Assalamualaikum.
Seterusnya Bilal (tour guide kami di Alhambra) bawa kami ke Palace of the Lions. Bahagian pertama yang kami lalui ialah The Gallery.
🔵Sultan Muhammad V, yang menaiki takhta pada tahun 1354 berikutan pembunuhan bapanya ketika bapanya sedang beribadat di masjid Alhambra, meneruskan pembangunan ekonomi, politik, dan budaya kerajaan Nasrid.
🔵Sultan Muhammad V dapat melaksanakan dasar pendamaian bapanya dan memberikan kestabilan kepada wilayah Granada walaupun terdapat pertelanggahan keluarga yang berterusan, malah memaksanya meninggalkan bandar itu untuk buangan singkat selepas hanya lima tahun berkuasa.
🔵Ini dimungkinkan oleh hubungannya yang sangat baik dengan King Peter I of Castile, yang dengannya dia menubuhkan pakatan perhambaan (serfdom pact), dan strategi diplomatiknya yang bijak, yang menghalang puak Afrika Utara daripada campur tangan dalam urusan istana Nasrid.
🔵Seperti pemerintah-pemerintah terdahulu, Muhammad V mengelilingi dirinya dengan ahli akademik yang dihormati seperti penyair Ibn Zamrak dan penulis serta ahli sejarah Ibn al-Jatib, menggabungkan peranannya sebagai pemerintah dengan peranan pembela seni dan sastera.
🔵Di samping itu, beliau adalah seorang arkitek yang cemerlang dan pemangkin kepada perubahan seni bina yang paling ketara di Alhambra.
🔵Projek utama Sultan Muhammad V pastinya ialah pembinaan Palace of the Lions, tetapi baginda juga selesai menghiasi Istana Comares dan menyusun semula Mexuar untuk menyerlahkan keagungan pemerintahannya.
🔵Pembinaan ini, yang dibezakan dengan air pancut yang dinamakannya, menggabungkan aspek terbaik seni bina Nasrid melalui gabungan ciri-ciri hiasan yang mahir, memberikan pelbagai bilik dengan suasana yang canggih dan elegan yang sesuai untuk bersantai dan beriadah.
Ini adalah koridor yang dikenali sebagai "The gallery". Memang saya terkagum melihat betapa intricate reka bentuk dan hiasan-hiasan halus yang dibuat pada ruang ini.
🔵Terdiri daripada satu siri lajur dan gerbang dengan nisbah simetri yang kompleks, galeri Court of the Lions adalah bukti cita rasa perkadaran geometri dalam seni bina Nasrid.
🔵Gerbang yang membentuk koridor bersempadan dengan Court of the Lions disokong oleh 124 tiang marmar Macael yang dibina secara individu serta berpasangan atau kumpulan tiga atau empat tiang.
🔵Capital pada setiap lajur-lajur di Galeri ini dibuat secara individu yang bermakna setiap daripadanya disediakan dengan relief hiasan yang unik dan tersendiri.
🔵Keseimbangan yang mencirikan galeri ini adalah berkait rapat kepada pengetahuan matematik Nasrid, yang memperkenalkan “golden ratio” ke dalam reka bentuknya, perkiraan yang wujud dalam alam semula jadi yang berkaitan dengan idea “divine proportion”.
🔵Astaka halaman ini mengekalkan siling kayu asalnya, dibuat dengan kira-kira 700 keping yang mencipta semula seni reka reben dan bintang dan geometri.
🔵Ekspresi ruang, dengan dua pavilion di bahagian timur dan baratnya, diserlahkan oleh hiasan terperinci semua elemen arkitek, yang walaupun nampak seragam tapi sebenarnya berbeza dalam hiasannya.
🔵Seperti di bahagian-bahagian lain dalam Nasrid Palaces, reka bentuk muqarnas juga digunakan sebagai hiasan dalaman. Di galeri ini muqarnas dihiasi dengan relief naturalis yang disepadukan ke siling astaka.
🔵Kepelbagaian estetik yang terdapat dalam pembinaan Court of the Lions menunjukkan bakat para tukang yang bekerjasama untuk menghasilkan seni bina yang mengagumkan dengan pengunaan muqarna vaults, polychrome capitals and stuccowork.
🔵Setia kepada tradisi seni Muslim, dinasti Nasrid menggunakan hiasan berdasarkan motif tumbuh-tumbuhan dengan reka bentuk bergaya. Hiasan tumbuhan menjadi elemen asas kerja stuko yang menghiasi dinding Alhambra.
🔵Simetri dan pengulangan motif hiasan menghasilkan reka bentuk yang harmoni.
🔵Stuccowork dinasti Nasrid menggabungkan bentuk tumbuh-tumbuhan berciri abstrak naturalisme dengan bentuk yang lebih jelas, seperti cengkerang, nanas, bunga dan daun.
