Monday, April 17, 2023

THAILAND - PHUKET - BIG BUDDHA & PATONG BEACH

Assalamualaikum. 
Sudah hari ketiga kami di Phuket. Flight balik Malaysia petang nanti. So pagi ini kami santai saja bersarapan dan lepas itu plan nak pergi jalan-jalan sikit untuk memanfaatkan beberapa jam yang kami ada pagi ini. 


Hotel penginapan kami, Andaman Embrace Patong Phuket.

Sarapan di Twigs.



Our breakfast.




Ok, lepas bincang dengan staff di Travel Desk hotel ini, kami pun mendapatkan khidmat pemandu dan kereta untuk pergi ke beberapa tempat menarik di Phuket ini, mana yang sempatlah. Untuk 3 jam, cajnya THB 1,200, lebih kurang RM 155.00. Nama pemandu kami Chai, tidak berapa fasih cakap English tapi boleh la, professional and courteous. 



Suasana pagi di Patong, Phuket.

Patong, a city by the Andaman Sea.

Hard Rock Cafe Phuket.

Karon Beach Roundabout. 

Karon beach.

Tempat pertama yang kami lawat ialah Nakkerd Hill untuk tengok patung Big Buddha yang kami nampak dari dalam kapal terbang masa dalam flight KLIA-Phuket.

Itu dah nampak kepala Big Buddha di atas bukit. 


Perjalanan naik bukit ini passed by an elephant sanctuary.  

Tiba di Big Buddha. There’s a strong spiritual side to the island. Majoriti orang Thai menganut agama Buddha dan melawat tapak seperti Big Buddha akan membantu kita memahami budaya mereka.

Apa info board besar tentang Buddhism. Jom kita baca pengertian Buddhism di Thailand ini, sekadar untuk pengetahuan. 







Ok jom kita masuk ke komplek Big Buddha ini. Masuk adalah percuma dan dibuka dari 6 pagi - 7.30 malam setiap hari.

Nak masuk dimestikan berpakaian sopan. Sarung ada disediakan secara percuma. 

Semua pelawat hendaklah memastikan bahawa bahu mereka ditutup dan pakaian mereka menutup lutut. Juga elak dari memakai t-shirt dengan slogan provokasi.

The Dress Regulations.

Satu lagi info board. It is about the development of Buddhism in Phuket. Jom kita baca.















The Buddha Garden map.


Sala of Faiths. 
The Sala of Faiths houses statues of Gods and deities from various religions. Among them are Guanyin, the Chinese Goddess of Mercy with a thousand arms and Ganesha, the Hindu deity with an elephant head.


Inilah the Big Buddha.
Phuket Big Buddha, or The Great Buddha of Phuket, is a seated Maravija Buddha statue in Phuket, Thailand. The official name is Phra Phutta Ming Mongkol Eknakiri (Thai: พระพุทธมิ่งมงคลเอกนาคคีรี; RTGS: phra phuttha ming mongkhon eknakhakhiri), shortened to Ming Mongkol Buddha. Sitting atop Nakkerd Hill (also spelt Nagakerd) near Chalong, construction began in 2004. Expansion of the base was ongoing as of 2015. By 2017, 80 percent of the project had been completed. It is the third-tallest statue in Thailand behind only the Great Buddha of Thailand and Luangpho Yai.
Wikipedia

The Buddha statue depicts Gautama in a sitting position (Maravichai: มารวิชัย) and is 45 metres (148 feet) tall and 25.45 metres (83.5 feet) wide. It is made of concrete and covered with Burmese white marble. Facing towards Ao Chalong Bay the statue is the main Buddha of the Wat Kitthi Sankaram temple (Wat Kata). The statue was declared the "Buddhist Treasure of Phuket" by Somdet Phra Yanasangwon, the Supreme Patriarch of Thailand, in 2008.
The statue cost 30 million Baht (approx. $950,000 US in February 2019),[4] sourced primarily from donations.[5] It was built legally in a national conserved forest with the approval of Thai Royal Forest Department.

