Monday, October 28, 2019

MELAKA - DAY 02 - PART 01 - MUZIUM DUNIA MELAYU DUNIA ISLAM

Di Melaka ni ada banyak muzium. The last time I checked ada 24 buah muzium/galeri di Melaka. Sebelum ini kami dah beberapa kali jalan-jalan di Melaka dan jarang berkesempatan nak ke muzium. The one we managed to visit was Istana Kesultanan Melaka which is a museum dan Muzium Samudera (Replika Flor de La Mar). Jadi saya pun rancang program jalan-jalan di Melaka kali ini nak ke muzium-muzium. Lawat as many muzium as I could.  

Isi perut penuh-penuh dulu sebelum start program 😊.

Makan2 Coffee House.

Mudzaffar Hotel breakfast spread. Many choices. 

Many delicious choices 😋.

Alhamdulillah.



It was a beautiful morning. Alhamdulillah cuaca baik, so it'll be nice to go jalan-jalan lah.

Naik ke bilik dulu for my wife to get her stuff before she goes to work. Ini view kolam/tasik dan Bahtera Cheng Ho.

Sunrise. 

Planetarium Melaka yang unfortunately tutup. Dah tutup selama 10 tahun tapi masih tak repair/renovate lagi sejak kejadian dinding runtuh in 2009. 

Kami jalan ke bangunan sebelah where my wife will be for the day.

Bangunan Menara Persekutuan.

Since muzium-muzium tak buka lagi masa tu, lepas hantar my wife saya jalan-jalan kejap around the hotel. Ada pokok-pokok bunga raya. Cantik pulak bunga-bunga tu disinari cahaya pagi matahari. 

Ok, cerita sikit pasal bunga raya. Selepas Malaysia mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, negara ini memerlukan bunga kebangsaan untuk melambangkan identitinya. Pada tahun 1958, Kementerian Pertanian telah meminta cadangan dari semua kerajaan negeri. Tujuh bunga dicadangkan: ros, kenanga, melati, teratai, raya, kemboja dan tanjung.

Yang pantai timur negara lebih sukakan ros, sementara di pesisir barat pula lebih kepada melati. Pada tahun 1960, selepas pertimbangan yang teliti, kementerian memilih bunga raya (hibiscus rosa sinensis) sebagai bunga kebangsaan Malaysia.

Antara sebab bunga raya dipilih adalah kerana kelopak merahnya yang lebih besar, yang lebih menarik perhatian. Satu lagi sebab yang diberikan adalah ia berkembang sepanjang tahun dan memerlukan penjagaan paling minimum. Pokok bunga raya juga sering ditemui di kawasan luar bandar di mana ia berfungsi sebagai pagar untuk rumah.

Bunga Hibiscus tergolong dalam keluarga 'Mallow', yang berasal dari kawasan tropika dan mempunyai lebih daripada 200 spesies. Ia adalah bunga nasional Malaysia dan Korea Selatan. 
Bunga raya kebangsaan Malaysia adalah dari spesis hibiscus rosa sinensis.

Bunga raya kebangsaan South Korea pula adalah dari spesis hibiscus syriacus.

China dan Thailand adalah pengeluar terbesarnya. Wanita Cina menggunakannya untuk mewarna kening dan rambut mereka. Ia juga dikenali di China sebagai "shoe flower" kerana ia digunakan untuk menggilap kasut. 

Wanita di Tahiti dan Hawaii memakai bunga raya pada telinga kanan mereka sebagai tanda bahawa mereka adalah bujang dan bersedia untuk berumahtangga. Kalau dipakai di telinga kiri, maknanya mereka sudah pun berkahwin. Di Polynesia, serat dari kulit pokok bunga raya digunakan untuk menghasilkan skirt rumput.

Selain menjadi tumbuhan hiasan, bunga raya juga digunakan untuk tujuan perubatan. Teh bunga raya adalah minuman kesihatan popular di Jamaica dan Mexico untuk mengurangkan tekanan darah tinggi. 

