Thursday, April 13, 2023

THAILAND - PHUKET - PHI PHI ISLAND TO RASSADA HARBOUR & ANDAMAN EMBRACE PATONG

Assalamualaikum.
Selesai makan tengahari, bersolat dan jalan-jalan di Phi Phi Don ini kami pun berjalan balik ke feri untuk berlayar pulang ke Phuket.

Berjalan di Ao Ton Sai Pier ini ke feri Sea Angel 2.

Beautiful Ton Sai Bay.

Itu feri Sea Angel 2 kami. Kena tumpang lalu feri sebelah untuk board the Sea Angel 2.

Boarding the Sea Angel 2 ferry.

Ok, jom kita bertolak balik ke Rassada Harbour, Phuket. Tepat pukul 3, off we went.

Went up to the open upper deck for some fresh air.

And for some amazing views.

Ying announced that we were getting close to the Rassada Harbour, reminding us to check and not leave behind anything on the ferry.

Selamat sampai ke Rassada Harbour, Phuket. Alhamdulillah.

Sea Angel 2 crew bidding us farewell.

Disembarking the ferry.

Pemandangan di Rassada Harbour.

Overall, kami berdua memang enjoy ikut Phi Phi Islands Tour ini. Programnya santai sahaja, no rush. Pemandangan semasa dalam feri sungguh mengagumkan, sangat indah sekali. Walaupun pemandangan begitu kami pernah lihat di Langkawi tapi cruise ini terasa lebih epik terutamanya ketika melalui berdekatan Phi Phi Lay. Another plus ialah makan tengahari ada disediakan jadi kami tidak perlu buang masa untuk mencari restoran etc. Jadi masa kami di Phi Phi Don dapat dimanfaatkan dengan exploring the island. Dan yang paling utama dan paling penting ialah di Phi Phi Don ada masjid, maka dapatlah kami menunaikan solat, dan melakukannya dalam suasana selesa dan nyaman sebuah masjid besar. Alhamdulillah.

Sampai di Rassada Harbour, semua tourists pulang ke hotel masing-masing dengan kenderaan yang disediakan oleh pihak tour organizer. Kami yang nak ke Patong ni naik satu bas besar dengan lain-lain pelancong yang hotel mereka juga di Patong.

Yang mencemaskan kami ketika ini ialah kami risau akan terlepas show yang kami sudah beli tiketnya iaitu Phuket FantaSea pada malam itu. Masa ini sudah pukul 5:30 petang. Kami sepatutnya bertolak ke Phuket FantaSea dari hotel kami pada pukul 6:00 petang. Perjalanan dari Rassada Harbour ke Patong pula ambil masa lebih kurang 1 jam.

Jadi kami pun message Anwar, our tour guide, beritahu yang kami baru saja naik bas bertolak ke Patong. Dia juga terkejut sebab ikut pengalaman dia sebelum ini paling lewat pun tourists sampai hotel pukul 6 petang. Jadi Anwar pun tolong tukar our pick-up time ke show FantaSea dari hotel ke pukul 7:00 malam. Yang kami ni pula risau kami tidak sempat nak makan malam (before the show), sebab dinner sudah included dalam harga tiket FantaSea itu.

Nimit Traffic Circle.

Saya baca McDonald's di Thailand adalah tidak halal. Tapi orang Phuket kata yang halal di McDonald's adalah menu ayamnya. Agaknya McDonald's Phuket dapat supply ayam dari sumber yang halal. Fyi, KFC di Phuket/Thailand adalah halal.

Phuket Provincial Administration Center, Mueang Phuket District, Phuket.

Senja di Phuket. We kept checking the time, worry la tak sempat dinner or worst we will missed the show 😐😓.

Tiba di Karon.

Karon Beach Roundabout.

Kami pun sampai di Patong, area hotel penginapan kami. Tapi bas tak terus ke hotel kami tapi pusing ke hotel-hotel lain dulu untuk hantar other passengers. Hotel kami yang last sekali.. aduh.... dah la ketika itu kami sudah betul-betul lambat ke tempat show.

Tuk tuk Phuket.

DoubleTree by Hilton Phuket Banthai Resort - a 4 star hotel.

Suasana malam di Patong, Phuket.

Terrazzo Ristorante & Bar.

The Chino Yard Market.

Anona Beachfront Phuket Resort - a 4 star hotel.

Baan Laimai Resort & Spa - a 4 star hotel.

Sebuah restoran halal (kanan).

Bangla Street.

Dolphin roundabout.

Di Patong waktu malam memang sesak begini.

So, did we managed to get to the hotel on time? Did we get to see the Phuket FantaSea show?

To be continued....

Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care.

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.