Pemandangan Ao Chalong Bay.

Berhampiran hujung selatan Phuket, teluk berbentuk bulan sabit ini kurang sesuai untuk berenang atau berjemur kerana pantainya berlumpur dan jetinya yang sibuk di mana kapal layar, perahu layar dan feri sering berlabuh pergi dan balik dari pulau-pulau sekitarnya seperti Ko He dan Ko Racha Yai. Terdapat banyak kemudahan di sini untuk pelancong, termasuk pelbagai penginapan, pilihan tempat makan, kedai, kenderaan sewa dan syarikat pelancongan yang menawarkan tiket dan lawatan di darat dan di laut.


Di teluk Chalong ini ada jeti bot pelancongan di jeti besar sepanjang 720 meter yang menonjol ke laut. Perairan teluk yang luas ini kelihatan sesak dengan bot laju, feri dan kapal layar. 

Kelihatan pulau Ko Lon di teluk Chalong ini. 

The statue's official name is Phra Phutta Ming Mongkol Eknakakiri (Thai: พระพุทธมิ่งมงคลเอกนาคคีรี), which means "the Cherished Auspicious Lord Buddha atop Nāga Hill". The name is a blend of native Thai, Sanskrit, and Pali words – the first element Phra Phutta (Sanskrit varabuddha) means "Lord Buddha"; the second element Ming Mongkol means "cherished and auspicious"; the third element Eknakagiri (from Sanskrit/Pali ekanāgagiri) means "atop Naga Hill".
Wikipedia

Phuket Big Buddha ini bermula pada tahun 2002 apabila batu asas telah diletakkan oleh Jeneral Phijit Kulawanich, Privy Councillor, pada 22 Mei 2002. Nama rasmi ialah 'Phraphutthamingmongkhol-akenagakhiri Buddha', yang diterjemahkan sebagai "Happiness on top of Nakerd Mountain".

The statue was appointed as the Buddha statue - a treasure of Muang Phuket by Somdech Phra Yanasangvara, The Supreme Patriarch of Thailand on October 28, 2008. This was accepted with reverence by Mr.Suporn Wanichakul, the president of the corporation creating the Buddha statue.

Ada patung former Thai kings di sini. 


 
Big Buddha ini adalah salah satu simbol budaya dan keagamaan di Phuket dan merupakan mercu tanda keagamaan yang popular untuk kedua-dua orang Thai dan pelancong. Pada kiri kanan tangga ini juga terdapat 2 ekor naga yang kepalanya di bawah dan badannya melingkar sampai ke atas, hence called the Naga Stairs.

The whole body is made of reinforced concrete, layered with beautiful Burmese white jade marble that shines in the sun.

Ok, jom kita lihat permandangan dari view point ini. Selain dari Chalong Bay ini, on a clear day dari atas ini juga boleh nampak Phang Nga Bay, Kata beach, Kata Noi Beach, Karon beach, Thanan island, Lon island and Coral island.

Ok jom tengok pemandangan-pemandangan dari sini.







Do not feed the monkeys nanti kena gigit.


Ini Pulau Ko Lon. Ko Lon ialah sebuah pulau di luar pantai tenggara Pulau Phuket dan panjangnya kira-kira 3.7 km dan lebar 1.9 km. Pulau ini adalah tempat destinasi yang kerap untuk penduduk tempatan dan pelancong yang dapat melihatnya dengan jelas dari pulau besar itu tidak jauh dari pantai. Ada banyak bot-bot berulang-alik ke pulau ini.


The '0' marker symbolises 'sunnata' or 'nothingness', spiritual centred-ness.
"Śūnyatā" (Sanskrit) is usually translated as "devoidness", "emptiness", "hollow", "hollowness", "voidness".
In Theravāda Buddhism, Suññatā often refers to the non-self (Pāli: anattā, Sanskrit: anātman) nature of the five aggregates of experience and the six sense spheres. Suññatā is also often used to refer to a meditative state or experience.