🔵Perincian dan ketelitian hiasan dicapai oleh para tukang dengan memanfaatkan sepenuhnya kemudahan membentuk meggunakan plaster untuk menghasilkan lukisan yang tepat dan terperinci.
🔵Matlamat gubahan tumbuh-tumbuhan seni Nasrid adalah untuk menggambarkan ciri-ciri alam semula jadi yang paling indah dan bukannya untuk mencipta replika yang tepat.
Court of the Lions - ialah salah satu courtyard atau dataran kecil yang indah yang ada di dalam kompleks Istana Nasrid ini.
🔵Sama seperti tapak istana Comares, halaman Court of the Lions berfungsi sebagai ciri penganjurannya; walau bagaimanapun, dalam contoh ini, arca air pancut menduduki bahagian tengah sebagai ganti kolam.
🔵Terdapat 250 marmar putih di halaman ini, yang kesemuanya berbeza-beza dan berasal dari bandar Macael di Andalusia dan digunakan untuk menutupi Court of the Lions.
🔵Pelan halaman ini meraikan keharmonian dan keseimbangannya berdasarkan hubungan segi empat sama dan pepenjurunya.
🔵Anggaran saiz Court of the Lions adalah 630 meter persegi, termasuk galeri perimeter dan astaka di sebelah timur dan barat.
🔵Perimeter patio mempunyai galeri arked yang menghubungkan ke beberapa bilik, mengingatkan seni bina biara Benedictine biara.
🔵Hall of the Muquarnas terletak di sebelah barat, diikuti oleh Hall of the Kings di sebelah timur, Hall of the Two Sisters di utara, dan Hall of the Abencerrages di selatan.
🔵Salah satu air pancut yang paling terkenal dan menarik dalam budaya Nasrid ialah Fountain of the Court of the Lions, yang terletak di kawasan segi empat tepat yang mengelilingi beberapa bilik istana, sama seperti biara.
🔵Air pancut ini, yang memberikan Court of the Lions namanya, dianggap sebagai salah satu representasi paling ikonik bagi keseluruhan Alhambra dan menggabungkan sistem hidraulik yang rumit ke dalam arcanya.
🔵Empat semburan air pancut ini sepadan dengan cardinal points of the compass, yang merujuk pula kepada empat sungai: Sungai Euphrates, Sungai Nil, Sihran dan Jihran.
🔵Di samping menjadi titik penumpuan untuk laluan-laluan yang melalui halaman ini, struktur air pancut mercu tanda ini dapat dilihat dari semua sisi galeri.
🔵Ditukar menjadi "penjaga simbolik kuasa Sultan", sedozen patung singa yang diukir daripada marmar putih menjaga setiap sudut halaman sambil air memancutkan air dari mulut, air yang mewakili kehidupan dan permulaan dan akhir segala-galanya.
🔵Ciri-ciri setiap patung singa itu, termasuk bentuk kepala, susunan ekor, membezakannya antara satu sama lain.
🔵Patung singa paling besar beratnya 300 kilo. Yang paling kecil adalah 250 kilo.
🔵Ketika kosong, berat besen air pancut ini adalah 2.1 tan. Apabila penuh dengan air ia mencecah 3.3 tan.
🔵Dari Royal Canal, air disalurkan masuk ke air pancut ini melalui silinder tengah lembangan, yang juga berfungsi untuk mengalirkan air keluar. Oleh itu, paras air pada air pancut ini tidak melimpah di tepi dan membentuk permukaan licin seperti cermin.
🔵Jika dilihat dari atas, 12 patung-patung singa ini diagihkan secara simetri di sekeliling besen, mengikut arah jam. Atas sebab ini air pancut ini turut dipercayai digunakan untuk mengira masa.
🔵Besen dodecagonal (dua belas sisi) di belakang patung-patung singa diukir dengan syair oleh Ibn Zamrak, penyair istana diraja semasa pemerintahan Muhammad V.
"Blessed be he who granted Imam Muhammad the beautiful ideas to embellish his abodes. Are there not wonders in this garden that God made incomparable in beauty, and a sculpture of pearls of transparent clarity, whose edges are decorated with edges of gems?" - Ibn Zamrak
🔵Melalui penggunaan analogi yang indah, tulisan itu menghormati dan memuliakan Sultan dan merujuk kepada sistem hidraulik pintar air pancut, yang mengekalkan paras air lembangan secara konsisten.
Next kami masuk ke Hall of Abencerrajes.
🔵The Abencerrages Hall direka bentuk sebagai ruang autonomi dan pelbagai fungsi. Ruang yang indah ini mempamerkan kubah muqarna berbentuk bintang yang merujuk kepada dunia cakerawala.
