Monday, December 5, 2016

KUWAIT & UAE: UAE - DAY 05 - PART 02 - DESERT SAFARI

Selesai solat dan berehat kejap, kami pun turun ke lobi to go on a Desert Safari. Around 4:00 pm kereta sampai. Apparently kalau nak bersafari gurun ni kena naik kereta SUV macam Toyota Land Cruiser ni. 
Yes, Desert Safari ni ada sunset photography!! 😀. A 3 jenis desert safari ni, yang morning, evening dan overnight. Yang paling popular ialah yang evening, like the one we took, sebab boleh tengok sunset. 

Driver Desert Safari kami hari tu ialah Mohammed. Dah bertahun pengalaman drive kereta Desert Safari ni kata dia. That's good to know cause bila tengok roll cage yang dipasang pada dalam kereta ni nampak macam perjalanan safari ni akan ganas. Wait... what...!! Nak rolling ke?! Akan ada overturn ke!? Setahu saya roll cage ni dipasang pada kereta lumba contohnya. Can't help being my 'worrier' self 😅😓.
Mohammed is a licensed driver. Apparently, a special driving license diperlukan untuk bawa pelancong masa safari ni.

Berenam kami dalam kereta tu bersama 4 orang pelancung lain. 2 dari Perth Australia, husband and wife, John and Nella. The other 2 dari China, Shen dan lady boss dia yang tak reti cakap English. 

Saya suka ambik gambar cityscape dari highway macam ni. Lagi la di Dubai ni yang bangunan-bangunannya tinggi belaka. 

Bintang filem Bollywood memang sangat terkenal di sini I guess sebab di Dubai ni ramai orang dari India yang bekerja di sini, seramai 2.2 juta orang.  
Billboard iklan dengan bintang filem bollywood box office Salman Khan and Katrina Kaif, the brand ambassadors for Splash, the Middle East's largest high-street fashion retailer. 

Ini ialah Meydan Grandstand dan Meydan Hotel. Grandstand ni ialah untuk lumba kuda.   
Grandstand panjang amat, sepanjang 1 batu. Lengkap semua ada, dari hotel 5 bintang hingga golf course. Trek lumba kuda ada 2.

Di sini berlangsung beberapa lumba kuda berprestij seperti Winter Racing Challenge, Dubai International Racing Carnival dan Dubai World Cup Night. Hadiah memang Dubai World Cup tu ialah US$26 juta!

Nak buat concert pun boleh. Yang dah perform di sini ialah Lady Gaga, Elton John, Janet Jackson dan Kylie Minogue.

Sebagai sebuah negara Islam, memang kami nampak banyak masjid di sepanjang perjalanan. Dan semuanya besar-besar dan cantik-cantik belaka.

Ini exit ke Meydan Grandstand dan Meydan Hotel tadi. 
Itu Meydan Bridge. Bila malam seluruh jambatan tu menyala warna biru.

Dari jauh still boleh nampak bangunan tertinggi dunia ni. Tak lama lagi akan jadi yang kedua tertinggi di dunia.  

Memang saya dah plan nak ambik gambar desert banyak-banyak.. hehe. Sebab bukan selalu dapat peluang ambik gambar di gurun. I remembered hoping dapat la a few shots bukit-bukit pasir yang beralun-alun macam ombak tu. 

Beberapa shots suasana di highway.



Dah mula nampak dah dunes 😀.


Dah nampak dah pelancong-pelancong lain yang juga berDesert Safari.

Tapi sebelum kami ke lokasi Desert Safari tu, Mohammed bawa kami stop di sini dulu, something like a comfort stop. Like have a drink dulu ke, gi toilet ke etc sebelum start the safari. 

Kereta SUV yang kami naiki. Mak cik Nella dan Mohammed.

Ada banyak kereta-kereta lain di sini. Nampaknya memang ni tempat comfort stop for all the tourists. Ada safari minimart.

Jom explore tengok apa ada. 

Suasana di comfort stop ini. 

Ada pulak ATV di sini. I suppose bagus jugak in preparation for the dune bashing.. hehehe.

Tapi kami tak la main ATV ni, cuma ada 30 minutes je masa tu. 


Nak bergambar dengan falcon pun boleh juga. 

Masa stop ni digunakan oleh para pemandu melepaskan sedikit tekanan angin dari tayar kereta supaya cengkam lebih kuat pada pasir masa dune bashing 

Dan kempis sikit. 

Maka Desert Safari pun dimulakan. Yang kami paling excited (dan paling cemas.. hehe) ialah the dune bashing part of the safari. 

