Monday, October 14, 2024

MOROCCO-SPAIN-PORTUGAL - MOROCCO - TANGIER DAY 02

Assalamualaikum.
Malam semalamnya kami sampai di Hotel Tanger Med pada pukul 7:40 malam. Jadi sudah gelap dan tak nampak persekitarannya. Jadi pagi ini bila sudah terang, kami pun buka tingkap curious nak tahu. Rupanya Hotel Tanger Med 3 bintang ini lokasinya dalam kawasan perladangan. 


Pukul 6:30 pagi kami sudah turun ke restoran hotel untuk sarapan pagi. Kenapa awal? Kerana kami perlu berada di terminal feri untuk ke Spain pada pukul 9:00 pagi. Feri ke Spain kami akan berlepas pada pukul 10:00 pagi. 

Dari pengalaman percutian kami yang lalu, memang boleh dibuat request pada pihak hotel untuk menyediakan sarapan awal due to travel arrangements. Kalau waktu penyediaan diminta lebih awal lagi, pernah kami dibekalkan dengan packed breakfast seperti ketika kami bercuti di Mesir dan Filipina.

Ada Swiss rolls, pancakes, chocolate cakes and crêpes. 




Our breakfast. 

Yang rupa macam roti canai itu namanya msemen.
The Moroccan pan-fried flatbread known as msemen is usually eaten for breakfast and teatime. 

Selesai sarapan, kami naik ke bilik untuk berkemas dan bawa beg-beg kami turun ke lobi hotel.

Swimming pool hotel.

Pemandangan matahari terbit.




Kami check-out awal, sebab, seperti yang biasa kami lakukan, kami akan berjalan-jalan ambil gambar di persekitaran hotel penginapan kami selepas sarapan dan sebelum waktu bertolak ke destinasi seterusnya. 

As soon as we stepped out the hotel's main entrance, we were greeted by this very affectionate feline 😃. 

Hotel Tanger Med, Ghedir Eddefla Meloussa 1, Tangier, Morocco.


Keluar dari kawasan hotel, ke tepi jalan raya. Tidak seperti hotel-hotel dalam kawasan bandar, di sini nothing much to see except for the vast farming land.


Cantik pula bunga-bunga tepi jalan ini disinari cahaya pagi yang lembut. 

So I put on my so-called "photographer hat" and got to work... hihi 😄.



Gorgeous purple flowers with morning dew on petals caressed by the soft luminous morning lights....

Unik bunga ini.



Yang kuncup.

Yang kembang. 


Lalang pun nampak cantik kalau shoot pagi-pagi begini.











Tiba masa untuk kami bertolak ke terminal feri. 


Landskap luar bandar Tangier.




















Ini gelanggang laga lembu bersejarah, Plaza de Toros, yang sedang direstorasi.


Place de la Ligue Arabe - Arab League Square.

Bahagian bandar ini masih mengekalkan beberapa keanggunan dan glamor yang menjadikan Tangier begitu terkenal pada tahun 30-an. Ia adalah tempat yang sering dikunjungi oleh penduduk tempatan untuk minum teh (yang secara berjenaka mereka panggil "wain Maghribi") dan berjalan-jalan. Seni bina kawasan ini banyak dipengaruhi oleh Barat, dan terutamanya oleh Mediterranean Perancis. 



We passed by Place Faro, a city park in Tangier. 

Dataran kecil ini namanya La Terrasse des Paresseux (Idler’s Terrace), di 
jalan Pasteur Boulevard yang merupakan salah satu jalan utama di bandar baharu Tangier. 

Di dataran ini pengunjung boleh melihat pemandangan Selat Gibraltar ke arah Eropah.

Di sini ada diletak beberapa meriam-meriam tembaga bersejarah yang pernah digunakan semasa zaman penjajah.




Kelihatan sebuah gereja - Cathedral of the Holy Spirit (Tangier).
The Roman Catholic Cathedral of Tangier, whose full name is the Cathedral of the Immaculate Conception and the Holy Spirit, also known as the Spanish Cathedral, is the seat of the Roman Catholic Archdiocese of Tangier, Morocco.
Christians in Morocco constitute less than 1% of the country's population of 33,600,000 (2014 census). Most of the Christian adherents are Catholic and Protestants.


