Wednesday, February 15, 2023

BALKANS - TÜRKIYE - ŞEREFIYE CISTERN

Assalamualaikum. 
Selesai solat, it was free and easy time. We can choose to go anywhere preferably within the vicinity and to be back on time at the rendezvous point which was at Beyazit Kapisi, one of the Grand Bazaar's gate. 
Istanbul cats are quite well known all over the world 😍😃

Walking through Sahaflar Çarşısı which is a second hand book bazaar. 


Di sinilah tempat kami akan berkumpul bila selesai dengan jalan-jalan kami nanti. 

Jadi kami nak jalan-jalan ke mana ni? Most of our group members memilih untuk shopping di Grand Bazaar, which was, of course, understandable. Tapi kami sudah merancang untuk tidak shopping and planned to really use the short time we had in Istanbul to go visit places that we had not been to before. 

Fyi, saya dan isteri pernah ke Istanbul pada tahun 2014, dan kali kedua bagi isteri in mid 2022. Masa trip isteri kedua itu dia ada ke Şerefiye Cistern. Melihat foto-foto dan video lawatan dia ke situ sangatlah mengujakan saya. Jadi ke sanalah kami masa free and easy time ini. 

Since my wife sudah pernah ke Şerefiye Cistern, maka dia sudah tahu bagaimana nak ke sana. Untuk jimat masa, she suggested that we take the tram. 

Untuk ke Şerefiye Cistern kami naik tram dari Stesen Beyazit-Kapalıçarşı ke Stesen Çemberlitaş.

Kami guna kad 'Istanbulkart' isteri saya yang pernah dia guna dulu untuk naik tram. Satu kad 'Istanbulkart' boleh dikongsi beramai-ramai selagi ada baki yang mencukupi di dalamnya. Oh ya, abang ipar dan isteri dia juga join kami. 



Tiba di Stesen Çemberlitaş.

Near the Çemberlitaş tram stop, there is a historical landmark i.e the Column of Constantine. 
Wikipedia - The Column of Constantine is a monumental column built for Roman emperor Constantine the Great to commemorate the dedication of Constantinople on 11 May 330 AD. Built c. 328 AD, it is the oldest Constantinian monument to survive in Istanbul and stood in the centre of the Forum of Constantine.

Gazi Atik Ali Pasha Mosque, Mollafenari, Atik Ali Paşa Sk. Fatih/İstanbul, Türkiye.

Arah ke Şerefiye Cistern.

Berjalan menuju ke Şerefiye Cistern.







Tiba di Şerefiye Cistern.

Seperti Basilica Cistern, Şerefiye Cistern juga adalah sebuah reservoir untuk mengumpul air minuman yang dibina di zaman Kristian Byzantine. Ia kini dilindungi oleh sebuah bangunan kaca yang moden di atasnya. Old Istanbul sebenarnya mempunyai 14 buah cistern yang diketahui sehingga kini. Basilica Cistern dan Şerefiye Cistern adalah dua buah di antaranya. Basilica Cistern adalah cistern yang terbesar.


About Şerefiye Cistern. 

Berhampiran pintu masuk, ada lantai kaca ini yang sengaja dibuat telus begini untuk menunjukkan kepada pelawat keadaan sebenar Şerefiye Cistern sebelum ia digali semula seperti sekarang.

Setiap jam bermula 9 pagi - 5.30 petang ada pertunjukan Light Show di Şerefiye Cistern. Tiket yang dikenakan adalah TRL 430 (RM 102) untuk menonton 2 persembahan yang diadakan berturutan. Tiket juga boleh dibeli berasingan kalau nak menonton cuma satu persembahan.

Lepas bincang dan time check, kami decided untuk beli tiket for both Light Shows. 

Jom masuk. Turun tangga ke bawah tanah. 

Sebagai salah satu contoh terawal struktur air bandar dengan sejarah 1,600 tahun, Şerefiye Cistern dipercayai dibina semasa pemerintahan Theodosius II (408- 450) berdasarkan pada ciri-ciri seni binanya.