Lokasi dune bashing ni sebenarnya tak la jauh dari central Dubai, cuma about 45 minutes drive je. Lebih kurang 5 jam juga la lamanya safari ni sebab lepas dune bashing tu ada BBQ dinner with show. 

Yalla!! Yalla!! Hehehe... tetiba boleh speaking Arab ek.. 😊.

Mohammed pun memberi arahan supaya kami semua pakai seatbelts dan berpegang kuat pada hand railing for the bumpy ride or slide. Mak cik Nella siap requested pada Mohammed, '.. please get us home back safely...' 😅.

Mohammed pun mula memandu laju naik bukit pasir dan bila sampai di puncak dia stop for a few seconds dan drove turun lereng bukit tu. Kecut perut masa tu, macam rollercoster! 

Memang tak nampak dalam foto ni keadaan cemas tu tapi itulah yang terjadi. 

Pak cik John duduk sebelah Mohammed di depan. Saya belakang Mohammed tepi tingkap kiri. My wife duduk tengah dan Mak cik Nella di tingkap kanan. Dan Shen dan lady boss di belakang. Setiap kali kereta meleret lereng bukit pasir tu kami semua menjerit. Well, saya more like, 'Ohhhh.. noooo... noo....'.. hahahaha... Tengah cemas pun boleh speaking ek. Kann... hehehehe... Sebab kalau nak kata, 'Ohhhh... tidak.. tidakkk...', macam pelik pulak.. hahaha... 

Dengan tangan kiri pegang railing dan tangan kanan pegang kamera, saya cuba ambik gambar mana sempat. Dapat la shot lelaki ni tengah lalu sand dune bawak tong air. 

Dari jauh kami nampak berderetan kereta macam caravan pulak.

Bila kereta senget ke kanan sliding ke bawah lereng sand dunes tu, semua badan kami secara otomatik condong ke kiri nak balance kereta supaya jangan terbalik! Mak cik Nella yang duduk di tingkap kanan paling panik dan menjerit! Panik kami semua.. hehehe... Kesian pulak kami pada mak cik tu. Tapi nak buat macam mana, kami pun tengah cemas jugak. Oh ya, lady boss China kat belakang tu pun jerit bukan main lagi menambah kecemasan suasana!

Untuk menenangkan diri saya, sambil tak henti berdoa dan mengucap, saya cuba concentrate on taking photos, to take my mind off the scary ride. Without much success I must say.. hehehe.

Tapi I must say, pemandangan dari route dune bashing ni memang la awesome sungguh.. masyaAllah...


Nampak macam landai je kan... but oh nooo... kalau Mohammed drive elok-elok on the even path, ok la. Ni tak, dia bila sampai di puncak sand dunes tu, dia sengaja slide kereta ke lereng menyebabkan rasa macam kereta hilang kawalan dan melurut ke bawah secara sideways! Mana tak panik!! Tapi, itu la the most fun part... 😅.


Haaa kan, you see, when we got closer baru nampak kecuraman sand dunes ni!

Dan saya terus mengambil gambar. Excited pun ya, panic pun ya.. hehehe... 

Haaaa... nampak tu. Tak ke curam tu! Next was our car to pass through lereng ni. And Mohammed did it again and we all screamed! Tu yang buat lagi cemas tu, sebab kami dah nampak macam mana kereta depan kami tu slide sampai nampak macam nak terbalik! That little preview kasi kami lagi panic! 

Salah satu kereta yang sempat saya ambik gambar masa tengah turun dari puncak sand dune. 


Dalam terumbang ambing tu sempat dapat satu snap matahari nak terbenam. 

Haaaa... next is a set of photos yang dapat saya rakam menunjukkan how 'exciting' the sliding and drifting lereng bukit pasir 😊.





Luar kereta nampak very quite and calm. Dalam kereta screaming and panicking.. hahahaha 😅.

Punya la excited nampak pokok di tengah padang pasir ni.. hehehe. 

Snap la sebanyak yang dapat while hoping jangan la blur. Maklum la masa tu dah nak senja dan low light, shooting pulak dengan sebelah tangan dengan kamera berat, all the while tengah dune bashing..... kan... 😂. 

Alhamdulillah dapat juga a few ok shots 😊.

Saya suka shot ni 😁.


A few more 'calming' shots... hehe.










Aaaa.. by this time kami dah off the bukit-bukit pasir, di jalan yang rata... leganyaaa.. hehehe. 





Dan dapat juga saya rakam aksi sliding ni 😊.







Gif satu 😀.

