares yang mengagumkan.
🔵Ia telah didirikan oleh Sultan Muhamed V untuk memperingati penaklukkan Algeciras pada tahun 1369.
🔵Fasad Comares yang mengagumkan ini adalah pintu masuk ke kawasan kediaman peribadi Sultan.
🔵Pada fasad di atas tiga anak tangga marmar ini, terdapat dua pintu ambang yang sama, berjubin pada alas seramik dan hiasan plaster.
🔵Pintu di sebelah kanan berfungsi sebagai akses ke kawasan perumahan untuk keluarga Sultan dan pintu di sebelah kiri ke bilik peribadi Sultan.
🔵Di atas terdapat dua tingkap berkembar dengan lengkungan bergerigi dan yang lebih kecil di tengah, dikelilingi oleh inskripsi dari Al-Quran.
🔵Tingkat atas ini adalah bilik peribadi wanita, dan tingkap ditutup dengan kekisi untuk privasi mereka, dan di mana mereka boleh menonton keseluruhan majlis mahkamah tanpa mengganggu.
🔵Ini adalah fasad Mexuar Palace.
🔵Ia mempunyai pintu kecil dengan gerbang ladam yang hanya membenarkan laluan untuk satu orang sahaja pada satu-satu masa.
🔵Ini adalah pertahanan untuk membantu mengawal akses keluar/masuk halaman.
🔵Orang ramai akan dibawa oleh pengawal melalui galeri serambi ke ruang menunggu - kini dipanggil Golden Room. Pengawal itu kemudiannya akan berdiri di hadapan Portico.
🔵Pereka bentuk Alhambra telah menutup setiap ruang (tanpa mengira saiznya), dengan hiasan.
🔵Beberapa elemen bangunan seperti gerbang dalaman adalah gerbang palsu, tanpa kepentingan pada struktur; adalah hanya untuk menghias.
🔵Begitu juga, dinding ditutup dan dihias dengan seramik yang cantik dan sangat mewah dan plasterwork (Stucco) yang terdiri daripada bentuk tumbuh-tumbuhan yang digayakan, hiasan berjalin, dan jaring rombus.
🔵Menghadap ke halaman yang bertindak sebagai ruang peralihan antara istana Mexuar dan Comares, bilik ini mendapat namanya dari hiasan siling yang dicat dengan daun emas.
🔵Didahului oleh serambi yang terdiri daripada tiga gerbang, bilik yang dihias pada zaman pemerintahan Sultan Muhammad V ini berkemungkinan besar digunakan sebagai ruang menunggu pengunjung yang akan disambut oleh Sultan.
🔵Namun bilik ini juga dipercayai digunakan oleh pegawai mahkamah yang bertanggungjawab merangka hukuman yang telah ditentukan oleh Titah Diraja.
🔵Berikutan Reconquista (Christian Reconquest), bilik ini telah disesuaikan untuk kegunaan kediaman dengan pelbagai pengubahsuaian, termasuk mengecat semula siling yang disediakan, pengedap tingkap sisi dan penukaran tingkap tengah menjadi tempat tinjau dengan tempat duduk menghadap dan hiasan jubin.
🔵The Nasrid framework in the Gilded Room's waiting room was repainted after the Reconquest with vegetal motifs and Renaissance style grotesques.
🔵Dinding dalam Gilded Room yang sarat dengan ukiran dan plaster motif tumbuh-tumbuhan dan ayat-ayat suci Al Quran.
Ada begitu banyak sekali inscriptions Islam/Al Quran pada dinding-dinding di istana-istana ini dan saya perhatikan ianya kelihatan masih cantik. Jadi mengapa ia tidak dimusnahkan oleh orang Kristian selepas mereka berjaya menakluk Alhambra ini?
🔵Istana Alhambra di Granada, Sepanyol tidak dimusnahkan oleh orang Kristian yang menaklukinya kerana ia berfungsi sebagai lambang kekuasaan dan budaya umat Islam yang pernah memerintah kawasan itu.
🔹Reconquista: Reconquista ialah satu siri kempen oleh negara-negara Kristian untuk menuntut semula wilayah daripada orang Islam yang telah menduduki Semenanjung Iberia pada awal abad ke-8.