Pakar Ayurveda di India menggunakan bunga raya untuk merawat keguguran rambut, 

Manakala di Filipina, akar bunga raya digunakan sebagai aperitif dan tonik. Juga, Xhosa Afrika Selatan merawat luka septik dengan daun bunga raya. 

Jus hibiscus, yang biasanya dipanggil roselle, boleh didapati di banyak pasar raya di seluruh negara.

Dah cerita pasal bunga raya pulak kan.. hehe. Sorry I digressed 😃. 

Masjid Al-Alami yang kami lawat semalam seen here dari Mudzaffar Hotel.

Depan Mudzaffar Hotel ini ada a beautiful fountain.


Ok dah jom ke muzium. Muzium-muzium di Melaka buka pukul 9:00 pagi. Saya naik Grab Car ke sana. 


Menuju ke Pusat Bandaraya.

Yang kiri tu ialah St. Peter's Church. 
Gereja St. Peter ini dibina pada tahun 1710 semasa pemerintahan Belanda di Melaka, ia merupakan gereja Roman Katholik tertua di Malaysia dan dibina di atas tanah yang di sumbangkan oleh seorang rakyat Belanda, Maryber Franz Amboer.
Dinding depan dan perhiasannya adalah kombinasi seni rekabentuk timur dan barat. Locengnya di bawa khas dari Goa pada tahun 1608. Gereja ini terletak di Jalan Bendahara.


Welcome to Melaka - World Heritage City. Di sebelah kanan tu ialah Tapak Bastion Victoria.


Christ Church Melaka (1753) dan Balai Senilukis Melaka. 

Dataran Belanda yang sedang ramai dikunjungi oleh pelancong, terutamanya pada ketika itu pelancong dari China. 

Menara jam di Dataran Belanda. 

Bangunan Stadhuys. 

Muzium Samudera. Muzium ni saya dan isteri dah lawat. Sangat awesome! A must visit.

Menara Taming Sari. Juga kami sudah naik. Pemandangan 360° Bandaraya Melaka dari setinggi 80 meter di atas tu sungguh cantik. 

Di Jalan Merdeka. That's Hatten Hotel Melaka. Dulu kami di Melaka plan nak stay di hotel tu tapi tersilap booking di Hatten Place Melaka yang jauh dari pusat bandar.. hehehe.

Hatten Hotel Melaka (kanan) yang dihubungkan dengan Dataran Pahlawan Melaka Megamall (kiri) dengan sky bridge. 

Kanan - Imperial Heritage Hotel. Kiri - Hotel Equitorial Melaka.

Saya turun di sini, di Hotel Equitorial Melaka ni, sebab nak walk along Jalan Parameswara menuju ke A Famosa. Sebelah A FAmosa tu ada bangunan muzium. I thought I'd start off my visit Melaka museums program dengan melawat muzium itu dahulu. 

Pemandangan Imperial Heritage Hotel dan Dataran Pahlawan Melaka Megamall dari Jalan Parameswara.

Ini Sekolah Menengah Kebangsaan St. Francis (St. Francis' Institution) established in 1880. 

Saint Francis' Institution (Malay: Institusi Saint Francis; abbreviated SFI) is a public all-boys school in Malacca, Malaysia with La Sallian tradition. It is called 'SFI' by the local population. Alumni, or Old Boys, are known as 'Franciscans' or 'Lasallians'. - Wikipedia

The School Badge is an emblem that incorporates a star, an armorial bearing, the Famosa Gate, and an open book, to show respectively the School's association with the De La Salle Order; its connection with its Patron, St. Francis Xavier; its location in the most historic town in Malaysia; and its purpose which is education. - Wikipedia

Ini Sekolah Kebangsaan Bandar Hilir. 

Malacca Government Preparatory School ialah nama pertama yang diberikan kepada Sekolah Kebangsaan Bandar Hilir (SKBH) pada tahun 1908. 

Ini Sekolah Kebangsaan Sacred Heart Convent Melaka.

Ini Sacred Heart Canossian Convent founded in 1905. 


