Wednesday, October 4, 2017

MELBOURNE - DAY 03 - PART 02 - SASSAFRAS & CHURCHILL ISLAND HERITAGE FARM

Selesai naik keretapi stim, kami balik semula ke Melbourne, ke Federation Square untuk mulakan tour kedua kami hari tu which was to see the adorable penguins. Super excited!  

Tapi yang juga buat kami excited ialah sebelum nak tengok penguins tu, kami akan dibawa dahulu ke beberapa tempat lain yang menarik. Penguins tu naik ke pantai pun pada waktu senja. Masa tu baru noon time. So tu yang tour Penguin Parade ni dimasukkan sekali pergi ke tempat-tempat lain. Best sangatlah!!

Ok, dari Puffing Billy Railway kami terus bertolak balik ke Melbourne. Seperti biasa while on the way, kami terus ambik gambar. Like this one. Just look how luciously green the forest is. 

Then we came upon this fresh flower farm. Ada daffodil fields! How beautiful! 

Ini adalah Hancock's Daffodil Farm di Jacksons Hill Rd, Menzies Creek. Di Fresh Flower Farm ni, daffodils yang dijual sebagai cut flowers is big business in Spring.

Di ladang ni ada lebih 200 jenis daffodil. Never knew ada banyak jenis bunga ni. Kategori daffodils di sini ada macam-macam: banded, big & bold, bright cup, cottage double, dainty-cup daffodils, doubles, flat cup, fragrant, frilled, limited release, massed display, miniatures, mixed, modern pink, multi flowered, pastel, pastel pink, pink cup, split-corona, sulphur, white and yellows!

Ini antara beberapa contoh-contoh daffodils yang ada dijual di Hancock's Daffodil Farm mengikut kategori.


Besar sungguh ladang daffodil di sini! Ladang bunga di sini adalah seluas 18 hektar.

Daffodils adalah jenis bunga tahan kemarau dan lay dormant pada musim panas. Penampilan dan usia mereka dalam bentuk bunga adalah berbeza-beza ikut musim.

Bila ada daffodils, itu indicator the Spring had arrived.


Bila dah mula masuk kawasan tanah tinggi Dandenong Ranges, maka boleh nampak amazing view like this!

And miles upon miles of gum tree. So epic!

Kata Don (the driver/tour guide) kadang kala ada juga binatang liar yang muncul di jalanraya. Contohnya kangaroo yang selalunya kelihatan waktu senja.

Perjalanan balik ke Melbourne dihentikan sebentar di pekan kecil ni namanya Sassasfras for a quick snack/lunch and toilet break.

Bas berhenti di tepi sebuah taman and we decided have our bites there. Tupperware dan thermos? Nak lunch apa tu?

Instant noodle! Hehehe... we just need a quick fix je. Furthermore, it was just a short stop. Asal jangan kelaparan. Boleh kalau nak lunch di Federation Square, Melbourne tapi nanti kelam kabut sangat. Also Gray Line ada pakej lunch included tapi mesti bayar extra la.

And we also had milk and honey French Brioche. Sedap sangat rasanya I had 2 rolls... hehehe.  

Happy dah kenyang makan mee segera dan 2 buku roti... hahaha.

Since ada masa lagi, lepas ke toilet, kami jalan-jalan sikit and took a few shots. 



Geppetto's ni ialah sebuah toy and puppet shop. 
Geppetto’s Workshop specializes in wooden toys made with old-world charm including marionettes and hand puppets, spinning tops and kaleidoscopes, wooden puzzles and games. 

Geppetto's beautiful marionettes.


Leaving Sassasfras.

Balik semula di Melbourne untuk tour kedua kami hari tu. Ini Yorkshire Stingo Hotel dan Fire Station Square.

Menuju ke Federation Square.

Memang bagus duduk seats ni. Got nice viewpoints.

Antara bangunan-bangunan lama di bandar Melbourne.

Kiri: Hillside Terreace. 

Victoria St, Abbotsford. 

Yarra Park School.


Dan kami pun tiba semula di tempat berkumpul pagi tadinya iaitu di Federation Square untuk sambung dengan Penguin Parade tour pulak. Kami tak perlu tukar bas sebab bas yang kami naik ni akan ke Penguins Parade pula. Baguslah sebab we really like our seats.. hehe. 

Sambil dok dalam bas tu ambik gambar Melbournians. 