Wikipedia

Satu lagi signage jangan bagi makan monyet. 

This is the view on the opposite side of the Chalong Bay, overlooking Kata Beach.









Fyi, angin di atas ni sangat kuat, I had to take my cap off, if not terbanglah! 😄

Memang banyak monyet di sini. Ini buktinya 😃.


Ada banyak seats dan gazebo untuk pelawat lepak sambil menikmati pemandangan indah Phuket. Jadi sebenarnya lawatan ke Big Buddha ini bukanlah nak tengok patung besar itu semata-mata tapi juga merupakan tempat view point/lookout point untuk melihat keindahan pulau Phuket dari bukit/gunung tinggi ini.


Ada gong di sini tapi tak ada pulak pemukulnya. Then saya baca, rupanya memang tidak diletakkan pemukul gong sebab you are suppose to rub the gong and if rubbed correctly the gong will "sing". Patutlah permukaan tengah berbonjol gong ini nampak bersih berkilat sebab sudah selalu kena gosok. Mereka percaya jika penggosok boleh buat gong ini "menyanyi" bermakna dia mempunyai jiwa yang murni.

On the right is the Royal Emblem In Commemoration of the Celebrations on the Auspicious Occasion Of His Majesty the King’s Eightieth Birthday Anniversary, 5th December 2007. Big Buddha was constructed in honour of the King of Thailand, His Majesty King Bhumibol Adulyadej’s 80th birthday celebrations.

Isteri nak naik ke atas, tapi saya tak larat so dia naiklah sendiri. Saya tunggu je di bawah dan sembang-sembang dengan 2 orang models dari Ukraine.  

Patung Big Buddha dan sebahagian badan patung naga.

Ini foto-foto pemandangan di depan Big Buddha yang isteri saya captured. 

Ada temple di kaki patung ini tetapi isteri tak masuk ke dalam. Big Buddha Phuket sebenarnya adalah kuil yang aktif, jadi memang kedengaran chanting dari kuil ini. Pelancong barat sering dapatkan blessings from one of the many monks at the temple. Juga ada dijual jubin marmar dengan harga THB 100 di mana si pembeli boleh beli marmar tersebut dan tulis nama mereka pada jubin itu dan jubin itu kemudiannya akan digunakan untuk membina kuil/patung di sini.
Juga di platform ini ada patung Raja-raja terkenal dari sejarah Thai seperti King Naresuan the Great and King Chulalongkorn the Great (Rama V).

Ada banyak golden statues di atas ni.

Terdapat juga beberapa patung Buddha yang lebih kecil dan sami yang mereka hormati.
There are 32 Buddhas in a row, each with an alms bowl. According to their beliefs the donations help grant wishes, luck and health.

Hampir setiap hari, lebih daripada 1,000 orang melawat tempat ini. Ramai yang menderma wang untuk penyelenggaraan Phuket Big Buddha ini dan menulis mesej pada barang yang dibeli untuk nasib baik dan untuk mengenang orang tersayang yang telah meninggal dunia.

A much smaller white marbled Buddha at the foot of the Big Buddha.

Pemandangan dari platform atas ini.

Saya baca tangga ini sebenarnya hanyalah untuk mendaki naik ke atas sahaja dan tidak boleh digunakan untuk turun ke bawah. Terdapat laluan berasingan untuk turun. Sepatutnya ada pengawal keselamatan yang duduk di sini sepanjang hari memastikan orang ramai menghormati peraturan ini. Tapi masa kami di sini tiada pula security guard dan orang ramai naik turun menggunakan tangga ini. 

Terdapat 94 anak tangga untuk sampai ke Big Buddha. 