Ini pula bangunan Memorial Pengisytiharan Kemerdekaan. Ia dibina untuk memperingati sejarah kemerdekaan Malaysia. 
Bangunan ini yang dibina pada tahun 1911 adalah pada asalnya Kelab Melaka. Ia digunakan untuk kegiatan sosial oleh golongan atasan dan pegawai-pegawai kerajaan pada zaman penjajahan British. Setelah merdeka, kelab ini dibuka kepada orang ramai. Kemudian pada 31 Ogos 1985, bangunan ini dijadikan memorial yang memuatkan segala dokumen tentang kemerdekaan.

Kota A Famosa yang menjadi simbol permulaan sejarah penjajahan bangsa asing di Malaysia. 

Bersetentang dengan bangunan Memorial Pengisytiharan Kemerdekaan, ada kolam besar dengan kapal kayu ini. Ni first time saya perasan ada kapal besar ni di sini. Namanya Melaka Alive, The Pirate Adventure!

Melaka Alive, The Pirate Adventure! adalah sebuah teater musikal dengan set atas kapal. Diadakan 2 kali sehari, petang dan malam, ia menceritakan kisah sejarah 600 tahun Melaka dengan persembahan lakonan, musik dan special and visual effects. 

The attractions. Tema lanun. Asal lanun je mesti nak buat macam Captain Jack Sparrow. 

Tapi saya baca dah ditutup dah attraction ni.

Di tepi kolam besar ni ada deretan gerai-gerai souvenir bentuk kereta lembu. Tutup lagi masa ni walau pun dan after 9:30 am. 

Pintu Gerbang Santiago dan meriam. 


Runtuhan Gereja St Paul.

Kata ini program jalan-jalan ke muzium. Mana cerita pergi muziumnya? Panjang sangat pun cerita opening! Hahahaha... ok, ok now kita masuk muzium ya.. hehe.

So ok, saya mulakan dengan lawatan ke Muzium Dunia Melayu Dunia Islam. Besar muzium ni so saya bahagikan kepada 2 bahagian. This is Part 01.

Bangunan muzium ini dahulunya adalah Bastion House.

Pameran-pameran yang ada di muzium ini.

Maklumat tentang Bastion House dan Muzium Dunia Melayu Dunia Islam.

Kehadiran saya tiada disambut oleh sesiapa. Langsung terfikir kalau ada pelancong dari luar negara datang, and they may have questions to ask, this situation will not be reflecting the Malaysian hospitality. Di kaunter reception tiada orang. Sudah pukul 9:40 pagi masa ni. The museum opens at 9:00 am. Hendak masuk kena bayar entrance fee tapi nak bayar pada siapa?

Lama juga la saya menunggu. Tetiba datang seorang lelaki ke kaunter reception. Nampak gayanya macam bukan staff muzium ini tapi seperti the maintenance guy. Beberapa soalan lazim yang saya tanya tentang muzium ini beliau tidak dapat jawab. Kesian pulak saya tengok dia. 

Ok, let's explore. Di bahagian ini ada terlalu banyak 'pameran' text. Pages upon pages (or should I say, posters upon posters) of text to be read. In small size font pulak tu. Jenuh saya nak baca. Lagi challenging bila di beberapa sudut muzium ini were poorly lit. Kelam gitu. Jadi saya dengan sedaya upaya terpaksa la ambil gambar of the text and read them later. 

Gini la tak sharp images foto jadinya bila pencahayaan dalam muzium ini begitu mencabar sekali. 

Matawang Wang Keluaran Portugis di Melaka.


Mata Wang Zaman Penjajah. 


Overall suasana dalam muzium ini nampak macam tak cukup bajet and they had to make do with whatever resources they had and this is the best that they could come up with. Bila saya fikir macam tu rasa kesian pulak pada curator/staf muzium ni. 

Melaka sebagai pusat perdagangan.

Angin monsun merupakan antara faktor yang menjadikan Melaka sentiasa sibuk dengan pelbagai aktiviti perdagangan.