Dune bashing yang kami just experienced tu adalah level novice. Tu pun dan ketaq dah. Kalau tahap advance, macam mana agaknya? Mau terkentut-kentut saya agaknya.. hahahaha.. Apa la merapu ni.. hehe. 

Anyway, did we enjoyed it? Definitely! 
Nak naik lagi tak? Err... may be.. hehehe. 

Selesai dune bashing, ber'Hallelujah' si mak cik Nella.. hehe. Then kami seterusnya dibawa ke satu puncak tinggi untuk bergambar dan watching sunset over the desert. Moments yang memang kami nantikan.

Ramai yang ambil kesempatan yang awesome ni untuk berfoto. Masa ni juga, drivers semua isi balik angin tayar-tayar kereta.

Berikut adalah foto-foto sunset over desert. 




Permukaan sand dunes yang berombak-ombak. Oh btw, pasirnya sangat halus! 

Halusnya kalau angin kuat, habis masuk mata, hidung dan mulut. 



MasyaAllah, cantik sangat!

Kami pun ambik la gambar sepuas-puasnya.







Ramai yang bergambar.

Saya pun nak satu gak.. hehe.

Dan semestinya kena ada satu group photo untuk buat kenangan. Nakal si Shen tu! 😃

Selesai dune bashing dan ambik foto sunset, kami menuju ke lokasi untuk makan malam pula. 

Tiba di Desert Camp for dinner and show. 

Cantik camp ni.

Area depan pintu masuk dalam camp. 

Boleh duduk atas bantal dan hisap shisha.

Pentas rendah yang besar di mana persembahan diadakan.

Took a couple of shots. Sebelum BBQ dinner, kami dihidang falafel dan shawarma dulu. Excellent. Memang saya dah lapar masa tu.

Lepas makan dan since show tak start lagi, kami jalan-jalan dalam camp ni. Ada kedai sand art ni. 

Nak berhenna pun boleh. 


Nak bergambar dengan falcon pun boleh jugak for AED10 (RM11.00).

Dan show pun dimulakan. Tarian ni dipanggil 'Al Youla'.

'Al Youla' adalah tarian adegan pertempuran yang paling popular dalam budaya UAE. 

Tarian ini dipersembahkan oleh sekumpulan lelaki menggunakan kayu, pedang atau senapang.

Ada saya baca seorang lelaki tertembak beberapa peluru dengan senapang yang dia guna masa persembahan tarian ini at his sister's wedding dan terkena seorang tetamu yang meninggal on the spot. Dia juga tertembak his own brother and he died a few days after that. Akibat kecuaiannya, dia dipenjara selama 4 bulan, membayar wang darah (diyah) dan penebus dosa (kafarah) serta denda Dh6,000 selepas didapati bersalah kerana tersilap membunuh dua orang semasa persembahan tarian itu. 


Satu clip pendek tarian 'Al Youla'.


Lepas persembahan 'Al Youla' tu kami pun dijemput makan malam, buffet style. Quite tasty actually. 

Persembahan seterusnya. Tarian ni dipanggil Tanoura atau el-Tanoura yag bermakna 'skirt'. 

Ia adalah sebuah tarian rakyat Mesir biasanya persembahkan dalam perayaan Sufi Mesir. Tarian ni selalunya dibuat oleh orang Sufi lelaki dengan berpusing-pusing macam tarian dervish di Turki.


Tapi tarian ni special sikit kalau banding dengan dervish. Masa tarian ni, skirt penarinya menyala! 

Tu diaaa.... luar dalam skirt menyala bercahaya...hehe.

It was quite unique actually.

Berat skirt tu. Dengan lampunya, battery packs lagi, plus all the wirings. Saya baca satu skirt tu beratnya dalam 5 kg. 

Ingatkan satu skirt je, rupanya ada dua! So dua skirt, 10 kg!! 





Part ni saya suka. Habis menyala semua lampu yang ada pada skirt-skirt tu 😊.








Ok here's a short video 😊.


Seterusnya satu lagi tarian. Actually penari yang sama ni awal tadi ada perform belly dance tapi terlalu seksi aksinya nak tampal di sini.. hehe.







The video.


Ehh.. ada unta-unta pulak.

Actually pelancong boleh juga go for camel rides.

Selesailah sudah Desert Safari kami. Jom balik ke hotel.

Final verdict, kalau anda ke Dubai, kami memang recommend to go for this Desert Safari. Fun activities and wonderful photo opportunity. And of course the best part was the dune bashing 😅.

