Saturday, February 4, 2023

BALKANS - GREECE - JOURNEY FROM THESSALONIKI TO KAVALA

Assalamualaikum. 
Ok, sambung lagi cerita hari ke 8 dalam percutian Balkan 8 negara kami ini. Ketika ini kami sudah pun berada dalam negara ke 7 iaitu Greece. Dalam blog ini saya kongsikan foto-foto yang sempat kami rakam ketika dalam perjalanan dari bandar Thessenoliki ke bandar Kavala. 
Alexander the Great Statue

Ketika saya ambil gambar ini dari dalam bas, I was facing the sunset, so dapat capture silhoette statue ini sahaja. Here's the silhouette shot vs the statue. 

Pemandangan Teluk Thermaic, Laut Aegean.


Di Thessanoliki waterfront ini adalah sculpture bertajuk 'The Umbrellas' yang dibuat oleh Greek sculptor Giorgios Zongolopoulos pada 1997. Dikatakan ia adalah 'the most photographed sculpture' in the entire city of Thessanoliki.

Hotel 5 bintang, Makedonia Palace Hotel. Ramai selebriti Greek dan antarabangsa pernah menginap di hotel ini, termasuk presiden Rusia Vladimir Putin, XIKI, Chuck Norris, Faye Dunaway, Colin Farrell dan Catherine Deneuve.

This is the St. Cyril and Methodius Orthodox Church. 








A street performer.




Masuk ke highway Egnatia Odos.

Seterusnya kami menuju ke Kavala.


Perjalanan ke Kavala ambil masa lebih kurang 2 jam sejauh 160 km.

Titan Cement Co. S.A. - concrete contractor.

Highway E90 - Egnatia Odos - EO Thessalonikis - Kavalas.

















Toll Station, Thessaloniki-Kavala National Highway, Volvi, Greece.





Ini Tasik Volvi. Ia adalah tasik kedua terbesar di Greece dengan panjang 19 km dan lebar 9.7 atau 12.9 km. Kawasannya ialah 68 km² dan kedalaman 20 m.






Pemandangan tepi Tasik Volvi.

Mikri Volvi, a village by the Aegean sea.




A big bee farm.




The translation.


Pemandangan bandar tepi laut Aegean, Asprovalta.

















Pada ketika ini we were passing by Pangaio, about 17 km from the city of Kavala.

Pangaio is a municipality in the Kavala regional unit, Greece, named after the Pangaion hills. 

The mountainous landscapes are so picturesque and so epic.

Cuaca pula cukup baik, dapatlah kami menikmati keindahan alam semulajadi yang sungguh menakjubkan ini. SubhanAllah.

Pangaion sangat sering dirujuk oleh sumber Yunani dan Latin kuno. Ia terkenal dengan lombong perak dan emas, serta kayu limbungan kapal.



Pangaion Hills, juga dipanggil Pangaeon/Pangaeum, ialah banjaran gunung di Greece, kira-kira 40 km dari Kavala. Ketinggian tertingginya ialah 1,956 m di puncak Koutra.

Bandar yang terdapat di bukit Pangaion termasuk Nikisiani dan Palaiochori yang merupakan kawasan pertanian dengan tanaman terutamanya adalah bijirin dan tembakau. Di bandar Palaiochori ada runtuhan istana purba di puncak yang menghadap ke bandar. Emas dan perak dilombong pada zaman dahulu.









Toll Station Moustheni Kavala, E90, Pieres, Greece. 




Kami pun selamat tiba di Kavala. 

This is Holy Monastery of Saint Silas the Apostle.

emtgreece.com - In the tradition at this point the Apostle Paul and his associates Silas, Timothy and Luke sat down to rest. This was mentioned in a marbled column that is currently in front and slightly left of the church of the monastery.

emtgreece.com - It is a monastery for men and belongs to the Diocese of Kavala. In the monastery there is a marbled slab, which is where Paul and Silas sat down to rest, during their visit to Neapoli.

Kelihatan down town Kavala di bawah sana. Kelihatan Marina Sea Port, Port of Kavala dan benteng pemecah ombak di Teluk Kavala. Lokasi hotel penginapan kami adalah di depan teluk ini. 

