Wednesday, December 12, 2018

EGYPT - DAY 07 - PART 02 - CORNICHE ALEXANDRIA

Saya sambung lagi cerita percutian kami di Mesir. Untuk entry ini saya kongsi dulu sedikit info tentang Alexandria. 

Alexander the Great adalah pengasas Alexandria pada tahun 332. Proses pembinaan bermula dengan menambak sebahagian jalan air yang memisahkan pulau Pharos dari sebuah kampung kecil bernama "Raktos" atau "Rakoda", yang terletak di antara laut dan Tasik Mariout. Alexander the Great dan penggantinya menjadikan Alexandria ibu kota Mesir selama hampir seribu tahun, sehingga penaklukan Mesir oleh Amr Ibn Al Aas pada 641. Sepanjang sejarah, Alexandria terkenal dengan banyak tarikan seperti Perpustakaan purba Alexandria, yang merangkumi lebih 700,000 jilid, dan Lighthouse of Alexandria, yang dianggap sebagai one of the Seven Wonders of the Ancient World kerana ketinggiannya yang hampir 120 meter. Rumah Api itu telah musnah akibat gempa bumi yang kuat pada tahun 1307.


Alexandria adalah bandar metropolitan kedua di Mesir selepas Kaherah dan dianggap sebagai ibu kota kedua setelah ia menjadi satu-satunya ibukota Mesir pada masa lalu.
🔵Today, Alexandria is a major tourist destination and a year-round seaside resort, with its historical attractions for whoever wishes to visit ancient monuments, get a glimpse at Alexandria's glorious past, or simply spend a sun-savvy vacation enjoying the golden sandy beaches, the shining sun, invigorating sea breeze, and fun-filled entertainment spots.
🔵With its unique location overlooking the Mediterranean, its temperate weather and its attractive beaches, Alexandria has been an essential spot on the itinerary of tourists visiting Egypt. Therefore, it was pivotal to build a marina for yachts to promote yacht tourism industry, and hold local as well as international boat racing competitions, which further add to the city's appeal for tourists from around the world.
- alexandria.gov.eg
alexandria.gov.eg

Emblem of Alexandria
It shows Alexandria's lighthouse, and the Goddess Isis, who is the sailors' protector, standing on Alexandria Governorate the ship's front edge holding a papyrus that contains secrets of knowledge and wisdom. The ship is surrounded by the Mediterranean Sea.
- alexandria.gov.eg

Alexandria juga dikenali sebagai 'Mermaid of the Mediterranean'. 
"Like a mermaid, the city is half fantasy, teasing us across a sea of myth. She is irresistible because we can't stop imagining the better parts she keeps hidden under the water".
Circumference: Eratosthenes and the Ancient Quest to Measure the Globe by Nicholas Nicastro

Sampai di bandar Alexandria ni kami terus dibawa ke The Corniche (الكرنيش‎, El Kornesh). Corniche ni, designed in 1870, adalah waterfront promenade yang cantik disamping merupakan koridor utama trafik di Alexandria.

Tu dah nampak Laut Mediterranean. Pada saya rasa seronok la sebab tak pernah lagi tengok Laut Mediterranean sebelum ni since previous percutian tak pernah lagi ke negara yang ada pantai laut itu. My wife dah pernah dah masa dia ke Mesir ni in 2010.


Stretch El Kornesh ni panjangnya lebih kurang 20 km, bermula dari Citadel of Qaitbay hingga ke Montaza. 

Somehow it was such a nice feeling nampak laut sebab dah seminggu most times nampak bandar dan padang pasir. The other body of water yang kami nampak earlier adalah Sungai Nil dan Teluk Suez.



Laut Mediterranean dihubungkan ke Lautan Atlantik dengan laluan sempit yang disebut Selat Gibraltar. Laut ini hampir sepenuhnya dikelilingi oleh tanah, di utara oleh Eropah, di selatan oleh Afrika Utara, dan di timur oleh Timur Tengah. Ia dihubungkan dengan Teluk Suez oleh Terusan Suez.

Hampir 6 juta tahun yang lalu, continental drift telah menutup Selat Gibraltar. Dengan tiada air yang masuk dari Laut Atlantik, sebahagian Laut Mediterranean menjadi kering. Bahagian yang lain menjadi sangat masin. Selepas setengah juta tahun, Selat Gibraltar terbuka semula, menjadikan Laut Mediterranean seperti sekarang.