Street murals/art.





Ini bangunan Instituto Español de Enseñanza Secundaria Severo Ochoa - Severo Ochoa Spanish Secondary Education Institute.
Instituto Español Severo Ochoa (French: Institut espagnol Severo Ochoa) is a Spanish international secondary school in upper-central Tangier, Morocco. Owned and operated by the Spanish Ministry of Education, it serves the obligatory secondary education (middle school) and bachillerato (senior high school/sixth form) levels of education in the upper level.


Ini adalah Mosque Mohammed V.

Menara Masjid Mohammed V ini adalah yang tertinggi di Tangier.

Masjid ini dibina atas inisiatif Crown Prince Mohammed of Morocco ketika itu, sekarang adalah King Mohammed VI. Ia dinamakan sempena datuknya Mohammed V yang telah memberikan "Tangier Speech" bersejarah di Tangier pada tahun 1947.


Kompleks masjid Mohammed V ini juga adalah lokasi Majlis Ulama serantau, sebuah institut teologi dan sekolah berasrama penuh yang dinamakan sempena Ibn Atiyah al-Andalusi, delegasi tempatan Moroccan Ministry of Habous & Islamic Affairs, dan sebuah perpustakaan.


🔴ة المجلس العلمي المحلي لعمالة طنجة أصيلة المجلس العلمي الأعلى الأمانة العامة 
- The local scientific council of the Tangier-Assilah prefecture, Supreme Scientific Council, General Secretariat.
🔴المجلس العلمي الجهوي لجهة طنجة تطوان الحسيمة 
- Regional Scientific Council of the Tangier-Tetouan-Al Hoceima region.

Banque Populaire.
A universal cooperative banking model serving its customers and the economy. Groupe BPCE is the second largest banking player in France. 

Jardin Iberia - Iberia Park.

M'sallah Garden - ialah sebuah kelab Tenis.




La Terrasse des Paresseux (Idler’s Terrace) that we passed by earlier.

Boleh nampak Sepanyol dari sini.








Dataran ini namanya The Nations Square.

Kelihatan bangunan Court of Appeal, Place des Nations, Tangier, Morocco.

Portrait/mural Leila Alaoui, yang dilukis oleh seorang artis Tangier, Mouad Aboulhana pada Jun 2021. Leila Alaoui adalah seorang jurugambar Franco-Maghribi yang terbunuh pada 2016, pada usia 33 tahun, mangsa serangan pengganas di Ouagadougou, Burkina Faso.



Pemandangan pagi Strait of Gibraltar dari Avenue Mohammed VI. 


Tanja Marina Bay.

Meneruskan perjalanan ke Port de Tanger Ville, di Ave Mohammed VI, Tangier.

Kelihatan di hujung sana Tanja Waterfront.

Tanja Waterfront ialah pintu masuk baharu ke bandar bersejarah Tangier, Maghribi untuk ramai pelancong dan pengembara yang tiba melalui kapal.


Mohammed VI Park.


Bas kami berhenti di sini untuk membolehkan ahli-ahli kumpulan membuat pertukaran wang Morocco Dirham ke Euro di sebuah Money Changer.

Place of Spain - a park.

Pemandangan Port de Tanger Ville - Port of Tangier City.
🔴Dimulakan oleh His Majesty King Mohammed VI, projek penukaran semula kawasan pelabuhan Bandar Tangier mempunyai objektif utama untuk membolehkan bandar Selat itu meletakkan dirinya sebagai destinasi utama untuk pelancongan pelayaran dan keseronokan pada skala antarabangsa.

🔴Projek ini merangkumi pembaharuan infrastruktur pelabuhan dan menyediakan bandar Tangier dengan tawaran pelancongan dan kebudayaan yang unik di Maghribi. 
🔴Ia adalah sebahagian daripada pembangunan pelbagai projek yang dimulakan di seluruh Kingdom itu, yang memodenkan Maghribi dan membukanya di peringkat antarabangsa.