🔹Perang Granada: Pada tahun 1492, pasukan Castilian menakluki Granada, Emirat Granada, dan istana Alhambra selepas Muhammad XII dari Granada (Raja Boabdil) menyerah kalah.
🔹Istana Kristian: Raja Charles V mula membina istana Kristian untuk mewujudkan semula penguasaan Kristian dan melemahkan kepimpinan Islam.
🔹Simbol budaya umat Islam: Alhambra kekal sebagai simbol budaya dan kuasa Muslim yang pernah wujud di kawasan itu.
🔵Ratu Isabella I dari Castile dan suaminya, Raja Ferdinand II dari Aragon, meninggalkan istana Alhambra tanpa disentuh kerana mereka memilih untuk memeliharanya:
🔹Pemeliharaan: Ratu Isabella memerintahkan agar Alhambra dibiarkan utuh, walaupun ia mengandungi inskripsi memuji Allah.
🔹Takdir: Dia juga mengisytiharkan bahawa Alhambra akan menjadi takdir abadinya (her eternal destiny).
🔹Orang Eropah pertama di istana: Ratu Isabella dan Raja Ferdinand adalah orang Eropah pertama yang tinggal di istana Alhambra.
Pintu masuk yang selamat:
🔵Reka bentuk muka hadapan pintu masuk Istana Comares ini memasukkan penyelesaian yang mengutamakan privasi dan keselamatan penduduk istana.
🔵Oleh itu, untuk mengelirukan kemungkinan penyerang, fasad itu dilengkapi dengan dua pintu yang sama.
🔵Satu di sebelah kanan, yang kini menghala ke sebuah dewan sejak zaman Kristian, pada asalnya menuju ke kawasan perkhidmatan.
🔵Manakala yang di sebelah kiri menuju ke Court of the Myrtles dengan melintasi sebuah bilik persegi dan laluan bersudut tepat yang diawasi oleh pengawal.
🔵Air pancut yang menduduki pusat halaman hari ini adalah tiruan air pancut asal yang dibuat pada tahun 1943.
🔵Air pancut yang elegan ini diletakkan di aras tanah supaya bunyinya tidak mengganggu perbualan.
🔵"Coat of Arms" Dinasti Nasrid terukir dalam komposisi tumbuh-tumbuhan, menghiasi muka depan bangunan/istana.
Fasad ini pada tahun 1835:
🔵Pada separuh pertama abad kesembilan belas, fasad Comares berada dalam keadaan yang teruk, sebahagiannya disebabkan oleh pengabaian bertahun-tahun dan kesan pendudukan Perancis.
🔵Kerja plasternya telah rosak, manakala kerja seramik pada papan tiang telah hilang.
Comares Palace's facade.
🔵Atap kayu di atas fasad bangunan ini membantu untuk melindungi sultan, yang duduk di atas takhta di atas anak tangga, untuk menerima kehadiran rakyatnya ketika berkumpul di halaman ini
🔵Ditinggikan sedikit ke luar, seperti visor, struktur kayu cucur atap itu membantu menggariskan keindahan ensembel, sementara pada masa yang sama bertindak sebagai elemen pelindung.
🔵Seterusnya Bilal membawa kami masuk ke sebuah pintu di Comares Façade untuk menuju ke Court of Myrtles.
🔵Inilah Patio de los Arrayanes / Court of Myrtles yang popular itu.
Seni bina courtyard ini mempunyai unsur-unsur air dan tumbuh-tumbuhan dalam ruang yang diprotagoniskan oleh kolam memanjang, yang mewakili dengan sempurna jenis halaman yang dibangunkan pada zaman dulu.
🔵Komunikasi dalaman Istana Comares berpusat di sekitar halaman segi empat tepat yang besar ini yang bermungkinan disiapkan pada separuh kedua abad keempat belas, semasa pemerintahan Sultan Muhammad V.
🔵Sebuah kolam besar telah dibina di tengah-tengah ruang, diapit oleh barisan tumbuhan pokok myrtle yang membantu menambah keindahan taman courtyard ini dan juga menyerlahkan dimensi bangunan di sekelilingnya, yang tercermin dalam air kolam, yang melambangkan kehidupan.
🔵Kehadiran kolam itu juga melembutkan seni bina istana, memberikan sensasi kesejukan dan kesegaran serta membantu pengudaraan di sekitar Court of the Myrtles (Patio de los Arrayanes) ini.