Hotel kami dan Nella/John kebetulan bersebelahan. So lepas turun kereta kami berbual la kejap dan bergambar sebelum ke hotel masing-masing. Seronok sembang dengan mereka ni 😊. 

Bersambung....

For easy reference, saya senaraikan kesemua entries UAE saya di sini: 
1) KUWAIT & UAE: UAE - DAY 05 - PART 01 - DEPARTING TO DUBAI
2) KUWAIT & UAE: UAE - DAY 05 - PART 02 - DESERT SAFARI
3) KUWAIT & UAE: UAE - DAY 06 - PART 01 - CITY SIGHTSEEING DUBAI BUS TOUR
4) KUWAIT & UAE: UAE - DAY 06 - PART 02 - DUBAI GRAND MOSQUE AND DUBAI MUSEUM
5) KUWAIT & UAE: UAE - DAY 07 - PART 01 - DEIRA SPICE SOUK - DUBAI ABRA CRUISE
6) KUWAIT & UAE: UAE - DAY 07 - PART 02 - DUBAI MALL - BURJ KHALIFA - SKI DUBAI
7) KUWAIT & UAE: UAE - DAY 08 - PART 01 - ON THE WAY TO ABU DHABI
8) KUWAIT & UAE: UAE - DAY 08 - PART 02 - SHEIKH ZAYED GRAND MOSQUE, ABU DHABI
9) KUWAIT & UAE: UAE - DAY 08 - PART 03 - ABU DHABI CITY TOUR
10) KUWAIT & UAE: UAE - DAY 08 - PART 04 - FERRARI WORLD ABU DHABI
11) KUWAIT & UAE: UAE - DAY 08 - PART 05 - PALM JUMEIRAH - ATLANTIS - BURJ AL ARAB - SKI DUBAI
12) KUWAIT & UAE: DAY 09 - GOING HOME

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

2 comments:

  1. hehehee..
    mesti risau sangat kan masa masuk dan nampak rolling bar tu !!
    fuh.. sungguh mendebarkan!!
    terangkat angkat kaki saya nengok gif tu!!
    senget as in boleh sampai 45 darjah tak?
    habis tu.. semua orang akan sengetkan badak ke the other side lah kan?
    untuk konon-konon nya nak menyelamatkan kereta!?? hehehee
    mesti mengucap panjang masa tu!
    ada sign apa apa indemnity form tak sebelum naik tu?

    gambar sunset sangat menggoda!!
    cantik sangat!!
    yang sun yolk dengan satu kereta dekat lereng dune tu..

    kalau buat slow shutter tarian skirt tu cantik kan??!!
    pusingan badan dia yang membuatkan skirt tu kembang kan?
    tak pening ke!!??
    kita yang nengok pun dah rasa pening!

    berapa harga untuk sand dune ni en syed?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul doc, risau betul tgk bars tu. I was thinking mesti tu for safety, terus terfikir dipasang tu sebab ada kemungkinan kereta boleh terbalik. Seram but teruja at the same time!
      Kan... tgk la kesengetan kereta tu, nak dekat 45 darjah and menggelonsor pulak tu!
      Hahaha... secara otomatik semua condong ke arah berlawanan.. hehehe...
      Tu la... we did not sign anything. Kalau ada pun mesti mereka akan letak disclaimers!

      Oooo... memang gorgeous sgt sunset di situ. Ni la first time dapat saksikan betul2 desert sunset siap dgn bukit-bukit pasir beralun-alun. Rasa macam surreal pun ye jugak masa tu.
      Yea... I like that shot too. Macam bagi kita perspective size of the whole plain.

      A'aa la.. slow shutter... tak terfikir pulak masa tu. Sure awesome! Tak bawak tripod masa tu tapi.
      Actually I noticed skirt tu terangkat sebab penari tu yang angkat. He has to sebab skirt tu berat, seberat 5 kg satu. So kalau nak terangkat sendiri kena pusing lagi laju.
      Also actually ada caranya kalau nak hilangkan pening tu. Saya baca penari tu kena bend his knees and balance himself. That's suppose tu help katanya.
      Hahaha... betul. Tapi I also noticed at one point penari tu seemed like he was in a trance. Macam dervish.

      Tak tau pulak berapa sebenarnya yang kami bayar sebab dah masuk sekali dalam harga pakej doc. Dari internet it is USD 57 or RM250.00 per person. Tu Desert Safari sahaja. Most package will include sekali lain2 tour dgn Desert Safari tu like city tour dan dhow creek cruise. Kalau nak sand skiing pun boleh. Also got Dune Buggy Safari, yg ni lagi ganas..hehehe.

      Delete