Monday, November 20, 2023

TAIWAN: XIMENDING WALKING TOUR 03

Assalamualaikum.
Ok, lepas selesai night walking tour di Ximending, kami pun dibawa Philip (our tour guide) ke restoran untuk makan malam. Actually tugas Philip untuk hari itu sudah pun selesai tapi dia begitu baik hati tunjukkan pada kami jalan ke restoran tersebut.

Earlier kami ada beritahu Philip kami teringin hendak makan beef noodles di sebuah restoran tidak jauh dari hotel penginapan kami. Restoran itu sudah pun kami check masa di Malaysia lagi. Dan inilah restorannya - Chang's Beef Noodles Shop. Lokasinya di Yanping S Road ini sudah pun Philip tunjukkan pada kami awal tadi semasa kami dalam perjalanan ke Ximending for the night walking tour.
Terpapar pada signboard depan restoran ini "張家清真黃牛肉麵館" yang bermaksud "Zhangjia Halal Yellow Beef Noodle House.

Jadi kenapa teringin hendak makan beef noodles? Sebab masa percutian kami yang lalu ke Yangshuo dan Guilin, China, kami makan beef noodles yang sungguhlah sedapnya 😄😋.

Ok, jom masuk. Lapar dah 😅.

Kelihatan seorang staff sedang merebus/mencelur mee.

Mujurlah ada Philip untuk tolong kami order sebab staff yang ada di restoran ini ketika itu tiada yang boleh berbahasa Inggeris.

Actually tidaklah susah hendak order sebab jelas pilihan kami adalah the beef noodles 😋.

Yang jadi susahnya ialah sebab order sheet ini sepenuhnya dalam bahasa Cina. Tapi rasanya kalau tidak ada Philip membantu, boleh saja kami point to the photos in the yellow menu card which meals we wanted.

Suasana di dalam restoran Chang's Beef Noodles Shop - Muslim Halal Restaurant, No. 23, Yanping S Rd, Zhongzheng District, Taipei City, Taiwan.

Ini antara lauk pauk tambahan yang juga boleh dipesan oleh pelanggan.

Our drinks. Air teh pekat itu tersangatlah sedap dan refreshing!

Kami turut mengajak dan belanja Philip makan malam bersama kami malam itu. Both of us had a great time getting to know our amazing tour guide who is originally from Indonesia dan bekerja di Taiwan. Banyak fakta-fakta menarik tentang Taiwan/Taipei yang diceritakan oleh Philip pada kami.

Inilah order makan malam kami. Saya pilih beef noodles, isteri pilih beef noodles (dry) dan Philip pilih beef & tendon noodles.

The classic beef noodles. So delicious 😋.

Beef noodles (dry). Walau pun tiada sup, tetap sedap 😃.

Sempat ajak salah seorang staff restoran ini bergambar. Dia ni boleh cakap English.

Kami pun berjalan balik ke hotel penginapan. Sekali lagi Philip dengan baik hatinya bawa kami. Masa itu sudah pun pukul 6:30 petang. Kalau di sana ketika itu (Oktober) sudah kira malam lah sebab suasana sudah pun gelap.

Dari Yanping S Road kami masuk ke Section 1, Kaifeng Street dan ke jalan besar ini iaitu Zhonghua Road.

Xiaozihao Overpass at Section 1, Zhonghua Road.

Intersection Kaifeng Street dan Zhonghua Road yang sibuk.

Masuk ke Section 2, Kaifeng Street.

Sampai Hotel PaPa Whale, hotel penginapan kami yang lokasinya di intersection Section 2, Kaifeng Street dan Kunming Street. We thanked Philip and bid him goodnight and to meet him at the hotel's lobby the next day at 9:00 am for a full day tour.

Suasana malam di Hotel PaPa Whale. Kelihatan 2 lukisan besar ikan paus, mama whale and baby whale, di dinding depan hotel ini.

Jalan-jalan sikit dan bergambar kejap di sekitar kawasan hotel sebelum calling it a day.

Ambil gambar ikan paus.

Mama whale and baby whale.

Around 7 pm we walked back to the hotel.

Since siang tadi tidak sempat kami hendak explore hotel ini, jadi jom kita jalan-jalan tengok suasana hotel yang unik ini sebelum naik ke bilik.

Ada 2 restored vintage gas-petrol pumps di pintu depan hotel ini. Adakah bandaraya Taipei ini begitu aman hingga collectors items begini boleh letak saja di luar? I mean, granted that these gas-pump are super heavy to be stolen/carried away but still will they not fell victim to vandalism? After all these are antiques.

Saya baca gaya keseluruhan hotel ini digambarkan sebagai "Light Industrial Style Metropolis Hotel".

Kami suka the vintage light bulbs sign di belakang reception ini.

Ada beberapa communal tables di lobi hotel ini. Dekat dinding pula ada beberapa mesin cash registers dan alat penimbang vintaj yang diletakkan di atas kabinet-kabinet repurpose. Di dinding pula dihias dengan wall art susunan speaker diaphragms pelbagai saiz yang menarik.

Juga ada vintage soda machine, nautical searchlight dan ship binnacle compass. Jadi hotel ini juga seperti ada nautical and industrial themes.

Yang uniknya juga ada open library.

Kelihatannya pada rak ini buku-buku dalam bahasa Cina on subjects like Literature Romance dan Special Lecture on Art.

A stack of vintage bags.

Another communal tables. Di dinding ada foto-foto ikan paus.

Di library ini juga ada seats and tables for hotel guests to relax and lounge. Perhaps pick a book and read.

A light industrial and SOHO urban style space.

Foto-foto ikan paus di dinding.

Hotel PaPa Whale ini dibina dengan teliti oleh Hai Pa Wang International Group, peneraju industri restoran di Taiwan. Nama ini diilhamkan oleh mamalia terbesar di laut - ikan paus. Nama itu melambangkan ikan paus yang berenang bebas di lautan biru.

Hotel ini juga ada "inner court" atau "indoor garden" yang besar dan cantik. Jom kita explore sikit.

Ada sebuah kolam panjang yang cantik berhias lampu-lampu bentuk lantern yang nampak cantik "terapung".

Selesai explore kami pun naik ke bilik.

To recap, flight kami dari KLIA adalah pukul 9 pagi dan penerbangan adalah selama lebih 4 jam. Sampai Taoyuan International Airport di Taipei, kami terus dibawa ke hotel. Lepas check-in, terus pergi night walking tour di Ximending diikuti dengan makan malam dan exploring the hotel. Biasanya kalau itinerari begini, untuk kami yang sudah berusia, tentunya rasa keletihan by end of the day. Especially bila flight dari KLIA adalah awal pagi, which means mestilah keluar rumah awal subuh. Tapi Alhamdulillah kami tidaklah terlalu kepenatan sebab malam sebelum departure itu kami bermalam di Sama-Sama Hotel di KLIA. Jadi jika our next trip flight juga awal pagi, kami plan untuk merancang yang sama, inshaAllah dan jika ada rezekinya.

Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care.

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.