Wednesday, May 2, 2018

CHUKAI, KEMAMAN, TERENGGANU - TAMAN PERSIARAN BANDAR CHUKAI - CHUKAI WATERFRONT

Isteri ada meeting di Kemaman so macam biasa saya temankan. We drove from Ampang to Bandar Chukai, Kemaman, Terengganu..

Stop kejap di RnR for lunch. Lauk gulai ikan patin tempoyak, sayur pucuk paku dan sambal mangga. Sedap sungguh.

Tiba di Bandar Chukai. Kami menginap di Riverine Garden Hotel.

Tak lama, cuma 2 malam saja. Sempat saya jalan-jalan di Chukai Waterfront, Pasar Chukai (Kemaman Wet Market) dan Muzium Kemaman.

Riverine Garden Hotel. Lokasinya betul-betul sebelah Sungai kemaman.

Ini lobi Riverine Garden Hotel. Very nice hotel. Macam butik hotel.

Esoknya isteri akan pergi meeting dan saya rancang nak jalan-jalan tengok apa ada di bandar ni. Jengok luar tingkap, masih lagi hujan. Dah hujan sejak kami sampai semalam. Sungai Kemaman tu nampak penuh dan deras. Ada kami berbual dengan staff hotel di reception semalam and she said di situ dah hujan 3 hari berturut-turut.

Sebelum isteri pergi meeting, kami cari sarapan dulu. Ternampak restoran ni di seberang jalan near the bus station Bandar Chukai.

Warung Stesen Bas namanya. Kami decided nak makan je di restoran ni sebab selain tak tahu ke mana lagi nak pergi cari breakfast, also sebab hujan masa tu. Juga kami nampak ramai orang makan atau tapau dari restoran ni. Mesti sedap tu.

Simple je restoran ni.

Sarapan kami. Nampak heavy kan? Ayam goreng tu sedap, berempah dan panas baru angkat dari kuali... hmmm...

Isteri dah ke meeting. Saya asyik jengok keluar tingkap check kalau hujan dah stop. Akhirnya around pukul 8:30 pagi barulah nampak dah reda hujan. So I cepat-cepat ventured out lah. Resah dok dalam bilik hotel... hehe.

Jom gi morning walk. First sekali saya ke Taman Persiaran Bandar Chukai yang lokasinya betul-betul across the road from Riverine Garden Hotel.

Taman yang cantik dijaga rapi.

Taman yang bersih. Tak de sampah sarap sana sini 👍.

Dengan view Sungai Kemaman yang besar.

Since baru lepas hujan maka nampaklah lagi 'clean' and 'fresh'.

Ada bot docked at a fishermen's jetty. Nearby je jeti tu. Sat lagi nak ke sana. Kalau hujan tak turun tiba-tiba la.. hehe.

Dari Kampung Dusun Nyior ni, di seberang Sungai Kemaman boleh nampak satu tanjung yang hujungnya ialah Kuala Kemaman.

Di jeti hujung sana ada MRS Boat Service. Boleh la sewa bot di situ kalau nak cruise Sungai Kemaman ni for example.

Ni beberapa beautiful sceneries captured di sekitar Sungai kemaman shot dari Chukai Waterfront.

Jom ke jeti.

Itu jeti di belakang Pasar Chukai.

Seram juga sebenar nak jalan atas jeti ni... hehe.

Di hujung jeti.

Nothing much to story actually, just jalan-jalan di jeti di tepi Sungai Kemaman ni di Kampung Dusun Nyior, Bandar Chukai, Kemaman, Terengganu.

Bersambung...

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

1. tergoda tengok gambar makanan
    hehehe

2. Terima kasih kerana berjaya meluahkan komen tentang Bandar Chukai, Kemaman. Saya asal Kemaman tapi menetap diKuching. Hanya sekali sekali balik kampung di Ayer Puteh approx. 32Km dari bandar Chukai. Belakang rumah saya adalah Sungai Kemaman yang ayernya mengalir ke sungai di Bandar Chukai tu ie disitu adalah muara sungai Kemaman.

1. Sama-sama. Terima kasih sudi baca blog saya ni. Saya cuma 2 malam saja di Chukai, jadi tak dapat nak explore more. Sekadar ini saja yg dpt saya kongsikan.