Friday, October 11, 2024

MOROCCO-SPAIN-PORTUGAL - MOROCCO - TANGIER

Assalamualaikum.
Dari Ain Lahcen (a commune in Morocco), Province de Tétouan, Tanger-Tétouan, kami meneruskan perjalanan ke Tangier.




Kami tiba di bandar Tangier pada pukul 7:40 malam. Begini suasana sunset over Tangier. 
Ini adalah bangunan Court of First Instance, Tangier.

🔴Tangier atau Tangiers ialah sebuah bandar di barat laut Maghribi, di pantai Laut Mediterranean dan Lautan Atlantik. 
🔴Bandar ini ialah ibu kota wilayah Tanger-Tetouan-Al Hoceima, serta Wilayah Tangier-Assilah Maghribi.

🔴Banyak tamadun dan budaya telah mempengaruhi sejarah Tangier, bermula dari sebelum abad ke-10 SM. 
🔴Bermula sebagai bandar Phoenicia yang strategik dan pusat perdagangan, Tangier telah menjadi perhubungan bagi banyak budaya. 
🔴Pada tahun 1923, ia menjadi zon antarabangsa yang diuruskan oleh kuasa kolonial dan menjadi destinasi bagi ramai diplomat Eropah dan Amerika, pengintip, bohemian, penulis dan ahli perniagaan. 
🔴Pada tahun 1920-an, Tangier menjadi zon antarabangsa, dipegang oleh Perancis, Sepanyol, Britain dan Itali sehingga Perang Dunia II. Sepanyol menguasai Tangier sehingga Maghribi memperoleh kemerdekaannya.
🔴Status itu berakhir dengan kemerdekaan Maghribi, dalam fasa antara 1956 dan 1960.

🔴Menjelang awal abad ke-21, Tangier sedang mengalami pembangunan dan pemodenan yang pesat. 
🔴Projek termasuk projek pelancongan di sepanjang teluk, daerah perniagaan moden yang dipanggil Tangier City Centre, terminal lapangan terbang dan stadium bola sepak. 
🔴Ekonomi Tangier dijangka mendapat manfaat yang besar daripada pelabuhan Tanger-Med port.

🔴Tangier mempunyai iklim mediterania dengan hujan yang lebih lebat daripada kebanyakan bahagian Afrika Utara dan kawasan berdekatan di Semenanjung Iberia kerana lokasinya yang terdedah. 
🔴Musim panas agak panas dan cerah dan musim sejuk basah dan sederhana.

🔴Tangier ialah pusat perindustrian kedua terpenting di Maghribi selepas Casablanca. 
🔴Sektor perindustriannya dipelbagaikan: tekstil, kimia, mekanikal, metalurgi dan tentera laut. 
🔴Pada masa ini, bandar ini mempunyai empat industrial parks di mana dua daripadanya berstatus zon ekonomi bebas.

🔴Ekonomi Tangier banyak bergantung pada pelancongan. 
🔴Pada tahun 1960-an dan 70-an, Tangier membentuk sebahagian daripada "hippie trail". 
🔴Tangier menjadi kurang popular dan tarikan pelancong menjadi pudar kerana penerbangan murah menjadikan bandar-bandar tengah Maghribi seperti Marrakesh lebih mudah diakses oleh pelancong Eropah; yang menyebabkan kes-kes jenayah meningkat dan mendapat reputasi yang agak berbahaya menghalau lebih ramai pelancong.
🔴Sejak tahun 2010, Raja Mohammed VI telah berusaha memulihkan kemudahan perkapalan dan pelancongan bandar Tangier serta menambah baik pangkalan perindustriannya. 
🔴Antara penambahbaikan lain, pantai telah dibersihkan dan dipenuhi dengan kafe dan kelab serta pelabuhan komersial baharu terutama untuk kapal-kapal persiaran internasional.

🔴Pusat peranginan tepi laut telah bertambah dengan projek-projek yang dibiayai oleh pelaburan asing. 
🔴Syarikat hartanah dan pembinaan telah melabur banyak dalam infrastruktur pelancongan. 
🔴Teluk yang membatasi pusat bandar diperpanjangkan menjangkau lebih daripada 7 km. 
🔴Tahun 2007 dan 2008 amat penting bagi bandar kerana penyiapan projek pembinaan besar; ini termasuk pelabuhan Tangier-Mediterranean ("Tanger-Med") dan industrial parks, stadium sukan 45,000 tempat duduk, daerah perniagaan yang diperluaskan dan infrastruktur pelancongan yang telah diubah suai.