Kavala ialah sebuah bandar di utara Greece, pelabuhan utama di timur Macedonia dan ibu kota unit wilayah Kavala. Dari segi sejarah bandar ini juga dikenali dengan dua nama yang berbeza. Pada zaman dahulu nama bandar itu ialah Neapolis (bandar baru). Semasa Zaman Pertengahan telah dinamakan semula kepada Christo(u)polis (city of Christ).

Kavala terletak di Teluk Kavala, di seberang pulau Thasos dan di lebuh raya Egnatia Odos, perjalanan selama satu setengah jam ke Thessaloniki sejauh 160 kilometer.

Kavala ialah pusat ekonomi penting Greece Utara, pusat perdagangan, pelancongan, perikanan dan aktiviti berkaitan minyak dan dahulunya perdagangan tembakau yang berkembang pesat.

Dari laluan highway Enagtia Odos lereng gunung ini boleh juga nampak 2 tinggalan sejarah penting di Kavala iaitu Kavala Fort dan Aqueduct of Kavala. 

Aqueduct of Kavala, lebih dikenali sebagai Kamares (Greek: "arches"), ialah saluran air yang terpelihara dengan baik di bandar Kavala, Greece, dan merupakan salah satu mercu tanda bandar ini.

Wikipedia - While the aqueduct is of Roman origin, the present structure built by the Ottomans in the 16th century. A Byzantine barrier wall of the early 14th century, built as part of the fortifications on the Acropolis of Kavala, probably also functioned as an aqueduct. If so, it would have been a rare example of a Byzantine aqueduct, since Byzantine cities more typically used wells and cisterns rather than either maintaining existing Roman aqueducts or building new ones. The barrier wall was replaced with the present arched aqueduct during Suleiman the Magnificent's repair and improvement of the Byzantine fortifications. Some authors date that construction to the time of the 1522 Siege of Rhodes, but a more likely date is between 1530 and 1536. As late as 1911, it supplied the city with drinking water from Mount Pangaeus.

Poster ini merujuk kepada 'Cyprus Conflict'. Jika berminat, silalah ke link ini. Elok baca untuk tambah knowledge. 


Orang Turki Uthmaniyyah mula-mula menawan bandar Kavala pada tahun 1387. Kavala kekal sebagai sebahagian daripada Empayar Uthmaniyyah sehingga tahun 1912. Pada abad ke-16, seorang Aromania yang telah memeluk Islam pada lewat masa remajanya, Ibrahim Pasha, Wazir Besar Suleiman the Magnificent, menyumbang kepada kemakmuran dan pertumbuhan bandar dengan membina semula saluran air Rom (kurun ke-1 - abad ke-6 Masihi). Uthmaniyyah juga meluaskan kubu Byzantine di atas bukit Panagia. Kedua-dua mercu tanda adalah antara simbol bandar yang paling dikenali hari ini. Mehmet Ali, pengasas sebuah dinasti yang memerintah Mesir, dilahirkan di Kavala pada tahun 1769. Rumahnya telah dipelihara sebagai muzium.

Bandar Kavala dibina di lereng-lereng banjaran pergunungan Symvolo yang dibina secara amfitetrik (landskap binaan-binaan rumah dan bangunan seperti di sebuah amphitheatre), dengan kebanyakan penduduknya dapat menikmati pemandangan pantai dan laut yang menakjubkan. 

The municipality has an area of 351.35 square kilometres (135.66 square miles). The population of the new municipality is 70,501 (2011). The seat of the municipality is in Kavala. - Wikipedia



Passing through city of Kavala heading towards our hotel.






Secara tradisinya pekerjaan utama penduduk Kavala ialah menangkap ikan. Nelayan di bandar ini terkenal di seluruh utara Greece. Selepas perindustrian negara, Kavala juga menjadi pusat industri tembakau di utara Greece. Bangunan Municipal Tobacco Warehouse (1910) masih berdiri sehingga kini. Deposit minyak ditemui di luar bandar pada tahun 1970-an dan kini dieksploitasi oleh dua pelantar minyak (Prinos dan Epsilon).








Bangunan yang putih itu adalah Kavala City Hall. Di sebelahnya ialah Kavala Municipality Technical Services Building/Wix Building. 

