Monday, November 2, 2020

SEKINCHAN & KUALA SELANGOR - PART 05 - PADI BOX

  السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ dan بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.

On to the next destination which was Bukit Malawati. Tapi sebelum tu Mr. Yap, our tour guide nak bawa kami stop sekejap di Padi Box. Tentu saja kami setuju. Kira bonus la sebab Padi Box tiada dalam itinerary KLOOK kami 😃.



Dalam perjalanan tu kami terus merakam keindahan sawah padi saujana mata memandang Sekinchan.

Kerja mengepam air dari tali air ke petak bendang masih lagi dilakukan since kami passed by earlier.

Kelihatan seorang pesawah sedang sorting out anak pokok padi untuk ditanam.


Imgine la kalau masa padi tengah menguning!

Keindahan biru langit reflecting pada air bendang sungguh indah sekali. SubhanAllah.


Passed by Site B yang merupakan salah satu dari empat perkampungan di Sekinchan ini.

Ini peta perjalanan kami setakat ini. Bermula dengan stop pertama di Jeti Sg Labu, next kami ke Pantai Redang. Lepas tu ke Ah Ma House dan Paddy Gallery (Kilang Beras Rakyat Sekinchan). Next nak ke Padi Box. Juga di bawah adalah lokasi-lokasi empat perkampungan di Sekinchan iaitu Site A, Site B, Site C dan Bagan. 

Masa passed by di sini I remarked, waaa.. tengah sawah pun ada bungalow cantik begini. Design so sleek and contemporary with multiple glass balconies. According to Mr. Yap itu adalah sebuah homestay. Homestay? Like, for real? Namanya Villa Chee. Deluxe room rate villa ini adalah RM158/night. I'm sure the views from those balconies are all awesome. Imagine la masa sunset seen from such elevation in the middle of paddy fields.... dreamy!

Another homestay ~ Farm Ville Cafe & homestay. Juga dikenali sebagai 'Sekinchan Container Hotel' kerana bilik-biliknya dibuat menggunakan kontena. 


Passed by kawasan Site A. 


Guna racun tidak berdaftar terimalah padahnya. 




Tiada pula kami ternampak penggunaan Rice Seedling Transplanter. 



Rumah burung walit. 

Tu.. dah nampak dah Padi Box. Ada bas atas kontena pulak. Interesting.

Haa.. dekat-dekat Padi Box ni barulah kami nampak padi menguning 😃. 

Kuning emas sungguh warnanya. Masa waktu pagi atau masa sunset sure lagi terserlah keindahannya.

Saya agak la kan, owner sawah ini mungkin sengaja tanam padi di petak-petak ini secara off season supaya pada waktu di sawah lain tiada yang menguning, di sini ada. What a splendid idea! Jadi tak perlulah guests nak plan datang menginap di sini hanya pada bulan-bulan tertentu sahaja untuk melihat keindahan padi sedang menguning. Mungkin ini idea Mr. Yap agaknya sebab the nearby Padi Box adalah milik company dia, and he is the boss. Lupa pulak kami nak tanya dia. 

Tiba di Padi Box. As mentioned earlier, lawatan ke Padi Box ini tiada dalam itinerary kami. So it was a bonus.  Thanks to Mr. Yap, our guide for this day trip.

Jom kita ambil gambar 😄.








Dan kerana Mr. Yap adalah boss Padi Box, maka kami yang bukan guests Padi Box dapat la masuk ke dalam atas jemputan Mr. Yap. 

Fyi, non-guests are not allowed to enter the Padi Box premise to ensure the privacy of its guests. Memang sepatutnya la kan. Yang datang melawat ke sini begitu ramai sekali dan mereka hanya boleh melawat the cafe (bus on the roof tadi). Imagine la kalau crowds upon crowds of people entering and leaving the guests rooms area. Pastilah keadaan sedemikian akan sangat menganggu ketenteraman tetamu Padi Box.

Bilik-bilik yang balkoninya mengadap ke sawah padi. 

Kami dibawa Mr. Yap ke reception, di kontena utama. 

Ada children play area dan tempat santai with sofa seatings for guests to enjoy the paddy fields views.

Ada this beautiful family sedang santai di sebuah buai. Kami pun berteguran dan berbual sekejap. Mereka sekeluarga baru lepas attend kenduri kahwin dan tema pakaian tetamunya adalah berpakaian batik. So cute adik-adik ni 😀. Jadi saya pun minta la izin nak ambil gambar mereka anak beranak.. hehe 😃. So nice of them to allow me 😀.

