Wednesday, October 9, 2024

MOROCCO-SPAIN-PORTUGAL - MOROCCO - CHEFCHAOUEN TO TANGIER

Assalamualaikum.
Lepas lawatan di Chefchaouen, kami menuju ke Tangier pula. Perjalanan ambil masa lebih kurang 2 jam 30 minit.




Seperti biasa kami merakam pemandangan-pemandangan sepanjang perjalanan.






Simpang ke Tangier.



Masa dalam perjalanan dari Fez ke Chefchaouen tempoh hari, kami ada buat short stop di satu look-out point untuk melihat keindahan salah satu empangan di Maghribi ini iaitu Barrage Sidi Chahed atau Empangan Sidi Chahed. 

Yang ini pula ialah Barrage Chefchaouen atau Empangan Chefchaouen. 
🔴Pada tahun 2022, Maghribi mengalami kemarau terburuk dalam 40 tahun. Baru-baru ini kemarau telah melanda Chefchaouen dan sekitarnya. 
🔴Bagaimanapun, keadaan berubah dengan kedatangan hujan lebat pada bulan Februari dan Mac 2024, memenuhi takungan empangan ini secara maksimum.

🔴Terletak di perbandaran Al Oued, empangan Chefchaouen memainkan peranan penting dalam ekosistem serantau. 
🔴Dengan volume simpanan biasa sebanyak 12.1 juta meter padu, empangan ini, yang telah beroperasi pada 2014, telah menjadi tonggak pertanian dan bekalan air kepada masyarakat setempat.

🔴Hujan lebat baru-baru ini, berjumlah kira-kira 145 mm hujan, bukan sahaja memenuhi empangan tetapi juga telah membantu menghidupkan semula laluan air di rantau ini, meningkatkan bekalan air kepada hampir 3 juta meter padu.

🔴Bekalan air empangan ini memberi manfaat kepada pengairan tanah pertanian yang meliputi kawasan seluas kira-kira 500 hektar, dan akan memastikan bekalan air minuman kepada Chefchaouen serta beberapa kawasan perbandaran sekitar.

🔴Maghribi kini mempunyai 149 empangan besar dan 136 empangan kecil. Kerajaan Maghribi menyasarkan untuk meningkatkan bilangan empangan besar kepada 170 empangan menjelang 2030.

🔴Pembinaan empangan di Maghribi telah menyumbang kepada pengeluaran air minuman, kuasa hidroelektrik, dan pengairan dan perlindungan banjir.




Passed a small town Larbaa Beni Hassen.





Kawasan perladangan yang sungguh indah berlatarbelakangkan banjaran pergunungan.





Banjaran Pergunungan Rif yang sungguh memukau.

Syukur Alhamdulillah cuaca cukup baik sekali hari itu. Maka dapatlah kami merakam sebaik mungkin dari dalam bas pemandangan-pemandangan yang indah begini.




Bengkel dan kedai menjual barangan tembikar seperti mangkuk tagine. 

Pemandangan indah sebuah lembah hijau yang luas di Pergunungan Rif dengan 'taburan' rumah-rumah dan bangunan-bangunan putih. Nampak tak sebuah masjd di tengah-tengah tu?

Memanglah saya gembira sangat dapat menyaksikan dan merakam banjaran Rif ini. Alhamdulillah.


Saya boleh kategorikan pemandangan-pemandangan yang kami saksikan ketika perjalanan ini adalah salah satu dari 'Top 5' antara pemandangan-pemandangan yang terindah pernah kami nikmati dalam semua perjalanan-perjalanan dari bandar ke bandar atau negara ke negara semasa percutian-percutian kami selama ini. 


Sentiasa kelihatan masjid, tak kira seterpencil mana pun kawasan yang kami lalui.













Ketika ini kami sedang melalui Zinat, sebuah kawasan perkampungan.
🔴Zinat ialah sebuah kampung di utara Maghribi, terletak 50 kilometer timur bandar Tangier, 20 km selatan bandar Tétouan. 
🔴Ia juga menempatkan Empangan Ibn Battuta (سد إبن بطوطة) yang menyediakan air minuman kepada bandar Tangier.


Ini satu lagi empangan Maghribi yang dapat kami saksikan ketika dalam perjalanan dari Chefchaouen ke Tangier. Ini bukan Empangan Ibn Battuta. Ia adalah Lac Barrage Martil (Martil Dam Lake). 

🔴Empangan Martil adalah salah satu Empangan besar di Maghribi yang terletak 15 km dari bandar Tetouan di Maghribi. 
🔴Ia mempunyai takungan 120 juta m3 dan volume tahunan tetap sebanyak 70 juta m3. 
🔴Struktur hidraulik empangan ini dibina untuk menjamin keperluan air minuman bandar Tetouan dan kawasan pantainya selepas tahun 2030, dan untuk memastikan ketersediaan air untuk pengairan kawasan pertanian dengan kawasan yang didominasi 1,000 hektar, sambil melindungi bandar Tetouan dan Lembah Martil daripada banjir.









Melalui Tétouan Province.




Bandar Tétouan.


🔴Tétouan ialah sebuah bandar di utara Maghribi. 
🔴Ia terletak di sepanjang Lembah Martil dan merupakan salah satu daripada dua pelabuhan utama Maghribi di Laut Mediterranean, beberapa kilometer di selatan Selat Gibraltar, dan kira-kira 60 kilometer dari Tangier. 
🔴Ia merupakan sebahagian daripada bahagian pentadbiran Tanger-Tetouan-Al Hoceima.

🔴Tétouan ialah pusat pelbagai budaya yang terkenal.
🔴Medina Tétouan ialah Tapak Warisan Dunia UNESCO sejak 1997.
🔴Ia juga telah menjadi sebahagian daripada UNESCO Creative Cities Network dalam bidang Kraf dan Seni Rakyat sejak 2017.

🔴Selalunya dibayangi oleh kota-kota yang lebih terkenal seperti Tangier dan Fes, Tétouan menawarkan gabungan unik pengaruh Maghribi dan Andalusia, menjadikannya destinasi yang menarik bagi mereka yang ingin menyelam jauh ke dalam pelbagai sejarah dan budaya Maghribi.

🔴Sama seperti Tangier, Tétouan mempunyai suasana yang damai. Dikenali sebagai "daughter of Granada" ia adalah sebuah bandar dengan jejak Hispano-Moor. Tidak jauh dari Tetouan, terdapat resort tepi laut terkenal "Tamouda Bay".

🔴Tétouan (dinamakan sempena perkataan Berber untuk mata air) secara romantik digambarkan sebagai 'merpati putih' oleh penyair Arab, 'anak perempuan Granada' dan 'Jerusalem kecil', mencerminkan kualiti cahaya dari bangunan putih dan berjubin dan pengaruh pelbagai budaya yang telah bertapak di sini selama berabad-abad, terutamanya pelarian Yahudi dan Moor yang melarikan diri dari Sepanyol abad ke-15. 
🔴Kebanyakan seni binanya mempunyai ciri-ciri pentadbiran Sepanyol yang terkini.



Meneruskan perjalanan ke Tangier. Dari Tétouan ke Tangier jaraknya lebih kurang 60 km atau 1 jam 30 minit perjalanan.



















Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care.

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

No comments:

Post a Comment