🔴Pertanian di kawasan Tangier adalah tertier dan terutamanya bijirin. 
🔴Bandar ini terutamanya terkenal dengan tangerin, sejenis kacukan oren mandarin yang pertama kali ditanam di kebun kemudian di selatan medina, tetapi ia tidak pernah dieksport. 
🔴Seawal tahun 1900, penggunaan tempatan telah mengatasi bekalan dan memerlukan import dari Tetuan dan tempat lain.

Ini Plaza de Toros, yang sedang direstorasi.
🔴Plaza de Toros, yang dibuka pada 27 Ogos 1950, adalah salah satu daripada hanya 6 arena laga lembu yang tinggal di Afrika. Ia adalah satu-satunya gelanggang lembu di Tangier, Maghribi. 
🔴Ia mempunyai kapasiti 13,000 orang dan beroperasi sehingga kemerdekaan Maghribi pada tahun 1956. Sejak itu plaza itu telah terbiar selama bertahun-tahun.
🔴Gelanggang ini terletak di antara jalan Tetouan dan Avenue Yacoub El Mansour.

🔴Ia ditubuhkan oleh ahli perniagaan tempatan Jalid Raisuni dan José Beneish, dan jurutera Francisco Rodrigálvarez López. 
🔴Di dalamnya terdapat kandang kuda, kandang lembu jantan, sebuah gereja kecil, kemudahan perubatan dan veterinar, tandas, bilik persalinan, dan kediaman penjaga. 
🔴Selepas kemerdekaan, ia digunakan untuk acara sukan dan kebudayaan lain. Dalam tempoh dua dekad terakhir abad ke-20, ia juga telah digunakan sebagai pusat tahanan untuk pendatang sub-Sahara.

🔴Pada tahun 2016 gelanggang ini telah diisytiharkan sebagai National Historic Monument of Morocco, dan pada tahun 2021 rancangan telah diumumkan untuk pengubahsuaian. Arena ini akan merangkumi ruang terbuka untuk pameran seni, dewan pameran berbumbung, teater 7,000 tempat duduk, restoran dan kedai. 
🔴Dataran awam dengan air pancut dan kemudahan tempat letak kereta juga merupakan sebahagian daripada perancangan pengubahsuaian, dengan kos keseluruhan MAD 50 juta ($5.6 juta).
🔴Projek ini merupakan salah satu daripada banyak pengubahsuaian struktur bersejarah di seluruh bandar Tangier yang telah berlaku dalam beberapa dekad kebelakangan ini.


Esthetica Polyclinique Medico, Av. Moulay El Arbi El Alaoui, Tanger, Morocco.

School Lytex, Tangier, Morocco.

Left: ثانوية أنوال للتعليم الخصوصي -  Anwal Secondary School for Private Education.

Di belakang sana - Syrian Mosque


Ini Syrian Mosque (Mosquée Des Syriens).
🔴Terletak di Dataran Al Jamaa Al Arabia, di Arab League Square, masjid Syria adalah salah satu masjid tercantik dan istimewa di Tangier yang dinamakan pada 2016 sebagai salah satu daripada sepuluh masjid tercantik di Kerajaan Maghribi menurut media antarabangsa yang terkenal. 
🔴"Masjid Syria" adalah bangunan keagamaan yang dibina oleh keluarga Tatari al-Halabi dan Turjuman al-Dimashqi pada tahun 1975. Mereka telah tinggal di bandar Tangier selama lebih daripada 55 tahun. 
🔴Masjid ini dibina dalam gaya seni bina Aleppian-Shami, dan arkitek yang mereka bentuknya adalah warga Hungary yang menetap di Tangier kerana ia berada di bawah kedaulatan pentadbiran antarabangsa.