🔵Stalaktit kubah muqarna yang menakjubkan menghiasi bilik itu. Dengan bentuk bintang berbucu lapan, ia membentuk alegori alam semesta, bertentangan dengan dunia daratan yang diwakili oleh pelan tanah persegi.
🔵Pendentif pada kubah yang sangat indah ini membenarkan peralihan daripada pelan tanah segi empat sama kepada kubah berbentuk bintang.
🔵Dinasti Nasrid menggunakan muqarnas, gabungan geometri elemen berbentuk prisma untuk menghias siling, gerbang dan tiang, teknik yang berakar dalam budaya Islam.
🔵Gubahan muqarna (muqarna vines) terdiri daripada kepingan prismatik berbeza yang tergantung ke bawah dan mempunyai satu atau pelbagai potongan cekung di bahagian bawahnya. Potongan mestilah berkadar, supaya kepingan boleh dimuatkan untuk masuk tanpa sebarang ruang kosong.
🔵Model-model asas muqarna digunakan dalam setiap gubahan. Setiap daripadanya mempunyai nama-nama tertentu seperti shoulder, butterfly 1, butterfly 2, small barrel voult, small barrel voult with lumette and trouser.
🔵Pada asalnya, banyak muqarna di Alhambra dicat dengan perincian tumbuh-tumbuhan.
🔵Kebanyakan muqarna di Alhambra adalah plaster, walaupun terdapat juga yang dibuat kayu.
🔵Dikatakan bentuk stalaktit muqarna merujuk kepada Gua Hira.
🔵Ruang yang terletak di sebelah selatan Court of the Lions ini mungkin digunakan untuk upacara perayaan, walaupun ia juga boleh mempunyai fungsi kediaman eksklusif.
🔵Ruang ini terdiri daripada bilik persegi tengah dan dua ruang sisi yang digunakan sebagai kawasan rehat dan yang boleh diakses melalui gerbang berkembar yang dihiasi dengan moldings.
🔵Jubin-jubin cantik ini dipasang pada abad keenam belas untuk membaiki kerosakan yang disebabkan oleh kelembapan.
🔵Di tengah-tengah bilik ini ada air pancut marmar dodecagonal yang menerima cahaya semula jadi dari teres serta dari jalousies yang terletak di bahagian atas siling, yang mungkin dilengkapi dengan kaca berwarna.
🔵Dewan ini dikatakan mendapat namanya daripada kepercayaan kuno bahawa pada abad kelima belas ahli puak Abencerrages, sebuah puak yang berkuasa di ibu kota Nasrid, telah dibunuh di sini atas perintah Raja Granada.
Seterusnya kami ke Hall of Two Sisters.
🔵Ditutupi oleh kubah yang mengagumkan yang dihiasi dengan muqarnas, bilik yang terletak di sebelah utara Court of the Lions ini menyerlah dengan hiasannya yang mewah dan terperinci.
🔵Digubah menjadi salah satu titik tinggi skema hiasan Alhambra, bilik utama di Palace of the Lions ini mendapat namanya sempena dua batu bendera marmar berkembar besar yang membentuk turapan lantainya.
🔵Oleh kerana hiasannya yang mewah, Hall of the Two Sisters secara tradisinya dikaitkan dengan kegunaan kediaman, mengikut penggunaan peribadi Palace of the Lions.
🔵Walau bagaimanapun, ia juga dipercayai oleh beberapa penyelidik bahawa ruang ini mungkin juga telah digunakan untuk menempatkan Majlis Diraja (Royal Council), menggantikan fungsi Mexuar lama.
🔵Dilengkapi dengan dua ruang sisi, bilik ini juga mempunyai air pancut rendah, manakala dindingnya memaparkan puisi yang merujuk kepada keindahan istana yang dibina oleh Sultan Muhammad V dan kepada kubah berbintang besar yang menutupi bilik yang menakjubkan ini.
🔵Kubah dewan ini adalah sangat cantik sekali. Komposisi geometrinya yang menarik dari muqarna yang membentuk kupola adalah berdasarkan bentuk bintang berbucu lapan.
🔵Kubah muqarnas ini dilitupi dengan kepingan-kepingan plaster berwarna terang dengan "squinches" membantu peralihan dari lantai persegi ke bumbung segi lapan.
🔵Bukaan dalam drum kubah menjamin muqarnas di siling diterangi dengan cahaya luaran.
🔵Stucco murqana yang membentuk siling dewan ini menggambarkan bunga, bintang dan lambang heraldik.
🔵Barisan muqarna diletakkan secara bertingkat untuk menghasilkan ketinggian berbeza yang memuncak pada bumbung.
🔵Sebanyak 5,416 kepingan plaster hiasan digunakan untuk membentuk kubah muqarna Hall of the Two Sisters ini menjadikan ia salah satu karya seni Islam yang paling dikagumi.