Pengendalian perdagangan di Pelabuhan Melaka. Lepas baca info bawah ni, saya rasa kagum. Bayangkan betapa complicated nak kendalikan perdagangan di Pelabuhan Melaka ketika itu. Sistem cukai, dagang, tempat berlabuh, storage, lokasi niaga, keselamatan pedagang, bahasa (84 bahasa digunakan!) dan lain-lain, juga pengendalian keseluruhan semua sistem-sistem itu. Mind boggling really.

Sistem pertukaran barang. 

Agaknya bagaimana mereka nak tetap sebuah periuk tanah saiz besar bersamaan dengan berapa banyak (atau berapa berat), contohnya, rotan? Kalau saya ada seekor ayam, berapa cupak beras boleh saya tukarkan? Tak susah ke nak tentukan nilai pertukaran? Itu belum lagi isu nak tukar barang dengan barang yang kita hendak. Saya nak beras tapi pemunya beras tak nak ayam saya. So adakah saya kena find out pemunya beras nak apa, then bila dah tau saya kena pergi cari benda tu dan berdoa si pemunya benda itu nakkan ayam saya, then baru la saya dapat tukar dengan beras? It's so hard.

Mata wang kesultanan Melayu Melaka.

Casha/Caixa/Karsha vs emas. Fascinating!

Bagaimanakah agaknya rupa mesin dai itu?

Duit-duit syiling dari zaman pemerintahan Kesultanan Melayu Melaka.

Pitis timah Melaka. Fascinating!

Tak serah duit syiling Melaka akan dihukum bunuh. Melampau. Nama pun penjajah.
Seratus keping duit syiling timah (casha) bersamaan dengan satu kalaim.

Syahbandar dalam perdagangan Melaka dan Permulaan aktiviti import dan eksport. 

Salah satu tugas seorang Syahbandar ialah menyelia urusan anak yatim. Bagusnya!


Pada zaman itu bukan sahaja ada sistem that works but it was also progressively improved. 

Gambaran suasana perdagangan ketika pemerintahan Kesultanan Melayu Melaka.

Bahagian pameran duit-duit syiling. 

Jumpaan duit-duit syling lama. 

Jumpaan porselin dan tembikar lama. 

Pedagang China. 

Contoh duit syiling Belanda.


Tanga, Sao Tome, Ducat Venice dan Moor. Interesting!

Ducatoon perak Belanda. Maaf tak clear. Lighting muzium ini sangat mencabar.

Guilder (Perak).

Duit syiling darurat Bonk juga digunakan.

Oh did I mention by this time saya dah beberapa kali mengelap peluh di dahi dan t'shirt saya dah basah sebab berpeluh. I really do hope that management muzium ini look into the air-conditioning situation.

Seterusnya ke bahagian foto-foto lama. I really like this section.

Gerbang Santiago di kubu A Famosa.


Kanak-kanak Melayu di Gerbang Santiago.

Again bila saya nampak muzium displays macam ni, kesian pulak rasanya. Kekangan bajet agaknya. If so, then well done to the curators/team because at least these beautiful old photos are displayed quite nicely under such constraints and challenges. Come to think of it, on same day saya ada juga lawat ke muzium-muzium lain di Melaka ni dan muzium-muzium itu semua keadaannya adalah jauh lebih baik dan menarik. Kenapa begitu ya? 

Tan Kim Seng's Bridge (built in 1862).

Maklumat tentang Jambatan Tan Kim Seng.

Native cooly. 

Pemandangan Dataran Belanda pada 1880an. 

Christ Church Melaka (1753), Balai Senilukis Melaka (sekarang), Menara Jam Besar, bangunan Stadhuys dan Church of St. Francis Xavier.

Seorang lelaki Melayu bersama anak dan kereta kuda mereka.


Seorang lelaki Cina dengan rambut tocang panjang. 

Info tentang Bangunan Stadhuys atau Town Hall. 

Jonker Street.

Public Offices (Pejabat Kerajaan Negeri-negeri Selat).

Maklumat tentang Pejabat Kerajaan Negeri-negeri Selat.

The Malacca Rest House.