🔴Dibina bersama oleh komuniti ekspatriat Syria di Tangier, Maghribi, masjid ini mempunyai menara gaya Syria dan menggabungkan Levantine dengan unsur hiasan Maghribi. Bentuk menara masjid ini adalah berlainan dengan menara-menara masjid di Maghribi yang hampir semuanya berbentuk kotak panjang menegak yang besar.
🔴Masjid Syria di Tangier telah ditubuhkan lebih 35 tahun lalu, sebagai pengiktirafan penyertaan Maghribi dalam perang Golan menentang entiti Israel.
🔴Di sekitar masjid ini adalah kuarter orang Syria. Di Tangier, "quartier Syrien" adalah terdiri dari penempatan vila-vila kelas pertengahan yang dibina di atas cerun.
🔴Bagaimana bermulanya ada orang Syria di sini? Pada tahun 1960-an, berlaku gelombang kemasukkan orang-orang buangan Syria yang menjadikan Maghribi, kebanyakkannya di Tangier, sebagai penempatan baru mereka. 

🔴Tangier telah terkenal sebagai "safe house" untuk aktiviti pengintipan antarabangsa.
🔴Kedudukannya semasa Perang Dingin dan semasa tempoh pengintipan lain pada abad ke-19 dan ke-20 adalah suatu legenda.
🔴Tangier memperoleh reputasi sebagai pusat pengintipan dan penyeludupan dan menarik modal asing kerana pengecualian politik dan kebebasan komersial pada masa itu. 
🔴Bandar ini juga telah menjadi subjek untuk banyak buku-buku dan filem-filem fiksyen pengintip.

🔴Tangier telah menjadi kota musim panas kediaman diraja Maghribi sejak 1962. 
🔴Sebagai sebuah pelabuhan dan pusat perdagangan yang penting, bandar ini mempunyai sambungan jalan raya dan kereta api yang sangat baik dengan Fès, Meknès, Rabat dan Casablanca, serta lapangan terbang antarabangsa dan perkhidmatan perkapalan tetap ke Eropah.

🔴Saya baca, Tangier adalah bandar yang sangat selamat dan mesra pelancong. 
🔴Pengunjung tidak perlu risau tentang jenayah kekerasan dan boleh melihat banyak tarikan popular dengan cepat kerana tempat ini tertumpu di sekitar medina. 

🔴Tangier ialah destinasi pelancongan yang agak berpatutan dengan kos harian purata USD 63. 
🔴Berbanding dengan seluruh Afrika, Tangier adalah tempat yang berharga sederhana untuk dikunjungi. 
🔴Ia disenaraikan dalam 50% bandar teratas di Afrika untuk kos perjalanannya, setanding dengan tempat seperti Nairobi dan Dakar.

🔴Maghribi dicirikan sebagai salah satu persekitaran yang paling pelbagai di wilayah berbahasa Arab yang lebih besar. 
🔴Bahasa utama yang dituturkan ialah Bahasa Arab Standard Moden, Darija (Arab Maghribi), pelbagai bahasa Berber yang berbeza, Perancis, Sepanyol dan Inggeris.
🔴Bahasa Sepanyol dituturkan di Maghribi kebanyakannya di sekitar kawasan utara, seperti Tetouan dan Tangier. 
🔴Bahasa Perancis sebaliknya, dituturkan terutamanya di bahagian barat negara, termasuk bandar-bandar seperti Casablanca dan Rabat. 
🔴Bandar utama Maghribi biasanya akan berbahasa Inggeris, seperti Marrakesh, Fez, Casablanca dan Tangier.

🔴Lokasi Tangier hanyalah 35 minit dengan bot merentasi Selat Gibraltar dari Sepanyol, tetapi, dari segi budaya, ia sangat berbeza dari budaya Eropah Barat.
🔴Beberapa pelabuhan di Maghribi dan Sepanyol menawarkan perkhidmatan feri, seperti Tangier dan Tarifa, atau Nador dan Almeria.
🔴Selat Gibraltar adalah salah satu daripada beberapa tempat di dunia di mana benua lain boleh dilihat pada kebanyakan hari. Orang dari Maghribi boleh melihat benua Eropah, manakala orang di Sepanyol boleh melihat benua Afrika.

🔴Seperti hampir setiap bandar-bandar lain di Maghribi, Tangier juga dibahagikan kepada bandar baru dan bandar lama (medina). 
🔴Medina (old town), dikelilingi oleh tembok zaman pertengahan, mempunyai pasar yang berwarna-warni; jalan berliku-liku, berbukit-bukit; dan Kasbah, dengan istana dan masjidnya. 
🔴Grand Socco, sebuah dataran yang besar dan sibuk, adalah penghubung antara bahagian lama dan baharu di bandar. 
🔴Bandar ini tidak mempunyai banyak muzium dan tarikan, tetapi ia tidak memerlukannya kerana keindahan pemandangan di Tangier dalam disaksikan dengan berada di dalam bandar itu sendiri.