City Hall of Kavala
visitkavala.gr - The building in which the Municipality of Kavala is housed today is one of the most impressive buildings in the whole town, with a unique architectural style that appears “foreign” within the environment of Kavala and is reminiscent of a miniature Hungarian tower.
Its construction is dated to the late 1890s. It belonged to the Hungarian tobacco merchant Baron Pierre Herzog and was used as both a residence and a place of business. It has the deeply romantic features of medieval castles, such as Gothic arches on the towers and balconies, two Venetian Gothic apses on either side of the gate, a dripstone over the window and an oriel window, and is a shining example of the Gothic revival. The building was purchased by the Municipality of Kavala in 1937 and has, since then and until today, housed the office of the Mayor and some of the Mayor’s administrative services.

Wix building:
visitkavala.gr - This was built in 1906 by the German Baron Adolf Wix as a miniature Hungarian tower, and was used as both his place of business and residence. The building has many architectural similarities with the current Town Hall, with profound Gothic features. It was purchased by an American tobacco company in 1925. Today it belongs to the Municipality of Kavala, and houses some of the Municipality’s services.



There's a Bust of Theodoros Kolokotronis in this small memorial park. Theodoros Kolokotronis was a Greek general and the pre-eminent leader of the Greek War of Independence against the Ottoman Empire.

Dari jalan ini boleh nampak Kavala Fort di atas bukit sana. 

castle-kavala.gr - The Acropolis of Kavala, built around the first quarter of 15th century, stands at the top of Panagia peninsula where the old town is situated. It was built on the remains of the Byzantine Acropolis of Christoupolis (former name of Kavala) which was destroyed in 1391, incorporating parts that survived from it. The various fortification interventions are quite obvious and were carried out by Byzantines, Venetians and Ottomans.

Sebuah kubu yang mengagumkan yang merupakan mercu tanda bandar utara Kavala yang indah. Ia adalah istana/kubu purba yang telah dibina semula dan diperkukuh beberapa kali oleh Byzantine, tetapi struktur semasa ini adalah terutamanya dari pembinaan semula Uthmaniyyah pada tahun 1425.



















Kami pun sampai ke hotel penginapan kami di Kavala iaitu Galaxy Hotel. Lokasinya betul-betul depan waterfront Teluk Kavala. 



Lobi Galaxy Hotel, Kavala.


Checking-in oleh tour guides.


Bilik kami. 



Jom lihat pemandangan dari balkoni bilik. 

Wah, directly mengadap Gulf of Kavala. 

Pemandangan ke arah kiri dari balkoni bilik hotel kami.

Pemandangan ke arah kanan.

Pemandangan indah matahari terbenam Teluk Kavala. 


Kavala Marina Sea Port and breakwater. 

Dari balkoni bilik kami juga boleh nampak di atas bukit sana Kavala Fort dan Old Town of Kavala - Panagia Peninsula. Di bawah itu ialah Marina Sea Port.


Pulau yang kelihatan di belakang sana adalah Pulau Thasos.

Old Town of Kavala. Bangunan berkubah biru di sebelah kanan itu adalah Imarét Kaválas, one of Kavala's historical landmark. Kubah biru di tengah/atas dalam foto ini ialah Halil Bey Mosque, juga mercu tanda bersejarah Kavala. 

Beautiful Kavala Waterfront Promenade.

Marina Sea Port yang dibuka pada September 2016 ini mempunyai 200 tempat bot-bot berlabuh (berth). Untuk parking bot di sini mesti lulus pre-clearance check-in process dahulu. Tiada berth untuk pelawat.  

Lembangan dalam marina ini dihadkan khas untuk penduduk tempatan sahaja manakala lembangan luarnya terbuka untuk kapal layar pelawat asing. 

Dan salah satu rules marina ini yang saya rasa pelik ialah untuk park bot di sini saya baca ia bukan untuk kapal berbendera Turki atau warga Turki. Perhaps this has to do with the Greece - Turkey relations. Kalau nak baca dengan lebih lanjut silalah ke link ini. 



Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care. 
 
No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved. 

1 comment:

  1. Wow best best. Teringat balik trip kami, rindu Greece yang cantik

    ReplyDelete