Malacca Pier.

Old Town Malacca.

Landing Place, Malacca.

Landing Place South Side of River Malacca.

Tentang Pelabuhan Melaka.

Rail road along coast (Banda Hilir). 

Jong Cina di Sungai Melaka.

Melaka River with St. Francis Church in the background.

River side, Malacca.

Malacca River facing St. Francis Church.

Sungai Melaka.

Tentang St. Francis Xavier Church.

Pasar daging.

Kanak-kanak Melayu dan meriam Inggeris, berlatarbelakangkan kampung nelayan.

Penarik beca dan beca.

Berehat sambil menghisap long pipe. 

The absence of shoes in this photograph buat saya terfikir very likely penarik beca ini tidak berkasut semasa bekerja menarik beca. 

Kereta lembu pengangkut air minuman di Melaka. 

St. Pauls Church.

About St. Paul's Church, Melaka.

Gereja Portugis. 

Masjid Kampung Keling, Jalan tukang Besi, Melaka. 

Tentang Masjid Kampung Keling.

Masjid Kampung Hulu. 

Tentang Masjid Kampung Hulu.

Masjid Kampung Duyong. 

Pasar, Melaka.

Peniaga-peniaga di pasar menjual barangan rotan.

Penarik-penarik beca sedang menunggu pelanggan di pasar.

Pasar, Melaka (1910). This has got to be my most favourite photo!

Such a beautiful piece of imagery. 

Perkampungan Melayu Melaka. 

Buaya yang ditangkap menggunakan pencangkuk dan tali. 



Maklumat Kampung Morten.

Pegawai Melayu zaman British di Melaka pada tahun 1927.

Di tengah rumah Melayu. 


Keluarga seorang Demang di negeri Melaka di awal 1900.

Kanak-kanak Kampung Morten. 

Keluarga bahagia di Kampung Morten. 10 orang anak mereka. 

Adik-beradik di halaman rumah (1920an).

Bersampan ketika banjir di Kampung Morten pada tahun 1970.

Banjir besar di Jalan Bunga Raya, Melaka pada tahun 1970.

Pengantin Melayu Melaka tahun 1930. She looked so happy. 

Wanita Melayu Melaka. 

Suami isteri keturunan India dan Nyonya Melaka. 

Keluarga bahagia.

Pengantin kaun Chetti Melaka taun 1930an.

Info tentang perkahwinan masyarakat India.

Perkahwinan masyarakat India.

Pesta Wangkang, sebuah perarakan melalui Jambatan Tan Kim Seng pada tahun 1919. 

Pesta Wangkang, sebuah perarakan melalui Jambatan Tan Kim Seng pada tahun 1919. 

Pengantin Baba Nyonya 1930an.

Pengantin Baba Nyonya diarak dalam tandu. 

Masyarakat Baba Nyonya.

Keluarga mewah Peranakan Cina Melaka 1900.


Nyonya-nyonya sedang bermain mahjong.


Nyonya separuh umur sedang bermain cherki (1940an).

Bakul sia. Gitu je display bakul sia ni, just throw some cloths yang nampaknya pun dah lusuh atas lantai dan letak bakul tu atasnya. Begitukah cara pamer a piece of history. Sedih betul saya tengok. Nak beli meja kecik atau kotak pun tak ada bajetnya. Kesiannya 😭.

Wanita Cina dengan kostum yang cantik.

Seorang wanita Nyonya Melaka.

Wanita memakai samfoo. 

Salon kecantikan. 

Penari Portugis.

Info tentang masyarakat Portugis. 

Keluarga pengantin Portugis yang mewah tahun 1930.

Pakaian tradisi pengantin Portugis.

Pakaian beragam masyarakat Portugis. 

Jonker Street dan Masyarakat Peranakan Chetti. 

Jonker Street.

Masyarakat Peranakan Chetti.

Seterusnya ke Pameran Tapak Warisan Dunia Melaka.

Tapak warisan dunia UNESCO. Ciri-ciri & kepentingan bagi warisan sejagat.