🔴Projek mega ini dibuat dengan menghormati sejarah dan budaya bandar Tangier dan mewujudkan ruang yang dinamik dan kehidupan untuk semua penduduk dan pengunjung luar. 
🔴Oleh itu, sambil memastikan penyepaduan dan peningkatan daerah bersejarah medina (old town) dan pantai pelancongannya, penukaran semula pelabuhan bandar Tangier mengambil kira pembangunan beberapa aspek: berperahu santai, pelayaran, feri penumpang, memancing, hotel, kebudayaan, upacara, perdagangan, hiburan, kediaman dan pejabat.

“Giving the sea back to the city.” dan “Uniting the port and the city.”
Ini adalah dua idea utama projek mega ini yang akan menyediakan bandar Tangier dan wilayahnya dengan kesan yang bermanfaat.

This is Place de la Kasbah - Kasbah Square. Seperti di bandar-bandar besar lain di Maghribi, Tangier juga mempunyai kasbah atau kubu bersejarahnya sendiri.

Kasbah Square ialah salah satu dataran bersejarah di bandar Tangier. 
🔴Ia bermula dari abad ke-18 dan telah digali oleh Moulay Ismael, salah seorang raja pembina paling berpengaruh di Maghribi. 
🔴Ia boleh diakses melalui pintu Bab El-Assa atau Bab El-Bahr, atau melalui Place du Tabor. 
🔴Dataran ini bersempadan dengan perbendaharaan, mahkamah, penjara lama dan istana Sultan lama. 
🔴Pada waktu petang, ia berubah menjadi taman permainan untuk kanak-kanak dan pentas terbuka untuk pemuzik amatur. 
🔴Ia telah menjadi popular sebagai tempat pertemuan dan beriadah untuk penduduk Tangier dan pengembara.

🔴Bandar asal Tangier dikelilingi oleh tembok lama. Walaupun kubu ini telah berubah dari masa ke masa, secara kasar lokasi dan keluasannya boleh ditentukan oleh batasan beberapa jalan raya iaitu rue du Portugal, rue de la Plage, rue d'Italie yang menjadi rue de la Kasbah.
🔴Tembok di sebelah utara jalan rue Riad Sultan adalah sempadan utara di sepanjang tebing, dan ia pernah dibina terus ke Borj Dar el-Baroud.

🔴Sehingga lewat abad ke-19, sejarah Tangier adalah, pada asasnya, sejarah medinanya (old town) yang termasuk Kasbah ini. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, banyak penyelidikan telah dilakukan tentang dinding medina Tangier ini.

Ini Borj Dar eL-Baroud - Dar El Baroud Tower
🔴Di kasbih ini kini ada Fortifications Information Centre.
Tangier Fortifications Interpretation Center.

🔴Walaupun Kasbah ditembok dan terpisah dari seluruh medina, ia berada di dalam tembok kota, dan dengan itu dianggap sebagai sebahagian daripada medina, serta daerah bagi dirinya sendiri.

This is Mosque Lalla Aabla.
🔴Masjid Lalla Abla, juga dikenali sebagai Port Mosque. Ia telah siap dibina pada 2017 dan didedikasikan oleh Raja Mohammed VI pada Julai 2018. 
🔴Ia menggantikan masjid yang lebih kecil di lokasi berdekatan, juga dikenali sebagai Port Mosque.

🔴Masjid ini dinamakan sempena nama nenek Mohammed VI, Lalla Abla binti Tahar, mengulangi dedikasi 35 tahun sebelumnya Masjid Mohammed V Tangier kepada suami Lalla Abla dan datuk Mohammed VI.

🔴Masjid ini menduduki tanah seluas 5,712 meter persegi, di lokasi yang premier di pelabuhan nelayan Tangier yang telah dirasmikan oleh Mohammed VI beberapa minggu sebelumnya pada Jun 2018. 
🔴Ia boleh menempatkan lebih 1,900 jemaah, di dua dewan solat berasingan untuk lelaki dan wanita.




Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care.

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

No comments:

Post a Comment