🔵Kemeriahan seni Nasrid dipamerkan oleh semua elemen-elemen hiasan di Hall of the Two Sisters ini, daripada hiasan jubin yang menarik, stuccowork yang luar biasa hinggalah jalousies yang dipasang di tingkap.
🔵Kekayaan hiasan ini juga termasuk muqarna, yang berasaskan bentuk bintang berbucu lapan yang, dengan penerapan teori Pythagoras, berkembang menjadi banyak lipatan.
🔵Sepanjang hari sinaran matahari memberi impak yang berbeza pada banyak sisi muqarnas, menghasilkan permainan cahaya yang menarik yang merujuk kepada idea perubahan berterusan.
🔵Secara keseluruhannya, ruang besar ini mempunyai bentuk kiub di dasar, bentuk prisma di tengah dan bentuk piramid segi lapan di bahagian atasnya.
🔵Terletak berdekatan dengan Hall of the Two Sisters pula ialah Hall of the Ajimeces.
🔵Bilik ini terkenal kerana ia adalah satu-satunya bilik di Alhambra yang mempunyai perhiasan siling yang dibuat dari stained glass.
Baik, selesai sudah lawatan kami di istana-istana Nasrid ini. Since sudah hampir waktu Alhambar ini ditutup, kami pun begerak berjalan keluar.
Kelihatan bumbung Comares Bath (Baño de Comares).
🔵Ia adalah tempat Pemandian Diraja atau Hamam. Pemandian Diraja ini juga terus digunakan oleh Catholic Monarchs selepas mereka mengambilalih Alhambra dari Kerajaan Islam.
Semasa berjalan keluar itu kami passed by taman-taman yang cantik yang ada di Alhambra ini.
🔵Nama taman ini ialah Court of Lindaraja.
🔵Pembinaan premis untuk Charles V membawa kepada penciptaan Court of the Grated Window dan Court of the Lindaraja, yang merupakan cerminan konsep Kristian tentang ruang dalaman terbuka.
🔵Court of the Lindaraja menggantikan taman-taman Muslim yang sehingga pengubahsuaian yang dibuat oleh Charles V telah menempati ruang besar di antara belakang Palace of the Lions dan dinding utara Alhambra.
🔵Bertujuan untuk menyediakan persekitaran yang sesuai untuk berehat dan berkontemplasi, halaman ini adalah serupa dengan Christian cloister dengan kehadiran galeri arked di tiga sisi dan taman tengah yang dilengkapi dengan air pancut.
🔵Dengan pelan tanah trapezoid, di dalamnya terdapat pokok-pokok boxwoods, cemara dan pokok oren.
🔵Taman ini turut dipagari oleh galeri berarked mengikut model biara monastik.
🔵Bersebelahan dengan Court of the Lindaraja dengan dimensi yang lebih kecil ialah Court of the Grated Window (Patio de la Reja) yang mendapat namanya dari balkoni besi tempa yang membentang di sepanjang bahagian atas hujung selatan, dibina antara tahun 1654 dan 1655 dengan tujuan untuk menghubungkan apartmen yang terletak di sektor tersebut.
🔵Ini adalah Court of the Grated Window.
🔵Ia dihiasi dengan Nasrid capitals, iaitu tiang-tiang marmar putih yang menyokong galeri yang menghubungkan Comares Palace dan Emperor's Rooms.
Di satu sudut ada pameran tentang Leopoldo Torres Balbas sempena 100 tahun pelantikannya sebagai arkitek-pengarah Alhambra.
🔵From 1923-1936, Leopoldo Torres Balbás excelled in the world of architecture and monument restoration, a period during which he performed the duties of directing-architect at the Alhambra.
🔵Leopoldo Torres Balbás was appointed conservation architect of the Alhambra by Royal Decree of 20 March 1923 and assumed the role on 17 April, replacing Modesto Cendoya Busquets.
🔵The period of Leopoldo Torres Balbás was the most important, calm, methodical and active period in the conservation and consolidation of the Alhambra and Generalife.
🔵Undoubtedly, the current Alhambra owes a lot to the man who was its directing-architect for thirteen years.
Ketika ini kami berada di balkoni di luar Emperor's Room yang terkenal kerana dari sini kita dapat melihat pemandangan indah daerah Albaicin yang merupakan kota lama Granada.
Pemandangan daerah Albaicin di Granada.
Catholic church - Iglesia de San Nicolás - San Nícolas Church.
A parish - Iglesia Parroquial de Nuestro Salvador.
Jauh di sana kelihatan ada tembok kubu yang panjang. Itu adalah lokasi Muralla Nazarí Granada (Nasrid Wall Granada) yang merupakan sebuah muzium terbuka (open air museum).
Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care.
No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.
No comments:
Post a Comment