At Melbourne Day Tour Center. Selain dari Gray Line, ada juga tour companies lain seperti Best, AATKings dan Sightseeing. 

Kami juga masa tu noticed ramai men and women in uniform out and about carrying what look like donation containers. Kami pun bertanyalah pada driver/guide for Penguin Parade tour ni, namanya Deb. Dia kata minggu tu ialah Legacy Week. Deb pun shared with us what Legacy Week is all about, as below.
🔶Minggu Legacy adalah Australia’s iconic fundraising campaign yang bermula pada tahun 1942. 
🔶Ia adalah kempen rayuan yang dibuat setiap tahun kepada semua rakyat Australia untuk meningkatkan kesedaran dan mengumpul dana untuk keluarga-keluarga veteran tentera Australia yang tidak berdaya dan yang telah mati.
🔶Dana yang diperoleh dari penderma akan digunakan Legacy untuk terus membantu kira-kira 65,000 balu dan 1,800 kanak-kanak dan orang kurang upaya di seluruh Australia, dengan perkhidmatan penting seperti, kaunseling, perumahan khas, perubatan, advokasi dan sokongan sosial.
🔶Sokongan awam juga akan membantu Legacy membiaya pendidikan kanak-kanak ini, dengan menyumbang kepada yuran sekolah, buku, pakaian seragam, dan aktiviti rekreasi untuk membantu perkembangan dan keyakinan diri mereka.
🔶Terdapat beribu-ribu kakitangan Angkatan Pertahanan Australia yang kini ditempatkan di luar negara. Legacy bersedia untuk membantu keluarga mereka sekiranya berlaku perkara buruk.

Dan kami pun bertolak for our second tour of the day. Driver bas/tour guide untuk tour ni pulak ialah Deb.

Nak tengok penguin parade tu di Phillip Island. Jarak antara Federation Square dan Phillip Island ialah sejauh 140 km atau lebih kurang 2 jam drive. 
www.google.com/maps

Macam biasa even dalam bas pun kami tetap sibuk mengetik kamera.. hehe.

Kalau dah views macam ni kena la dirakam.. hehe.








Ha... duduk seats depan boleh dapat capture view macam ni 😊.

Dan dah nampak pun Phillip Island. Depan tu ialah San Remo Bridge yang menghubungkan tanah besar dengan Phillip Island.

San Remo Bridge.
www.google.com/maps


Menyeberang Western Port Bay.

Dan dari Phillip Island ni kami ke Churchill Island pulak. Di situ ke tempat nak tengok penguins? Bukan, Penguin Parade lokasinya di belah barat Phillip Island. Lambat lagi nak tengok penguins tu sebab it only starts at around 6:30 pm. So Penguin Tour ni akan ke beberapa tempat dulu sebelum actually going to see the penguins. Jadi sungguh pun tour ni dipanggil Penguin Parade tapi it is so much more! Nice lah! 

Semasa nak ke Churchill Island we had good views of the interesting wetlands on both sides.

Inilah Churchill Island. So beautiful. So serene. Kelihatan a couple of Cape Barren Goose on the green field.

Phillip Island and Churchill Island.
www.google.com/maps

Lokasi Churchill Island Heritage Farm. Itinerari kami seterusnya adalah ke ladang warisan ni.
First walked by the Bunurong Aboriginal people, Churchill Island now has an important place in the history of European settlement in Victoria. Lt. James Grant disembarked from the Lady Nelson in 1801 and named the island after the man who had given him the seeds he planted on the island, making Churchill Island the site of the first European agricultural pursuits in Victoria.

http://visitbasscoast.com.au/phillip-island-and-bass-coast-regions/phillip-island/churchill-island/ 

www.google.com/maps

Di Churchill Island Heritage Farm. 
🔹Experience a piece of Victoria’s heritage on this historic island, where you can enjoy a relaxing stroll through the fragrant cottage gardens and lawns. Coastline walks offer magnificent views of Phillip Island and Western Port, while the restored farmhouse and cottages provide a glimpse into the past lives of early Australian settlers and past farming practices.

🔹Churchill Island, just off the coast of Phillip Island holds an important place in the history of European settlement in Victoria. The site of the first European agricultural pursuits in Victoria, the island has been farmed since the 1850’s and in 1872 was purchased by Samuel Amess, former Mayor of Melbourne.