🔵Kelihatan bangunan tinggi di belakang sana iaitu Palace of Charles V.
🔵Sementara di hadapan itu ialah Sala de los Mocárabes / Mucarabes Room.
🔵Di belakang bangunan panjang ini pula ialah Baños de Comares / Comares Baths.
🔵Pemandangan di Court of Myrtles menghala ke Masrid Palace.
Di belakang sana itu adalah Torre de Comares / Comares Tower.
🔵Dengan penampilan yang mengagumkan, menara asas persegi itu yang lokasinya di sebelah utara Comares Palace telah direka untuk menempatkan takhta sultan-sultan Nasrid.
🔵Muqarnas ialah elemen seni bina hiasan dalam seni bina Islam yang terdiri daripada lapisan relung yang mencipta komposisi geometri 3D.
🔵Ia adalah ciri khas seni bina Islam dan boleh ditemui di banyak monumen Islam, termasuk masjid, istana, dan makam.
🔵Muqarnas, kadang-kadang dirujuk sebagai stalaktit, adalah relung runcing yang disusun bertingkat-tingkat yang kelihatan membentuk sarang lebah atau tangga.
🔵Ia adalah elemen hiasan seni bina Islam, di mana ia memenuhi kedua-dua tujuan fungsian dan hiasan.
Next, kami dibawa masuk ke Comares Tower yang di dalamnya adalah lokasi the Throne Room, tempat takhta para sultan-sultan Nasrid.
Masuk ke Throne Room - Bilik yang paling penting di istana ini adalah latar simbolik kuasa tertinggi Sultan, yang dari takhta kerajaannya mempengerusikan prosiding mahkamah rasmi dan menerima duta asing.
🔵The Throne Room mempunyai tiga ceruk dalam dengan tingkap di dalam tiga dindingnya. Ruang-ruang ini dicipta untuk pihak berkuasa tertinggi mahkamah Nasrid.
🔵Ceruk tengah di sebelah utara, bertentangan dengan pintu masuk utama, adalah yang mempunyai hiasan yang paling mewah kerana di situ letaknya takhta Sultan, di mana sultan duduk di hadapan tingkap, yang mencipta pemandangan yang mengagumkan.
🔵Keprihatinan untuk mencipta suasana formal ini juga dapat dirasai dari keindahan dindingnya yang dihiasi dengan papan skirting dan stuccowork, bersama bumbung berhias yang merupakan satu lagi contoh yang baik dari ketukangan Nasrid yang mahir.
Lantai Throne Room turut dihias indah dengan jubin berwarna warni yang bermotifkan tumbuh-tumbuhan.
Windows with jalousie.
Alcoves/Ceruk
🔵Dihiasi dengan kerja jubin dan stuko yang menarik dan bertenaga, ceruk yang direka untuk digunakan oleh pemerintah Nasrid menunjukkan betapa tebalnya dinding Menara Comares ini sebenarnya.
🔵Skema hiasan Throne Room memuncak dengan siling segi empat samanya, terdiri daripada tujuh panel simetri di mana para pertukangan pakar Nasrid memasang 8,017 keping kayu yang membentuk susunan bintang yang indah.
🔵Komposisi itu jadi lebih indah dengan kiub karya muqarna yang terdapat di tengah-tengah kubah.
🔵Pemandangan di Court of Myrtles menghala ke Torre de Comares / Comares Tower.
🔵Anggaran panjang Court of the Myrtles ialah 36.60 meter.
🔵Court of the Myrtles adalah berbentuk segi empat tepat dengan perkadaran sempurna.
🔵Pantulan air kolam berfungsi untuk menggariskan kepentingan pintu masuk ke Throne Room dan Comares Tower yang monumental.
🔵Bentuk poligon dan komposisi gelung yang bersilang adalah asas kepada banyak elemen hiasan bangunan yang bersempadan dengan teras.
🔵1890 adalah tahun di mana kebakaran berlaku di galeri utara dan koridor timur Court of the Myrtles.
🔵Kebakaran itu melibatkan kerja pemulihan yang berlangsung sehingga separuh kedua abad kedua puluh.
🔵13 cm is the depth of the pond, which with its reflection counteracts the site's horizontal feel.
🔵34 meters is the length of the courtyard's central pond, which is 7.10 metres wide.
Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care.
No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.
No comments:
Post a Comment