Wednesday, November 5, 2014

CHECK MATA

Saya telah diarah oleh doktor untuk pergi ke Hospital Ampang untuk pemeriksaan mata.

Nice hospital ni macam hospital private.


Menunggu giliran untuk pemeriksaan mata.

Inilah nama pemeriksaan mata saya hari tu. Dari Wiki: "Diabetic retinopathy is retinopathy (damage to the retina) caused by complications of diabetes, which can eventually lead to blindness". Untuk checking tu, mereka ambik gambar belakang bola mata saya. Saya sempat sembang dgn beberapa orang staff hospital tu bertanya macam mana proses pemeriksaan tu dibuat. Mereka tunjukkan peralatan dan screen bola mata saya selepas 'foto' diambil. Fascinating. 

Alhamdulillah, result check up saya adalah baik. Tidak ada saluran darah retina saya yg menyempit atau tersumbat. Pemeriksaan ni kata doktor saya kena buat setahun sekali. 

Jadi saya nak ambik kesempatan ini untuk menggalakkan kawan2 saya agar really really jaga sugar intake untuk elak diabetic. Dah ada diabetic ni susah, macam2 tak boleh makan, kena makan ubat hari2, kena check glukos level, kena regularly jumpa doktor and now tambah satu lagi pemeriksaan retinopathy tahunan. Jadi elok sangat kalau anda luangkan masa untuk ke sini ya. 
Ok, take care dear friends :).


No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

2 comments: