Monday, February 5, 2024

LEXIS PORT DICKSON - GLORY BEACH & PANTAI TANJONG GEMOK

Assalamualaikum.
Kami ke Lexis Port Dickson sekali lagi kerana isteri ada conference.

















Checking in.


Naik buggy ke bilik water chalet.




The water chalets.

Our room.

Glass floor.

The room.

The view.


View of the water chalets and the main building.

Beautiful sunset.

Room service menu.

Ordered room service for our dinner. Fish and Chips.

Chef's Club Sandwich.

Suasana malam di Lexis Port Dickson's water chalets.

Esoknya kami ke main building untuk sarapan. Hujan lebat masa itu.

Since hujan kami called for buggy service, with plastic covers.

Snug and dry inside with the buggy all covered.




Ok, jom sarapan.








Selesai breakfast, kami balik semula ke bilik since my wife's conference lambat lagi nak start.

Suasana water chalets pagi itu.




Close to 9 am, my wife went for her conference, also naik buggy sebab still hujan. Saya lepak saja di bilik hingga around 11:15 am. Hujan dah stop, saya pun pergilah jalan-jalan di Glory Beach. Just walking distance dari water chalets.


Suasana cantik langit biru lepas hujan. 

Kelihatan di sana Tuanku Jaafar Power Station.

Stesen Janakuasa Tuanku Jaafar merupakan salah satu stesen janakuasa utama di Malaysia, terletak di Port Dickson, Negeri Sembilan. Stesen janakuasa itu adalah milik Tenaga Nasional Berhad dan merupakan loji janakuasa kitaran gabungan yang canggih.

Stesen Janakuasa Tuanku Jaafar kini adalah loji janakuasa pilihan (tertinggi dalam urutan merit) dengan kecekapan tinggi, automasi penuh (Automatic Governor Control-AGC), mengikut piawaian dan persekitaran antarabangsa.


Juga kelihatan dari Glory Beach ini HRC Jetty Samudera.

Oil tanker Kalimantan Palm.
Kalimantan Palm is a Chemical/Oil tanker built in 2008 by Liaoning Hongguan Shipbuilding - Panjing, China. Currently sailing under the flag of Indonesia. Formerly also known as Kalimantan Palm. It's gross tonnage is 11248 tons.

Kelihatan beberapa buah lagi oil tanker di Selat Melaka ini. Kira-kira 50,000 kapal kargo dan kapal minyak melalui Selat Melaka dari barat ke Timur setiap tahun.




























Berjalan sampai ke Pantai Tanjong Gemok.


Wikipedia:
Tanjung Gemuk adalah sebuah perkampungan nelayan tepi pantai berdekatan dengan Port Dickson, Negeri Sembilan, Malaysia. Pantainya terletak disepanjang pesisir pantai daerah Port Dickson ditepi Selat Melaka.

Wikipedia:
Penyu merupakan salah satu daya tarikan yang pasti memukau apabila pengunjung melawat ke Tanjung Gemuk. Lebih-lebih lagi ketika musim penyu bertelur. 


Wikipedia:
Selepas tahun 2004, yakni selepas tragedi Tsunami 2004 di lautan Hindi yang mengorbankan ratusan ribuan nyawa di sekitar pesisir lautan Hindi. Penduduk Tanjung Gemuk telah dikejutkan dengan Fenomena kedamparan ribuan Mentimun laut di sekitar pantai kampung mereka. Ini sekaligus telah meningkatkan hasil pendapat penduduk kampung dengan penjualan gamat bermutu tinggi.




Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care.

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

No comments:

Post a Comment