Beberapa tamadun manusia yang paling kuno terbentuk di sekitar Laut Mediterranean, sehingga ia mempunyai pengaruh yang besar terhadap sejarah dan cara hidup budaya mereka. Ia menyediakan cara perdagangan, kolonisasi dan peperangan, dan merupakan asas kehidupan (seperti memancing dan menangkap makanan laut lain) untuk banyak komuniti sepanjang zaman. Gabungan iklim yang sama, geologi dan akses ke laut yang sama menyebabkan berlakunya banyak hubungan sejarah dan budaya antara masyarakat kuno dan moden di sekitar Mediterranean.

Di zaman purba Laut Mediterranean adalah merupakan sebuah superhighway of transport. Ia membenarkan pertukaran perdagangan dan kebudayaan antara orang-orang di rantau ini - kebudayaan Phoenician, Mesir, Carthaginians, Yunani, Rom dan Timur Tengah. Hari ini Laut Mediterranean masih menghubungkan ekonomi Eropah, Afrika Utara dan Timur Tengah seperti yang berlaku pada zaman purba.

Boleh tahan sibuknya El-Gaish Road ni.

Jalan El-Gaish di Corniche Alexandria yang luas ini adalah juga merupakan simbol bandar Alexandria, sama seperti monumen-monumennya yang lain. Di sini dapat dirasai era kehebatan dan keanggunan kosmopolitan yang memahsyurkan bandar ini pada abad ke-19 dan awal abad ke-20. 

Kebanyakan seni bina dari era itu masih lagi berdiri di sepanjang Corniche ini, tetapi sebahagian besar bangunan-bangunan itu telah usang dan rosak. Walaupun begitu, seperti lain-lain waterfront properties di dunia, hartanah di sini juga adalah sangat mahal. Kerajaan Mesir banyak membuat pelaburan di sini untuk menjadikan Alexandria sebuah pusat perlancongan.

Personally saya memang suka waterfronts. May be sebab it is the fresh air, the soft wind or simply the smell of salt. Macam such a nice place to relax and unwind.



Ini bangunan Collège Saint Marc.
🔵Collège Saint Marc is an all-male French Roman Catholic school in Alexandria, Egypt. The school is located in the Shatby neighborhood at downtown Alexandria.
🔵Collège Saint Marc was founded in 1928 by the De La Salle Brothers to be the second Lassalian school in Alexandria after Ecole Sainte Catherine. Collège Saint Marc was inaugurated on 6 October 1928, by King Fuad I. Built on an area of 35,726 m2, it was at the time of its inauguration the largest educational institution in the Middle East.
🔵Collège Saint Marc is a private educational institution with French as its main teaching language.
- Wikipedia

Bayram El Tunsi Theater.
Mahmoud Bayram Al-Tunsi is the pioneer of the Egyptian modern colloquial poetry and one of the founders of the Arabic lyrical theater in Egypt. Born on March 3, 1893 in Al-Anfoushi district in Baharya Alexandria one year after the birth of his peer Sayed Darwish, the people’s artist.
- sis.gov.eg

Lukisan portrait Mahmoud Bayram Al-Tunsi di depan teater. 

Luas El-Gaish Road ni. Ada 5 lane.






Salah satu bangunan ikonik di Alexandria ini ialah Bibliotheca Alexandrina. 

Idea menghidupkan semula perpustakaan kuno ini pertama kali dicadangkan pada 1972 oleh Mostafa El-Abbadi, seorang profesor di Universiti Alexandria. Kerajaan Mesir memutuskan untuk menaja projek itu, dan menerima publisiti dan sokongan antarabangsa melalui UNESCO. Dibuka pada tahun 2002, Bibliotheca Alexandrina terletak bersebelahan dengan Universiti Alexandria - mengandungi perpustakaan, repositori untuk manuskrip, planetarium, muzium, galeri seni dan kemudahan persidangan.

Selain Lighthouse of Alexandria, The Great Library of Alexandria juga adalah sebuah mercu tanda Alexandria Purba. Di perpustakaan ini pada satu ketika dulu, tersimpan 40,000 - 400,000 skrol kertas Papyrus yang tertulis pelbagai ilmu di dalamnya sehingga menjadikan Alexandria sebuah pusat pengajian ilmu yang tersohor di dunia ketika itu. 

The Great Library of Alexandria sayangnya musnah dalam satu kebakaran sewaktu Alexandria ditakluk oleh Tentera Roman di bawah pimpinan Julius Caesar. Di tapak perpustakaan ini kini, berdiri sebuah bangunan perpustakaan moden di bawah naungan UNESCO yang dinamakan Bibliotheca Alexandrina. 

Sebelah Bibliotheca Alexandrina ialah Planetarium Science Center.

Bibliotheca Alexandrina  مكتبة الإسكندرية‎ Maktabat El-Iskandarīyah.