🔹This tiny island of 57 hectares is now open to the public as an historic working farm that boasts significant natural and cultural values with world-class wetlands, ancient Moonah trees, heritage gardens and historic buildings.

https://www.visitphillipisland.com/listing/churchill-island-heritage-farm/



Staff center ni memberikan sedikit penerangan tentang ladang ni. 

Ada 'Daily Farming Activities'. Masa kami sampai tu cuma 'Sheep Shearing' je yang masih ada. Aktiviti lain dah selesai dah for the day. But for us, apart from the 'Working Dogs', 'Sheep Shearing'lah yang menarik sebab kami tak pernah lagi tengok biri-biri kena cukur 😊.

Menarik ni! Macam-macam ada. 

Ada a few minutes je lagi 'Sheep Shearing' nak start so berpandukan pada peta dan signboards kami pun ke tempat cukur biri-biri tu. 

Sambil tu mesti la ambik gambar sekitar heritage farm ni. 

Memang cantik ladang wairsan ni. 

Ini adalah rumah Samuel Amess. 

Samuel Amess adalah former Mayor Of Melbourne dan dia beli pulau ni. He was the owner of the island between 1872 and 1929.


Memang cantik tempat ni. 




Ke bangsal 'Sheep Shearing'.

Ternampak pulak kuda ni. 

Ini kuda 'working horse' atau nama actual ialah Clydesdale horse.

Ikal mayangnya rambut dia 😊.

Cantik kuda ni. But very tough looking. Love the groovy furry bell-bottoms... hehe.

Lembu susu agaknya. I think lembu ni la yang kena perah for the 'Cow Milking' show. Dah sarat sangat dah tu nampaknya! Cepat perah! Hehehe...

Ok dah nak start dah 'Sheep Shearing' show. Jom masuk dalam shearing shed ni.

Ada teater kecil dalam bangsal ni. 

The sheep shearer pun memberikan penerangan tentang sejarah sheep shearing di Australia. Tapi saya tak berapa faham sangat sebab loghat Australianya pekat.. hehehe.

Mr. Sheep Shearer menerangkan jenis shearing handpiece. 

Yang ni dulu punya iron scissors sheep shears.  

Yang ni pulak shearer yang moden. Demonstrasi akan dibuat menggunakan pemotong elektrik ni.

Mr. Sheep Shearer pun memulakan mengetam bulu biri-biri. Dudukkan biri-biri tu dan kepit kepalanya supaya tak meronta.

Rekod dunia untuk jumlah paling banyak biri-biri yang dicukur dalam satu hari (9 jam) ialah 731 ekor, yang dipegang oleh sheep shearer dari New Zealand.

Tentulah nampak macam senang je dia mencukur sebab dah banyak tahun pengalaman dan agaknya dah beribu biri-biri dah dia cukur.

Fascinating sebenarnya tengok proses ni especially bila biri-biri tu mostly diam je. Cuma meronta sikit-sikit je.

Dah hampir nak bogel dah biri-biri tu.. hehe.

Dan inilah hasilnya. Selembar bulu biri-biri yang tebal. Guni-guni tu penuh dengan bulu biri-biri.

Dan ini videonya 😊.

Lepas tu kami jalan-jalan lagi dalam ladang warisan ni. Pada kami tempat ni fascinating betul 😊. Just look at this amazing view!

Ternampak ada sekumpulan biri-biri di hujung sana. Macam anak-anak biri-biri. Let's zoom-in.

Laa.. bukannya lambs, tapi adult sheeps yang dah dibogelkan.. hehe.

By the way, the lighting masa tu sangat gorgeous!

Grazing the field.

Then kami masuk ke stable ni pulak. Jom tengok apa ada di dalam.

Eh.. ada kambing 😊.

Ada macam-macam farm animals dalam bangsal ni. 

Once look around I thought for sure lah kids will be delighted being in this barn. But hey, I love it here too! Comel sangat! Hehehehe...

Aww... tak ke adorable kambing-kambing ni 😊. Dan mereka berdua ni la yang paling bising dalam bangsal ni.. hahaha. 

These are guinea pigs, I think. Long haired ones. 

Kambing bulu panjang ni pun bising jugak. Meriah bangsal ni... hehe. 

Arnab telinga panjang. Cute sangat lah! 😊

Yang ni acually ialah spesis ayam. Dipanggil silkie chicken. The breed is renowned for its broodiness and mothering abilities.