Wanita dalam foto ini bersama seorang lagi kawan dia adalah models from Ukraine. Mereka datang ke Phuket/Thailand dibawa oleh photographer mereka untuk tugasan modelling. They were in the Philippines before coming to Thailand in their South East Asia countries photoshoots. 

In case you are wondering kenapa mata patung Buddha ini kuyu sahaja.
exoticindiaart.com
Buddha’s eyes are neither fully opened nor completely closed. They are half-open, showing him to be in deep meditation. They also symbolize Buddha with his eyes simultaneously trained on both the inner and outer world. The eyes are considered to be among the most majestic features of the Buddha head statue.
Between Buddha’s symmetric eyes and evenly shaped eyebrows is the Urna or his third eye. The third eye, which is sometimes depicted by a lone tuft of hair, represents spiritual awakening and the vision beyond the physical realm.

Ok, selesai sudah lawatan kami di kompleks ini. Jom kita beredar.


Kelihatannya semakin ramai pelancong mula datang. 

Buddhist monks on a tuk tuk. 

An all black Phuket cat 😍.

Ini pemandangan Big Buddha dari parking lot.


Kami pun naik kereta dipandu oleh Chai balik ke Andaman Embrace Patong Hotel.

We passed by an animal shelter, the Chalong Elephant Retirement. 

Chalong Elephant Retirement is the shelter for rescued elderly elephants from working hard to have better life in comfortable environment with closer care. 



Heading to Patong.



Chalong roundabout Clock Tower - Golden Lotus Clock Tower.

Spiderman pun ada di Phuket ni.

Karon Beach. 

This is Karon Naga Monument located at Karon Beach. 

Naga is an important character in Thai mythology and traditions, represented by a large snake. Naga is a deity considered to be the protector of springs, wells and rivers. They bring rain and give fertility to the land. Usually Nagas are represented as a golden snake, as the one at Karon, but sometimes they widely differ in coloring. Four types of Nagas are part of local culture: dark Naga, guardian Naga, water Naga and spirit Naga. The one at the monument here is a guardian type. 
gpsmycity.com

Karon Avenue.

Pearl Circle.

Menuju ke Patong.


Patong Beach.




Since masih lagi ada masa sebelum check-out dari hotel, kami minta Chai turunkan kami di Patong Beach ini instead of sending us back to the hotel. Later kami akan jalan kaki sahaja ke hotel yang jauhnya cuma 10 minit dari pantai ini.

Jalan-jalan sekejap di Patong Beach.

Pantai Patong adalah salah satu destinasi paling popular di Phuket. Bandar peranginan Patong terkenal dengan pantai sepanjang 3 km dan dengan kehidupan malam yang meriah dan sibuk. Di samping itu juga terdapat juga banyak tarikan dan tapak semula jadi dan buatan manusia yang menambah daya tarikan Patong.

Thailand was one of the countries that was hit by the 2004 Indian Ocean earthquake and tsunami. Due to proximity of the Andaman coasts of Thailand situated just about 500 km east of the earthquake epicentre, the tsunami took just 2 hours to reach and strike the western coastline of the country. The popular tourist resort of Phuket was badly hit and 250 people were reported dead. The tsunami struck the west coast of Phuket island, flooding and causing damage to almost all the major beaches such as Patong, Karon, Kamala, and Kata beach.
Wikipedia

Secara keseluruhannya Pantai Patong adalah tempat yang selamat. Pantai Patong ialah destinasi popular dalam kalangan keluarga, pengembara wanita solo, warga emas dan pasangan yang sedang berbulan madu.



Pantai Patong juga popular untuk main jet ski dan parasailing. Operator-operator aktiviti-aktiviti ini boleh ditemui setiap beberapa ratus meter, terutamanya di sekitar penghujung Bangla Road.




Ok, here are the rest of the photos. 































Ok dah, jom jalan ke hotel. Kena check-out pukul 12 noon. 




Berjalan di Hatpatong Road ke hotel.




Tiba di hotel.

Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care. 

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

No comments:

Post a Comment