Bibliotheca Alexandrina boleh dilawati tetapi kami tidak melawat ke dalamnya dalam perjalanan ini. Since my wife pernah melawat library ini pada tahun 2010, maka saya kongsi di sini foto-foto yang dia ambil ketika lawatan itu. 

Ini pemandangan pintu masuk ke Bibliotheca Alexandrina yang terletak bertentangan dengan Fakulti Ekonomi, University of Alexandria.


Patung PtolemyII di depan pintu masuk ke Bibliotheca Alexandrina (foto kiri) dan satu lagi patung Demetrius of Phalerum di bahagian dalam.

Suasana di dalam Bibliotheca Alexandrina. 

Very modern interior.


Modern design.

Hieroglyphics di dinding Bibliotheca Alexandrina. 

Ada sculptures di depan Planetarium Science Center.


Then kami stop sekejap di waterfront promenade di Corniche ni. 

Such a beautiful view of the Mediterranean Sea. Biru sungguh airnya. Deep blue!

Ini adalah Al Mīnā’ ash Sharqīyah (الميناء الشرقية) which is the eastern harbour in Alexandria. I was quite the view for me, seeing the deep blue sea dengan horizon bandar Alexandria. 

Dan dari spot kami stop ni juga boleh nampak Qaitbay Citadel, sebuah kota pertahanan lama yang dibina di atas tapak the legendary Rumah Api Pharos (Lighthouse of Alexandria, sometimes called the Pharos of Alexandria) 

Lokasi kami ketika itu adalah di Bibliotheca Alexandrina dan bersetentangan dengan kami di teluk ini ialah Citadel of Qaitbay.

Citadel of Qaitbay (قلعة قايتباي). 

Citadel of Qaitbay adalah kubu pertahanan abad ke-15 yang terletak di pantai laut Mediterranean, di Alexandria, Mesir. Ia dibina pada 1477 AD oleh Sultan Al-Ashraf Sayf al-Din Qa'it Bay. More of the fortress later on sebab kami akan lawat lepas stop di waterfront ini.

Yes, di pantai ini boleh mandi manda. 

Kalau dapat stroll along Alexandria’s Corniche ni memang la best tapi kami tak la dapat sebab waterfront ni berkilometer panjangnya. For my wife and I pemandangan dari dalam bas pun dah cukup untuk beri kami the overall feel of this beautiful promenade dan bersama dengan stop di sini made it even more complete. Corniche ini bagai menggabungkan mystery of years past dengan kemudahan terkini, dengan the natural waterfront on one side and civilization on the other.

Kelihatan ramai Alexandrian sedang beriadah, relaxing dan memancing. 

Menenangkan fikiran sambil melihat ombak-ombak kecil memukul pantai. 

Airnya bersih dan jernih. 



Beach properties di sini, seperti di tempat lain, adalah sangat mahal. 


Kanan sekali tu ialah Abou El Abbas El Morsy Mosque.





Di tepi pantai ini juga ada sebuah taman kecil yang nampaknya sering digunakan by the locals.  



El-Gaish Road yang luas. 


Di kanan tu ialah Bibliotheca Alexandrina.

Tengah bersiar-siar tu kami di offer buah tin/fig by one of our group members. 


Berhampiran taman kecil ini, di tepi El Gaish Road ada Alexandria Sea Bride Sculpture. 


Penjual air krim.

Apparently here photos of babies sells ice cream.

Seterusnya kami naik bas semula dan continue dengan Alexandria city tour. 

Next kami akan ke Qaitbay Citadel. Dalam perjalanan di sepanjang El Gaish Road kami nampak banyak bangunan-bangunan lama. Ini adalah Alexandria Regional Centre for Women's Health and Development.
Alexandria Regional Center for Women's Health and Development (formerly called The Suzanne Mubarak Regional Centre for Women's Health and Development) is a non-profit training and research center in Alexandria, Egypt. It is concerned with women's health and women's development in Egypt and its neighboring countries. The Centre was named after Suzanne Mubarak, wife of former Egyptian president Hosni Mubarak, who was interested in improving the physical and social well-being of women in Egypt. - Wikipedia

Al Qaaed Ibrahim Basha Mosque. A well known landmark because it was here the sparks of the January 25th revolution began.
The Egyptian revolution of 2011, locally known as the January 25 Revolution and as the Egyptian Revolution of Dignity, began on 25 January 2011 and took place across all of Egypt. - Wikipedia


Egypt Hotel Alexandria.

Alexandria Bank.

Le Metropole Hotel. Classified as "Heritage" hotel, it was built in 1902, offering a unique "boutique" hotel with elegant prestigious European surroundings.