Istanbul sentiasa memerlukan struktur untuk menyimpan air atas sebab-sebab kekurangan sumber yang mencukupi, jumlah penduduk yang tinggi dan kepungan ketika berlaku peperangan. Bandar ini menggunakan takungan air terdedah dan tertutup selama berabad-abad. Dalam pengertian ini, diketahui bahawa struktur hebat seperti Şerefiye Cistern dan Basilica Cistern menyediakan air ke tempat mandi Great Palace, Nymphaeum dan Zeuxippus.

serefiyesarnici.istanbul - Built on a 24m x 40m area with a ceiling up to 11 meters, the Şerefiye Cistern has 45 sail vaults and 32 columns. All the Corinthian capitals bearing impost blocks were made of the Marmara Island marble brought specially for the cistern. The capitals are decorated with acanthus leaves. The inner walls of the structure were covered with watertight plaster while the corners are curved to ensure pressure resistance. The walls are around 2.5m thick.

Binaan takungan air ini mendapat nama daripada Maharaja Rom Theodosius II. Di atas tangki ini pernah berdiri Arif Pasa Estate yang dipercayai dibina pada akhir abad ke-18 atau awal abad ke-19 dan digunakan sebagai bangunan Istanbul Municipality pada tahun 1912. Kemudian, bangunan itu berfungsi sebagai Municipal Services Building of Istanbul dan kemudian Eminonu Municipal Building antara 1930 dan 1984. Pada tahun 2010, Istanbul Metropolitan Municipality merobohkan bangunan tambahan kepada Eminonu Municipal Building dan ini telah mendedahkan Theodosius Cistern di bawahnya tanpa kerosakan pada monumen bersejarah itu.























Şerefiye Cistern ialah muzium Turki pertama dan bangunan tertua di dunia dengan 360° projection mapping system. Tangki ini menawarkan pengalaman baharu untuk berinteraksi dengan monumen berusia 1,600 tahun, memastikan persepsi ruang tiga dimensi dan menjejak budaya air kedua-dua Şerefiye Cistern dan Istanbul.
🎥Terdiri daripada lima bahagian utama, pertunjukan selama 10 minit ini membawa pengunjung untuk menyaksikan ciri spatial Şerefiye Cistern dengan kesan 3D yang masing-masing memenuhi dinding, lajur dan siling serta meningkatkan persepsi dan kesedaran ruang.
🎥Bahagian kedua pertunjukan ini menjejaki laluan air Istanbul: rujukan kepada saluran air dan saluran pengedaran diikuti dengan kaedah sambungan antara saluran air dan tangki melalui gambaran laluan air skematik.
🎥Bahagian ketiga menawarkan memori kolektif dan lapisan sejarah Istanbul dengan tafsiran baharu dan menghidupkan semula zaman Byzantium dan Empayar Uthmaniyyah di dinding tangki. Tafsiran disertakan dengan ikon dan seni jubin Turki.
🎥Bahagian akhir pertunjukan khas menunjukkan kisah orang-orang yang mengasaskan Republik baharu berikutan Perang Kemerdekaan Turki selepas Perang Dunia I. Semua ini menjadikan Theodosius Cistern ini kembali dengan penampilan sejarah dan seni binanya yang unik.

Light Show pun bermula. Ada 2 shows: A Civilization Of Water: Istanbul dan Journey From Past To Present: Şerefiye Cistern. Jom kita saksikan.
























































Light Show di Şerefiye Cistern ini memang sangat menarik. Bukan sahaja dari segi mapping system yang canggih tapi juga, yang lebih penting, kisah sejarah yang dipaparkan. Very informative whilst entertaining. Kalau ada masa, saya memang recommend kawan-kawan lawat tapak bersejarah ini untuk mempelbagaikan program Istanbul selain membeli belah di Grand Bazaar dan Spice Bazaar dan lawatan-lawatan ke masjid-masjid. 