Padi Box, a cosy homestay and café exquisitely designed from freight containers offering a relaxing space amongst the famous paddy fields of Sekinchan. ~ www.padibox.com

Such a nice view! 


Kami dijemput masuk ke Padi Box reception area by Mr. Yap. Saya pun bertanya boleh ke kami ambil gambar. Mr. Yap ok je. Ye la kan, kita mesti la minta izin since kami ni pun bukannya guests. In fact, Mr. Yap persilakan kami explore Padi Box dan asked us to go upstairs as the views from up there are beautiful. No need to ask us twice lah.. hehe 😄.
Mr. Yap checking with the reception staff on Padi Box guests status and other matters. 

Kami pun naik ke tingkat atas.

Ada seating area untuk sebuah cafe kecil di tingat atas ni. 

The cafe. Ada large glass door opening up to a balcony with more seatings. 

Beautiful decorations. 

Simple yet cozy and inviting. 

And the view from the balcony is just amazing. 

Di sebelah kiri balkoni ini ada Event Hall yang kata Mr. Yap boleh accommodate seramai 15 orang. 

Event Hall ini selain boleh disewa untuk meetings, boleh juga digunakan untuk indoor team building activities. Mungkin jumlah participants team building yang boleh muat di sini tidaklah seramai team buildings yang dibuat, contohnya, di hotel resorts kerana Padi Box ini hanya mempunyai 25 buah bilik. Tapi very suitable for smaller groups, like for a small team from a department instead of from the entire company.

Bas di sana adalah sebuah kafetaria milik Padi Box yang dibuka kepada orang awam. Ramai pelawat yang kami nampak naik ke atas for the views and for selfies. But of course 😄.

Ok, jom kita menikmati keindahan sawah padi dan snap photos dari balkoni ini. 

















Ok, jom explore lagi Padi Box ini. Ini bbq area. Pemandangan sebelah sini pula adalah sawah dengan pokok-pokok kelapa di tepian. Nice!

And it was so wonderfully breezy. 

Dan pastinya yang kami suka tentang Padi Box ini adalah warna warninya 😃.  So fun and fresh!


Padi Box is doing very well indeed sebab masa kami di sini Mr. Yap kata ianya dah fully booked. And it is at most times too. Jadi tak dapatlah Mr. Yap nak tunjukkan pada kami bilik-bilik di sini. Jadi saya pun carilah foto-foto dari website Padi box dan share di sini. 


Ada juga seating kerusi dan meja tapi dibuat berbuai.

Masa kami explore Padi Box ini, kami sangat menjaga adab dan watch where we point our cameras because there were guests there. Definitely kami tidak mahu menganggu mereka. 



Sebelum beredar dari Padi Box ini tentulah kami ucapkan terima kasih pada Mr. Yap kerana bawa kami ke Padi Box ini dan benarkan kami masuk walaupun kami bukan guests dan juga kerana benarkan kami explore dan ambil gambar dan bergambar di dalamnya. Tambahan pula lawatan ke sini tiada dalam itinerary KLOOK kami.

Cafe Padi Box yang ada bas di atasnya. Unik!


Kami plan nak naik ke atas tu dan minum-minum sambil enjoy the view. Tapi tak jadi sebab ramai orang. It's ok sebab the amazing views dari atas tu sudah pun kami lihat dan ambil gambarnya dari tingkat satu Padi Box tadi. 

Sebelum beredar, Mr. Yap dengan baik hatinya mengajak saya ambil gambar di tepi sawah ni, di sebelah cafe tadi. Bukan sekadar mengajak, dia siap beri saya a few pointers about taking good photos di setting sawah padi begini. How awesome was that! 😃






Kata Mr. Yap salah satu sudut yang menarik kalau nak ambil gambar di suasana sawah begini, elok kita ambil dari low angle juga. Tu yang saya sambil tercangkung tu belajar dari Mr. Yap... hehe 😄.



Bersambung...

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

2 comments:

  1. saya dah check kat booking.com tadi
    chee villa tu tak ambik booking pada waktu sekaramg ni .
    pkpb kot ...
    farmville ..quite reasonable jugak lah harganya..
    padi box pun ok. lebih kurang ..
    kalau pkpb ni habis masa dec menarik jugak tu...
    masa padi masak ...

    masih ada yang tanam padi secara manual..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Indeed. I noticed rate semlm hotel kontena di situ lebih kurang. I guess mereka ada standard rate among them.
      InsyaAllah, when things had improved, boleh la doc sekeluarga gi sana in December. Padi kuning !!

      Yes, ada kami nampak yg masih tanam manually. Tapi only a few very small groups of them.

      Delete