Agaknya these babies are texel sheep, the popular lean meat sheep.

Burung merak pun ada 😊.



More farm animals. Dengan backdrop yang sungguh cantik 😊.

Sekumpulan itik. Ada juga ayam dan.. ehh.. burung sekor 😊. Itu lah burung yang dipanggil 'Galah' atau red-breasted cockatoo. 

Burung-burung ni pulak namanya Purple Swamphen. Cantik purple-blue neck, breast and belly dia. It was so nice seeing these wild bird roaming around on this beautiful green field. 

Lepas tu kami pun sambung exploring this amazing farm land.




If la we got more time, bestnya kalau dapat sit on these benches with a cup of hot tea and soak in the tranquil surrounding 😊.



And we reached this beautiful vast grazing land with a small pond and huge shady trees overlooking the Western Port Bay. Kan ke best bila duduk di benches tu dgn view macam ni 😊.

Ada windmill dan small water tank tepi kolam yang ini. Kelihatan juga a horse-pulled traditional plow. Tepi kolam tu juga ada purple swamphen and ducks. Background: Western Port Bay. 
Sigh....

Luas grazing field ni. Jauh dihujung sana kami nampak lembu. 

Gate kayu keluar masuk ke grazing field.


Dari lokasi kami di Churchill Island ni boleh nampak Western Port Bay dan Bass di tanah besar seberang sana.

Lokasi Churchill Island dan Bass di tanah besar.
www.google.com/maps

Okeh, next few images are shots of cows grazing the lush green fields at Churchill Island Heritage Farm. Oh what joy.. hehe... photographically, that is 😊. Not much to make me happy lah. A cow with gorgeous background enough already.. hehe.

What a beautiful looking cow with various shades of brown.
Ok everyone, now let's together improve our elocution in rounded vowel sounds... say, 'How now brown cow'... hehehe. Tetiba kan.. haha.

Nampak tu, bukan dekat lembu hitam dan coklat tu. Mujur la camera compact ni boleh zoom-in. Alhamdulillah. Tak perlu la pak cik nak kena jalan jauh sampai hujung ladang nak ambik gambar lembu...hehe. 


Another big beautiful healthy brown cow strutting on the green field. 

And join her friend.

A lone white crane flew over the farm.




Besides the grazing cows, cape barren goose pun ada. Angsa ni adalah salah satu angsa yang paling rare di dunia. 

Burung ini memakan rumput dan jarang berenang. Keupayaan mereka untuk meminum air garam atau air payau membolehkan angsa ini untuk terus berada di pulau-pulau luar pesisir pantai sepanjang tahun. Burung ni monogamous, stay dengan satu pasangan life-long. 

I think it is a beautiful bird. Nampak tegap dan strong. Like it can take care of itself from natural predators.

Very inviting right? 😊

Tak berani nak dekat. Kot kena sondol! Tajam tanduk tu! 😅

So saya zoom-in.. hehe.


Ehh.. tetibe si coklat berlari berkecah-kecah. Halau lalat/serangga kot.. hehe.


Banyak benor pun foto lembunya..hehehe.


Then si hitam ni datang dekat pagar 😊.

Isteri ambik gambar saya ambik gambar lembu di Churchill Island Heritage Farm, Victoria, Australia. Buat kenangan.. hehe. 

Handsome fella. Siap kena jeling. Takut gak.. hehehe.



Cik beautiful brown cow and friends, the purple swamphen, sama-sama meragut rumput.

Zoomed-in.

Tak zoomed-in.

Selalu angin kuat ke arah utara kot sampai senget-senget pokok-pokok ni. 

Eh.. kebun apa tu? Jom siasat 😊.


Oh lavender patch rupanya. 

Ini adalah giant lavender yang boleh tumbuh setinggi 5 kaki. Bunga lavender ni selalunya digunakan untuk kraf dan potpourri.

Hmmm.... beautiful scented patch of purple. Nice!

Penat dah ambik gambar lembu, ambik foto lavender pulak.. hehe. 

Lavender ungu wangi menari-nari dibuai lembut angin petang. Memang le nice bunyinya tapi bila dah dok swaying left and right susah nak ambik gambar.. hehe.

Info on Churchill Island Lavender.

Layers upon layers of beautiful nature. MasyaAllah.




Another walking track for some scenic view stroll. Tapi kami tak jalan ke sana. Jauh. Nak use the remaining time to take photos of another cute animal di farm ni.. hehe.

