Wednesday, May 6, 2015

SANDAKAN - RAINFOREST DISCOVERY CENTER

SANDAKAN - DAY 02 - PART 04 - RAINFOREST DISCOVERY CENTER

Seterusnya kami dibawa En.Aziz ke Rainforest Discovery Center [RDC]. Sebelum ni saya tak tahu yang Sepilok Orangutan Rehabilition Center, Bornean Sun Bear Conservation Center dan Rainforest Discovery Center terletak berdekatan. 

Sign board besar RDC.

Entrance fee RM7.00 untuk orang dewasa. Also a small sticker was given dan tampal pada baju. 

Informasi RDC pada leaflet. 



Ada juga peta untuk jalan-jalan dalam hutan ni. We asked En.Aziz to take us for a walk not around the entire RDC tapi just make small round je enough to have a good feel of the forest. Penat nanti nak panjat2 bukit.. hehe. En.Aziz ok je.. hehe.


Suasana di bahagian entrance of the RDC.

Ada tasik yang cantik! 


Semuanya berjarak lebih 100m! 

Kami pun menaiki canopy walkway ni. Ia sepanjang 347m setinggi 25m dari tanah. Gayat juga saya.. hehe... 

Pemandangan memang la cantik dari atas canopy walkway ni. 


Lush Sepilok rainforest. Also birdwatchers boleh tinjau beberapa jenis burung. 



Buah kalumpang Sarawak. 



Kami turun dari canopy walkway tu dan jalan-jalan dalam hutan. Sejuk nyaman dan udara sangat segar!

Pokok belian. Keras kayu pokok ni dan mahal harganya. 

It was so beautiful! And green! 




Pusing-pusing kami pun sampai semula ke tasik di entrance tadi. Took a few more shots. 

One more shot of the tasik before we leave for the next destination. 

Memang RDC satu Environment Education Facility yang sangat bagus untuk create awareness and appreciation of the importance of conserving forest as well as the sustainable use of forest resources. 

Would I recommend going to RDC? Definitely! One does not have to spend too long there. A brief walk appreciating the beauty of the forest would be sufficient. Just review the map given and you can find the best route to suit your time. Moreover, it is always good to walk and sweat it off a bit. Healthy! :)

Selepas meninggalkan RDC kami berhenti makan tengahari dan terus ke masjid dahulu untuk solat sebelum ke next destination. 

Kami bersolat di Masjid Darul Aman, Kampung Gum Gum, Batu 16, Sandakan. 

Suasana dalam Masjid Darul Aman. 

Selesai solat kami terus gerak ke Labuk Bay Proboscis Monkey Sanctuary. 

Bersambung..... 

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

13 comments:

  1. terima kasih kerana mengajar saya tentang pokok kalumpang..
    dan kauliflori
    boleh dimakan tak buah pokok kalumpang tu?
    atau beracun?
    kalau tak boleh dimakan , boleh buat biji congkak!!
    :)

    banyak muzium , dinding kayunya dari pokok belian..
    memberikan ' bau muzium ' .. saya suka
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari apa yang saya baca buah kalumpang Sarawak tu tidak boleh dimakan.

      "Also known as melebu or biris merah. This is a rare species,not often seen in the forest but has a rather large range being recorded from Sumatra, Peninsular Malaysia and Borneo. In Borneo, it is known only in Sarawak and it inhabits the lowland mixed dipterocarp forest and occasionally in the kerangas forest, below 1,000 m altitude".

      Hahahah.. betul la. Can be used as bijik congkak also. Err... selalunya biji congkak pakai apa doc? Bukan yg pakai guli tu. Biji asam jawa ke?

      Oooo.. baru saya tau. Now I can imagine macam mana bau kayu belian tu :)

      Delete
    2. saya pakai biji saga..
      kecik
      senang pegang
      guli pun selalu jugak guna..

      Delete
    3. Aaaa.. hahaha... yes, biji saga. Ada ke biji asam jawa.. hahahaha... **malu***

      Delete
    4. hahahhaha tq jugak
      baru saya tau rupa kalumpang dan lain2
      selalu dengar aje nama dia

      Delete
  2. en.syed, tiang dan tangga rumah bapak saya di kampung dari kayu bulian...terhantuk kepala pasti benjol..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oucchh!!! Berapa kali NM benjol? Hehehe... saya masa kecik2 benjol2 dah biasa dah masa kat rumah opah.. hehehe...
      Memang keras betul kayu tu!

      Delete
  3. baca cite tengok gambar
    saya lak yang lenguh kaki
    hehehehe
    tapi mesti sejuk dan nyaman kan berjalan
    penuh pokok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe... tu belum lagi actually jalan2 kat situ kan. Tapi rasanya tak terasa sgt sebab you'll be occupied by the beautiful forest :).
      Yes El, sejuk nyaman walau pun masa tu dah tghari.
      A very nice place where sekeluarga boleh jalan2 dengan selamat menikmati keindahan hutan. Track jalan tu elok. Peta juga bagus dan boleh plan nak jalan2 yg jauh atau yg dekat :).

      Delete
  4. Masjid darul aman.... disinilah aku belajar erti perjuangan dlm membela islam. Nmpk gambar2 yg ada tenga makan tu. Tu sebahagian belia yg x jemu mengimarahkan masjid, x kira siang atau malam. Aku amat rindu kg halaman ku dan sahabatku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks for sharing your thoughts and experience wq. Tak sangka pula foto2 saya tu buat wq bernostalgia :).

      Delete
  5. Masjid darul aman.... disinilah aku belajar erti perjuangan dlm membela islam. Nmpk gambar2 yg ada tenga makan tu. Tu sebahagian belia yg x jemu mengimarahkan masjid, x kira siang atau malam. Aku amat rindu kg halaman ku dan sahabatku.

    ReplyDelete
  6. Masjid darul aman.... disinilah aku belajar erti perjuangan dlm membela islam. Nmpk gambar2 yg ada tenga makan tu. Tu sebahagian belia yg x jemu mengimarahkan masjid, x kira siang atau malam. Aku amat rindu kg halaman ku dan sahabatku.

    ReplyDelete