Saad Zaghlol statue.
🔵Saad Zaghloul (Sa'd Zaghloul Pasha ibn Ibrahim) (July 1859 – 23 August 1927) was an Egyptian revolutionary and statesman. He was the leader of Egypt's nationalist Wafd Party. He served as the 17th. Prime Minister of Egypt from 26 January 1924 to 24 November 1924. - Wikipedia
🔵The statue of Saad Zaghloul is located on Qasr El-Nile Bridge. In 1860, Zaghloul was born in Kafr el-Sheikh; he was considered one of the leaders of the 1919 revolution. In 1924, Saad Zaghloul became prime minster after the Wafd Party won 90 percent of the Parliament seats. He was arrested several times for fomenting protests against the British occupation and he was exiled to Malta in March 1919. In 1928, the Egyptian government entrusted sculptor Mahmoud Mokhtar to sculpt a statue for Saad Zaghloul in front of Cairo’s Opera House. - egypttoday.com


Normandy Hotel Alexandria. A family owned budget hotel/hostel located in downtown Alexandria across from the bay.

Paradise Inn Windsor Palace Hotel, a  luxury hotel dating back to the early 20th century in 1906.


Consulate General of France in Alexandria. Barricades di tepi consulate tu kata Ustaz diletak di situ ketika berlakunya revolusi. Sampai sekarang tak dialih. 

Ini Tomb of the Unknown Soldier (Alexandria). Asalnya ia dibina oleh komuniti Itali sebagai peringatan untuk menghormati Khedive Ismail. Beberapa tahun kemudian, Presiden Gamal Abdel Nasser mengeluarkan perintah pada tahun 1964 untuk menjadikan tempat ini sebagai peringatan bagi Unknown Marine Soldiers dan menyerahkannya kepada Naval Forces yang diketuai oleh Laksamana Soliman Ezzat, dalam dedikasi kepada perkhidmatan tentera yang tidak dikenali, yang terkorban dalam peperangan. 


National General Court Alexandria. Ustaz kata bangunan ini adalah salah satu bangunan kerajaan yang diserang ketika Egypt Revolution.


Family Court - El Mansheya.



Swedish Institute Alexandria. 
🔵The Swedish Institute Alexandria (Swedish: Svenska institutet i Alexandria) was established in Alexandria, Egypt, in 1999, according to an agreement between the governments of Sweden and Egypt.
🔵The institute is located in a building on the Corniche by the Eastern Harbour, which since 1925 has served as the Swedish Consulate and later also as a Seamen's Institute. It is an autonomous part of Sweden's Foreign Service. Its Board and Advisory Committee are appointed by the Swedish government.
🔵The creation of the institute was initiated in 1997 as part of an ongoing effort of Sweden in co-operation with countries of the South.
- Wikipedia

Beberapa lagi bangunan-bangunan lama yang dibina sekitar 1900an yang sekarang dijadikan lokasi business seperti hotel boutique/budget dan pejabat.




Soliman Square.

Abou El Abbas El Morsy Mosque. 
🔵The Abu al-Abbas al-Mursi Mosque (جامع أبو العباس المرسي‎) is an Egyptian mosque in the city of Alexandria. It is dedicated to the 13th century Murcian Andalusi Sufi saint Abul Abbas al-Mursi, whose tomb it contains.
🔵It is located in the Anfoushi neighborhood of Alexandria, near the Citadel of Qaitbay.
🔵The mosque was redesigned and built in today's current form by Eugenio Valzania and Mario Rossi in the years 1929/1945, and was highly influenced by Egypt's Old Cairo buildings and architecture.
- Wikipedia

Eastern Port Alexandria. 

Pemandangan di Eastern harbor - Al Mina' ash Sharqiyah.


Fish Market.

Kelihatannya ada pelbagai saiz bot. Fisherman boats and cruise boats and yachts. 



Banyak sungguh bot-bot di pelabuhan perikanan ini.


Sempat merakam beberapa fishermen shots di teluk ini.


Ini L Bay, The Yacht Club. Juga ada seaside reaurants and cafes.


Civil Registry, Yacht Club of Egypt, Club Nautique Hellenique D'Alexandrie and Pharos Club for Alexandria University staff members.

Kereta kuda targeted for tourists.


Bersambung...

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

2 comments:

  1. manis tak buah fig tu?
    saya tak pernah makan yang fresh
    semua gambar ni dari dalam bas eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami tak makan fig tu actually.
      Tapi yes, fresh fig memang manis seperti yang kami makan semasa buat umrah in 2017.
      Yes most ambik dari dalam bas kecuali those taken masa kami sop di waterfront promenade di Corniche tu.

      Delete