Tu sayup di hujung sana tu. Rasanya tak sempat nak ke hujung sana, so kami shoot je dari sini.

Yes, the sheep. Well, biri-biri bogel la.. hehe... dah kena shear dah 😊. 

Elok la kena shear lepas winter. Dan masa summer pun elok la tak de berbulu tebal. Panas!


Gigih! Hehehehe..


Green grass, sheared sheep, trees, Western Port Bay and Bass town. Beautiful! MasyaAllah.


Dah le tu, cukup le, moh balik ke bas 😊.

Ok, ok, a few more shots 😊.



Sebelum naik bas, singgah toilet kejap. Must always go to toilet each time got opportunity sebab the journeys were long. 
Passengers ada lagi yang belum sampai so borak la kejap dengan kak Deb. Saya cerita pada dia masa tengok sheep shearing tadi, tetiba saya teringat filem 'Silence of the Lamb'. Kak Deb terus jerit, 'Oh no!!' dan pekup muka dia sambil geleng-geleng kepala tapi sambil tu gelak jugak.. hehe. 'I never thought of that', she said dengan muka half horrified 😁.

Ok, time to leave Churchill Island on to the next destination.

On the way out, still dalam kawasan Churchill Island Heritage Farm ni, kami ternampak biri-biri ni. They are the black-faced Suffolk sheep. 

Diternak mainly for the quality and flavour of the meat. Biri-biri ni is considered to be one of the most attractive sheep breeds. Temperament dia jenis yang quite dan bila terganggu senang dan cepat dapat ditenangkan. So sesuailah for hobby herd dan sebagai pet.

Biri-biri ini juga selalu digunakan untuk cross-breeding. Yang jantan libido kuat dan boleh perform sepanjang tahun even masa musim panas. Yang betina juga digunakan for cross-breeding and they are exceptional mothers selalu lahirkan kembar dan malah kadang-kadang triplets, dan kurang bermasalah masa melahirkan. 
Dikatakan Emperor Jepun menghidangkan daging biri-biri ni kepada tetamu antarabangsa. Hanya biri-biri jenis Suffolk ni sahaja yang istana emperor ternak yang diimpot dari Australia. 

Dan kami juga nampak lembu bulu panjang bertanduk ni yang dipanggil Highland Cattle. What a magnificent cow! MasyaAllah. 

Baka lembu ini pada mulanya diperkenalkan oleh Samuel Amess (owner pulau ni dari 1872 and 1929) untuk mengingatkan dia pada tanah air dia iaitu Scotland.


With that, maka selesailah jalan-jalan kami di Churchill Island Heritage Farm ni. Berada di ladang warisan ni rasa macam transported back in time ke zaman pengakhiran tahun 1800an. Dari segi kepentingan sejarah, tempat ini adalah lokasi pertama pendatang Eropah mula berladang pada 1850an. 

From the 'fun' perspective pulak, yeah sure, tempat ni memang fun dan menarik. Macam-macam aktiviti ada sesuai untuk semua umur. Kiranya akan occupied dengan aktiviti-aktiviti lah 😊.

If you are into appreciating nature and enjoy nature walks, juga akan appreciate tempat ni. Let yourself be caressed by wind from the bay dan hirup udara segar. Sejukkan mata dengan kehijauan pokok-pokok dan tumbuhan di well cared gardens. Enjoy a cup (or two) of hot tea or hot chocolate (ada cafe) or whatever drinks you fancy while relaxing on the benches facing beautiful scenery.  

And the animals! Fascinating, especially breed yang tak pernah saya tahu dan yang Australian natives like the birds yang saya tak pernah tahu ujud. Most of them you can watch up close, while others in their beautiful natural environment. 

Dan kalau suka fotografi, memang la best. Banyak subjects yang boleh dirakam yang tak pernah atau tak selalu kita encounter. Ada historic buildings, farm and wild animal, ladang, pemandangan yang breathtaking dan the fun activities yang boleh dienjoy oleh semua yang melawat tempat ni.

Dan pada saat dan ketika beginilah, bila kita reflect balik pengalaman kita, seharusnya kita nampak kebesaran dan kehebatan Allah swt. Dan mengucapkan kesyukuran. 

Okeh, jom tengok koala pulak 😊. 

Bersambung....