Bukan senang nak dapatkan status tapak warisan dunia UNESCO.

Banyak steps.




Proses pencalonan.









Peta Kubu Pertahanan Portugis 1511 - 1641 Melaka (Historic City of Melaka).

Peta Melaka tahun 1916. 

Map of the Core and Buffer Zone Conservation Area for Historic City of Melaka.

Melaka dan George Town nombor X (10) dalam senarai.  

Mengenai Bangunan Fort Santiago.

Mengenai Bangunan Stadhuys.

Tentang Kampung Morten.

Villa Sentosa Kampung Morten.

Dondang sayang.


Masyarakat Portugis.



Sulaman manik nyonya peranakan.

Seterusnya Pameran Permainan Tradisional Rakyat.


Dam ular, ceper, kumbang berdengung, congkak dan dan aji. Pernah main semua ni. 

Batu seremban.

Tapak gajah.

Tarik upih.

Galah panjang.

Baling tin.

Bot kayu.

Congkak. 

Dam aji.

Gasing.

Jala Itik. 

Beginilah suasana di dalam Muzium Dunia Melayu Dunia Islam, Melaka ini. Adakalanya saya terpaksa berhenti melihat pameran dan berdiri di mana ada terasa hembusan hawa dingin bagi menyejukan badan dan mengurang perpeluhan. Most corners of this museum are quite warm, like sweaty warm.

Baling tin.

Cari cucu.






Kelingling. 

Guli.

Bulu ayam.

Wau. 

Sepak raga.

Konda kondi.






Next, Pameran Rumah Tradisional Melayu.

































































Bersambung...

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

2 comments:

  1. banyak pulak cerita Bunga Raya eh ...
    Muzium Samudera tu ada program Bermalam di Muzium tau ! Macam seram je tapi
    Anak saya , yang kecik tu sekolah La Salle
    banyah nho pameran yang 'tulisan ' . detail sangat . kalau orang tak rajin memang tak baca ..
    macam sayu je nengok foto-foto lama tu.
    masih hidup atau tidak orang orang dalam foto tu. mungkin semua dah tak ada. mungkin semua tu tak pernah pun nengok fofo mereka tu masa tu
    gambar lama tu boleh nya sangat bokehlicious lah !!
    En Syed pernah pergi Rumah Demang Abdul Ghani tu yang di Merlimau tu ?
    Saya suka sangat rumah tu ! Dah banyak kali pergi
    berderet 10 orang anak . macam setahun seorang ! cantik-cantik pulak anak-anak dia !

    saya cari pasal Pesta Wangkang . Tak berapa jumpa. Cuma jumpa pasal ia ada dicalonkan ke UNESCO

    oh..
    baru tahu yang Serani tu daripada perkataan Nasrani

    ReplyDelete
    Replies
    1. A'aa.. iye doc.. hehehe.. I found it fascinating. Saya yak tau pun proses pemilihan bunga raya jadi bunga kebangsaan.. hehe.

      Really? Kenapa nak buat program bermalam di situ? I wonder what the itinerary is.

      Betul tu. Mcm pameran texts. Text upon text.. jenuh nak baca. Jadi saya ambik gambar dulu, baca later. Nak ambik gambar pun jenuh nak pengsan sebab banyak sgt dan keadaan dlm muzium yg kurang selesa sebab sweaty warm and not well lit.

      Right again. Saya suka tgk foto-foto lama sebab tu la. Nostalgik. Poignant even.

      Yg adik2 tu may be ada lagi agaknya doc.

      Indeed! Kamera dulu2 boleh membokeh ya doc? I tak tau pun. Ke tu post processing masa develop filem? Boleh ke proses gitu? Hebat!

      Tak pernah lagi doc. Perhaps kalau saya ke sana lagi, I'll insert dlm itinerary.

      Kan. Comel2 belaka yg kecik2 tu. Dressing pun comel sgt!

      I pun tak jumpa doc pasal Pesta Wangkang tu. I so curious nak tahu sebenarnya. Now ni dah tak dibuat kot.

      Delete