🔴Lokasi geografi Tangier menjadikannya pusat persaingan diplomatik dan komersial Eropah di Maghribi pada akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20. 
🔴Menjelang 1870-an, ia adalah lokasi setiap kedutaan dan konsul asing di Maghribi.

🔴"First Moroccan Crisis" atau "Tangier Crisis" ialah krisis antarabangsa yang berlaku antara 31 Mac 1905 dan 7 April 1906, berhubung status Maghribi. 
🔴Jerman mahu mencabar penguasaan Perancis yang semakin meningkat ke atas Maghribi, memburukkan lagi hubungan negara itu dengan Perancis dan Great Britain.

🔴Tangier kaya dengan sejarah Amerika. Di Selat Gibraltar AS membentuk pakatan dengan Maghribi pada awal 1800-an untuk menamatkan rampasan kapal-kapal AS oleh lanun Barbary, sekali gus "melahirkan" Tentera Laut AS (US Navy).

Ada portrait/mural besar seorang wanita di salah satu bangunan di Avenue Mohammed V, Tangier ini.
🔴Ini adalah mural portrait Leila Alaoui, yang dilukis oleh seorang artis Tangier, Mouad Aboulhana pada Jun 2021.
🔴Artis Tangier itu ingin memberi penghormatan kepada jurugambar Franco-Maghribi yang hilang pada 2016, pada usia 33 tahun, mangsa serangan pengganas di Ouagadougou, Burkina Faso.
Note: Burkina Faso is a landlocked country in West Africa. Its capital and largest city is Ouagadougou.

🔴Leila Alaoui (1982-2016) ialah seorang jurugambar dan artis video Maghribi-Perancis yang berbakat yang terkenal dengan hasil kerjanya yang evokatif. Dilahirkan di Paris, Alaoui kemudiannya berpindah ke Marrakech.
🔴Foto-fotonya berkaitan dengan tema seperti penghijrahan, perpindahan dan identiti budaya di seluruh wilayah Mediterranean. 
🔴Komitmen Alaoui untuk mengetengahkan kisah manusia membawanya ke seluruh dunia, termasuk ke Timur Tengah dan Afrika Utara.
🔴Kerjaya Leila Alaoui terputus secara tragis pada 2016 apabila dia terbunuh dalam serangan pengganas di Burkina Faso. Jurugambar berusia 33 tahun itu berada di sana mengerjakan projek untuk Amnesty International. 
🔴Namun legasi Alaoui terus hidup melalui naratif visualnya yang kuat dan menggugah, meninggalkan kesan yang tidak dapat dilupakan pada dunia fotografi kontemporari.


🔴Tangier ialah sebuah bandar di utara Maghribi yang sibuk, yang terkenal dengan pantai yang indah di Laut Mediterranean dan medina dan kasbah lama yang bersejarah. 
🔴Bandar ini telah lama menjadi destinasi bagi pencari budaya yang ingin menerokai nuansa kehidupan Afrika Utara.



Semasa ini kami sedang melalui Avenue Mohammed VI dengan pemandangan Bay of Tangier yang kelihatan sungguh cantik ketika matahari sedang terbenam.

Bay of Tangier ialah sebuah teluk di sekitar Tangier di Mediterranean di utara Maghribi.

🔴Tanger-Med, sebuah pelabuhan baharu 40 km di luar kawasan Tangier, mula dibina pada 2004 dan mula berfungsi pada 2007. 
🔴Tapaknya memainkan peranan penting dalam menghubungkan kawasan maritim, kerana ia berada dalam kedudukan yang sangat kritikal di Selat Gibraltar, yang melalui antara Eropah dan Afrika. 
🔴Susunan pelabuhan baharu itu ialah 85% pemindahan kapal (transhipment) dengan 15% untuk aktiviti import dan eksport domestik. 
🔴Pelabuhan ini dibezakan oleh saiz, infrastruktur, dan kecekapannya dalam menguruskan aliran kapal. 
🔴Tanger-Med telah menghubungkan Maghribi dengan industri pengangkutan Eropah. Ia juga telah membantu menghubungkan Maghribi ke negara-negara di Mediterranean, Afrika dan Amerika. 
🔴Pelabuhan ini telah membolehkan Tangier menjadi bandar yang lebih global dengan peluang antarabangsa baharu yang akan membantu memudahkan pertumbuhan ekonomi. 
🔴Pembinaan dan operasi pelabuhan itu bertujuan untuk mewujudkan 120,000 pekerjaan baharu, 20,000 di pelabuhan dan 100,000 hasil daripada aktiviti ekonomi yang semakin meningkat.