Di bawah ialah semua links untuk entries Melbourne, Victoria saya for easy reference:
1) MELBOURNE - DAY 01 - DEPARTURE & ARRIVAL
2) MELBOURNE - DAY 02 - PART 01 - MELBOURNE HIGHLIGHTS - ROYAL BOTANIC GARDEN & YARRA RIVER
3) MELBOURNE - DAY 02 - PART 02 - MELBOURNE HIGHLIGHTS - ST KILDA & BATHING BOX
4) MELBOURNE - DAY 03 - PART 01 - DANDENONG RANGES NATIONAL PARK & PUFFING BILLY
5) MELBOURNE - DAY 03 - PART 02 - SASSAFRAS & CHURCHILL ISLAND HERITAGE FARM
6) MELBOURNE - DAY 03 - PART 03 - KOALA CONSERVATION CENTER
7) MELBOURNE - DAY 03 - PART 04 - THE NOBBIES - SUMMERLANDS - PENGUIN PARADE
8) MELBOURNE - DAY 04 - PART 01 - ANGLESEA - URQUHART BLUFF AIREYS INLET - GREAT OCEAN ROAD
9) MELBOURNE - DAY 04 - PART 02 - MEMORIAL ARCH - GREAT OCEAN ROAD - LORNE CUMBERLAND RIVER
10) MELBOURNE - DAY 04 - PART 03 - APOLLO BAY
11) MELBOURNE - DAY 04 - PART 04 - TWELVE APOSTLES
12) MELBOURNE - DAY 04 - PART 05 - ISLAND ARCHWAY - RAZORBACK - LOCH ARD GORGE - PORT CAMPBELL
13) MELBOURNE - DAY 05 - PART 01 - FEDERATION WHARF - SOUTH BANK
14) MELBOURNE - DAY 05 - PART 02 - QUEEN VICTORIA MARKET
15) MELBOURNE - DAY 05 - PART 03 - MELBOURNE RIVER CRUISE
16) MELBOURNE - DAY 05 - PART 04 - ISLAMIC COUNCIL OF VICTORIA (ICV - CITY MOSQUE) - FLAGSTAFF GARDEN 

17) MELBOURNE - DAY 05 - PART 05 - TREASURY GARDENS AND FITZROY GARDEN - GOING HOME

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

4 comments:

  1. alaaaaa..
    tak berhenti ladang daffodils laa.
    sya suka daffodils
    dulu masa spring , mesti beli cut daffodils , letak dalam rumah..
    tahan lama. seminggu lebih

    megi??!!
    mana kenyangggggggg!!! hehehehhehe

    marionette tu menyeramkan lah..
    saya tak suka
    ada satu horror movie pasal marionette. semenjak itu saya seram nengok marionette .. heheheh

    dulu dulu masa kecik.. saya ingatkan lepas the sheeps sheared.. sheep itu mati ..

    rasa nak sauk ke belakang je mane dia dan ikat.. bior nampak mata dia!! hehehhe

    saya tinggi lebih satu inci je dari ketinggian tertinggo lavender ..
    kesiann akn hahahha

    tak jalan jalan ke celah celah lavender tu?
    wangi tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe... lawatan ke ladang daffodils tak ada dalam itinerary. Tu pun ternampak ladang tu masa lalu area tu. Wah! Tahan lama jugak ya bunga daffodils. Kalau dlm air-conditioned room lagi lama kot.

      Hehe... senang bawak maggi doc.. haha. Asal hilang lapar.. hehe. Kan dah tokok dgn roti. Kenyang la.. hehe.

      I know right. I tak tgk movie seram pasal marionette tu pun rasa seram. Like any moment it will lift up its head and the limbs started to move in that awkward and creepy ways.. eeee...
      Tapi contoh yg I share kat atas tu comel la.. hehe.

      Laaa... ye ke? Why la you think like that? Did someone say that to make you cry?

      Hahaha... buat tocang atau bun.. hehehe...

      Senang la nyorok.. hahaha

      Tak sebab dalam pagar. Ada la bau sikit. Nice actually.

      Delete
  2. ha..
    baru ingat movie nya
    Dead Silence ..

    and Chucky of course
    [ bukan marionettelah tapi ]

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmm... don't think I've watched Dead Silence. Bagus ke movie tu?

      Chucky! Hahaha... Kelakar la.. tapi horror betul.. and gruesome... gore!
      Did you know that it took 6 puppeteers to make Chucky came alive!

      Delete