Lawatan ke cistern ini mengingatkan saya pada water cistern yang pernah kami lawat di Qaitbay Citadel, Alexandria, Mesir dan juga lain-lain binaan zaman dahulu yang ada berkaitan dengan cara pengurusan air. Here are some of them.
Cistern di Qaitbay Citadel, Alexandria, Mesir

Cistern di Qaitbay Citadel, Alexandria, Mesir

Cistern di Qaitbay Citadel, Alexandria, Mesir

The Aqueduct of Valens, Istanbul, Türkiye

The Aqueduct of Valens, Istanbul, Türkiye

The Aqueduct of Valens, Istanbul, Türkiye

🔶Tembok ini adalah sebahagian dari saluran air Ain Zubaidah yang dibina oleh isteri Khalifah Harun Al Rashid bernama Amatul Aziz, untuk kemudahan jemaah haji.
🔶Saluran ini sudah berusia 12 abad dan tidak lagi berfungsi. Ia adalah saluran air yang sumbernya diambil dari wadi Nu’man yang kemudian disalurkan ke tempat-tempat jemaah haji di Makkah, Arafat, Mina dan Muzdalifah.

Ain Zubaidah

Ain Zubaidah

Ain Zubaidah

Lorong As-Siq ini adalah pintu masuk utama ke bandar Nabatean purba Petra di selatan Jordan. Di kiri kanan lorong ini ada saluran air untuk membekalkan air pada penduduk Petra.

As-Siq, Petra, Jordan

As-Siq, Petra, Jordan

As-Siq, Petra, Jordan

🔶Ini di Jabal Ithlib yang terletak di sebelah timur Al Ula, di tengah-tengah Hegra, tapak arkeologi di Hejaz, Madain Saleh.
🔶Orang-orang Nabatea adalah hebat dalam kejuruteraan hidraulik; menggali tangki air di dalam batu gunung dan menyalirkan air menggunakan saluran untuk sampai ke kuil-kuil mereka menyediakan air untuk ritual keagamaan dan untuk kegunaan umum.

Temple, Jabal Ithlib,  Archaeological Site (Madâin Sâlih)

Selesai dengan lawatan ke Şerefiye Cistern, kami pun berjalan ke Grand Bazaar. 




Memandangkan masih lagi ada masa sebelum berkumpul dengan group members lain, jom kita jalan-jalan dalam Grand Bazaar ini. 

Nope, no shopping. Just walking around and admiring this historic building described as 'one of the largest and oldest covered markets in the world'. 

With literally thousands of shops, Istanbul's Grand Bazaar is often regarded as one of the first shopping malls of the world.




Lepas berkumpul dengan groups members lain, kami dibawa Mehmet, our tour guide, naik tram ke Aksaray Tram Stop di mana bas kami sedang menunggu. Ini kerana keadaan jalanraya yang sesak ketika itu, menjadikan bas susah untuk ke Grand Bazaar. Fyi, at that time suasana especially di area Grand Bazaar ada sangat ramai orang. 

Keadaan sesak di tram stop dengan tourists dan locals yang sedang balik dari kerja.







This is Pertevniyal Valide Sultan Mosque. 
Wikipedia - The Pertevniyal Valide Sultan Mosque, also known as the Aksaray Valide Mosque, is a grand Ottoman imperial mosque in Istanbul, Turkey. It was also built by the order of Sultana Pertevniyal in 1872. The mosque attracts 400-500 worshipers during prayer times and over 2,500 worshipers during prayer on Fridays.

The mosque's location was regarded as important to the Valide Sultan and royal family, as Aksaray was a vital commercial center during the Ottoman period. At the time what is now a busy pedestrian thoroughfare was known for its overwhelming beauty, with plentiful gardens and orchards.

Naik bas dan menuju ke hotel penginapan kami, Park Inn by Radisson.






Masa dalam perjalanan ke hotel, kami nampak Walls of Constantinople.

Wikipedia - The Walls of Constantinople are a series of defensive stone walls that have surrounded and protected the city of Constantinople (today Istanbul in Turkey) since its founding as the new capital of the Roman Empire by Constantine the Great. With numerous additions and modifications during their history, they were the last great fortification system of antiquity, and one of the most complex and elaborate systems ever built.



















Tiba di hotel penginapan kami, Park Inn Hotel by Radisson.




Check-in.

Bar.

Lobi.


Bilik kami.





Pemandangan dari bilik.


Malam itu kami keluar jalan kaki dari hotel ke restoran untuk makan malam.


Makan malam kami di Konak Restaurant.


Suasana di dalam restoran. 




Our dinner.











Selesai makan malam, berjalan semula ke hotel.



Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care.

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved. 

No comments:

Post a Comment