Kelihatan Tanja Marina Bay dan Tanja Waterfront.

🔴Diinspirasikan oleh warisan budaya bandar Tangier dan pembangunannya yang rancak, Tanja Waterfront muncul sebagai destinasi premium dan bergaya baharu di Maghribi. 
🔴Projek itu menggabungkan pangsapuri kediaman mewah, kedai-kedai mewah, Pusat Persidangan dan hotel berprestij 5 bintang, The Bristol Luxury Hotels & Resorts Tangier.
🔴Dengan lokasinya yang luar biasa di pantai legenda Tangier, nadi bandar Tangier, Tanja Waterfront menetapkan standard baharu dan mentakrifkan semula pengalaman hidup di tepi pantai.

🔴Tanja Marina Bay ialah destinasi baharu yang mesti dikunjungi untuk pelancongan kapal layar dan pelayaran di lembangan Mediterranean. 
🔴Tanja Marina Bay ialah marina bandar pertama di Maghribi, dengan jumlah kapasiti lebih daripada 1,400 dermaga yang terletak di dua lembangan.
🔴Tanja Marina Bay mempunyai lokasi yang luar biasa di persimpangan antara Lautan Atlantik dan Mediterranean, antara Barat dan Timur. Ia adalah pintu masuk sebenar antara Eropah dan Afrika. Asetnya membolehkannya menawarkan perkhidmatan berkualiti secara semula jadi kepada pelayar sepanjang tahun.
🔴Terletak di bandar Tangier, di Teluk Tangier, ia menawarkan pelbagai aktiviti dan perkhidmatan riadah.


Kami terus dibawa melalui bandar Tangier ini untuk ke restoran untuk makan malam. Excited bila tour leader beritahu yang makan malam kami malam itu adalah Chinese food. Ye la kan, sudah beberapa hari sebelum ini makan tengahari  dan makan malam kami adalah makanan Maghribi/Arab. Bukanlah kami tidak bersyukur kerana semua makanan itu sedap-sedap belaka, cuma seronok la bila tukar menu 😋.

Kami terus merakam suasana sunset di bandar Tangier ini dari dalam bas.



Turun dari bas, kami terus berjalan ke restoran.



Malam itu makan malam kami adalah di Anji Chinese Restaurant. 


Reserved tables kami di tingkat 1.


Sementara menunggu dinner dihidangkan, saya rakam lagi suasana waterfront dari tingkap restoran.

Itu bukanlah Sepanyol, tapi Maghribi 😄. Perairan di sini adalah sebuah teluk.

Kelihatan Plage municipale (Municipal beach), a public beach.

Makanan pun sampai. Jom kita makan.

Lauk pauknya ayam, daging dan sayur-sayuran.




Merakam suasana malam pula.


Selesai makan, kami pun turun dan tunggu bas untuk ke hotel penginapan.




Menunggu bas di depan restoran.



Anji Chinese Restaurant adalah sebuah restoran halal. 

Bas dah pun sampai. Jom kita naik.

Menuju ke hotel.








Atas permintaan ramai, bas kami membuat persinggahan di sebuah mini market sebelum menuju ke hotel.




Saya beli instant cocoa drink ini sebab teh tarik 3-in-1 yang saya bawa dari Malaysia sudah habis 😄.

Inilah hotel penginapan kami di Tangier- Hotel Tanger Med, sebuah hotel 3 bintang. 





Inilah bilik kami. Alhamdulillah, selesa dan luas.

Masa itu sudah pun pukul 10 malam. Rasa nak cepat-cepat mandi, solat dan tidur setelah selepas melalui perjalanan yang panjang sepanjang hari.




Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care.

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

1 comment: