Friday, April 26, 2024

LABUAN - DAY 01 - DEPARTURE

Assalamualaikum.
Jom kita ke Labuan pula 😃.

Dengan lawatan saya ke Labuan ini maka lengkaplah sudah jalan-jalan saya ke semua Negeri-Negeri dan Wilayah-Wilayah Persekutuan di Malaysia. Alhamdulillah.

Isteri ada office event di Labuan makanya saya pun mestilah temankan dia 😄. Saya rasa excited sebab tak pernah lagi ke Labuan. Isteri pula, the last time she went there was like 20 years ago. Jadi isteri attend office event, saya jadi tourist di Labuan 😁.

Cuaca di Labuan / Grab trip to KLIA2.

Alhamdulillah, cuaca baik hari itu.

Kami ke Labuan naik Air Asia. Kali terakhir kami naik Air Asia adalah semasa kami ke Alor Setar pada tahun 2022, which is about 2 years ago. Jadi lama dah kami tak ke KLIA2 ini.

Masuk ikut Pintu 2, di tingkat 3.

Perhiasan sempena Chinese New Year.

Check flight status.

Naik Air Asia, kenalah guna mesin kiosk untuk buat check-in dan print bags' tags.

Juga kena buat self baggage drop.

To food arcade for lunch.

Makan cepat-cepat sebab kami hendak bersolat dulu sebelum boarding.

Lepas lunch, kami ke Boarding Area. Pesawat kami ke Labuan Air Asia AK 5172 dijadual berlepas dari Gate K14.

Sempat bersolat di Surau berdekatan Pintu Perlepasan.

Pintu K14.

Waiting area.

Suasana apron di KLIA2.

Ok, jom boarding.

Melangkah masuk ke dalam pesawat sambil membaca doa.

Walking the aisle to our seats.

Pemandangan dalam pesawat dari tempat duduk kami.

Ambil gambar the Ramp crew.
🔴Ejen Ramp menyelia pelbagai tugas yang berkaitan dengan operasi pesawat, seperti membimbing pesawat ke dan dari pintu pagar, parkir pesawat, memuat dan memunggah bagasi dan kargo, dan melaksanakan perkhidmatan penyelenggaraan kabin.
🔴Mereka bekerja sebagai sebahagian daripada pasukan untuk memastikan pesawat berjalan tepat pada masanya dan pengendalian bagasi serta perkhidmatan darat lain dijalankan dengan cekap.

Deretan pesawat-pesawat merah putih Air Asia yang kini sudah ikonik setelah beroperasi sejak tahun 2001.

Pesawat kami tidak bertolak tepat pada pukul 3 petang mengikut jadual kerana menurut pilot, ada pembaikan kecil yang perlu dibuat. Selepas kira-kira 20 minit, barulah pesawat kami bergerak ke runway.

Mereka ini pula adalah GTR (Ground Team Read).
🔴GTR ialah penyedia perkhidmatan pengendalian darat yang disahkan oleh Civil Aviation Authority of Malaysia (CAAM) & Malaysian Aviation Commission (MAVCOM), dan telah mula beroperasi pada 1 November 2017.
🔴Ground Team Red (GTR) ialah usaha sama antara AirAsia Berhad, syarikat penerbangan tambang rendah terkemuka Asia, dan SATS Ltd, pembekal terkemuka Asia bagi Gateway Services and Food Solutions.

Yang bertugas dalam pesawat pula adalah Cabin Crew. Jadi ada Ramp Agents, Ground Team Red dan Cabin Crew. And I'm sure there many other equally important teams/crews that are involved in an airline operation.

Lift off.

Kelihatan di bawah KLIA2 dan Tune Hotel. Di hujung sana adalah KLIA1.

Kelihatan jelas menara-menara KLIA1 dan KLIA2.

Juga kelihatan Masjid Sultan Abdul Samad KLIA dan Mövenpick Hotel and Convention Centre KLIA.

Bandar Seri Ehsan.

That is TNB Large Scale Solar Farm, a solar photovoltaic power plant.

Penerbangan dari Kuala Lumpur ke Labuan ambil masa 2 jam 30 minit. Alhamdulillah, cuaca sepanjang penerbangan amat baik sehingga kami sampai di Labuan.

Prebook meals kami.

Uncle Chin's Chicken Rice and Chicken & Cheese With Egg Mayo Sandwich.

Flew over Kepulauan Anambas Regency, Riau Islands, Indonesia. Antara pulau-pulau yang besar di sini adalah Pulau Bajau, Pulau Siantan, Pulau Matak dan Pulau Mubur.

From top. clockwise: Ladan Island, Penjalin Island and Setuju Island.

Dari kiri: Pulau Manda Riau Laut, Pulau Mandariau Darat dan Pulau Menyali.

Beli snek Nacho Chips dan Teh Tarik.

Nacho Chips with Guacomole style dip.

Sudah pun hampir nak sampai ke Wilayah Persekutuan Labuan.

Ini Pulau Rusukan Besar.

🔵Pulau Rusukan Besar merupakan pulau yang terletak di Sabah. Pulau ini merupakan satu salah daripada pulau yang menjadi tempat tumpuan pelancong di Wilayah Persekutuan Labuan, sebagai tempat beriadah dan bersuka-ria.
🔵Pulau Rusukan Besar mengadap ke arah laut China Selatan yang luas, dengan itu mengalami musim tengkujuh dengan gelombang besar pada penghujung tahun akibat tiupan angin timur laut. Keadaan ini menghalang nelayan daripada turun ke laut dan menjadikan aktiviti mandi-manda kurang sesuai akibat ombak besar dan kuat yang melanda kawasan pantai.

Atas: Pulau Rusukan Besar. Bawah: Pulau Rusukan Kecil.

Pulau Rusukan Kecil.

Dan yang juga menarik pada kami berdua adalah bila kelihatan pelantar-pelantar minyak di tengah laut seperti ini.

Kalau tak silap pelantar minyak begini dikenali sebagai 'semi-submersible platform'.

Yang ini pula dikenali sebagai 'drillship'.

Perbezaan antara 'semi-submersible platform' dan 'drillship.

Pelantar begini pula dikenali sebagai 'jackup rig'.

Kami pun selamat mendarat di Labuan Airport pada pukul 5.45 petang. Alhamdulillah.

Petang di Labuan.

Labuan Airport. Isteri kata, 20 tahun dulu masa dia berulang-alik kerja di Labuan, airport ini berkongsi dengan pangkalan TUDM.

Labuan Airport tower.

Ground Team Red (GTR) Labuan Airport.

Pesawat Malaysia Airlines.

Pesawat MASwings.

Banner muzium-muzium di Labuan. Saya telah pun berpeluang melawat ketiga-tiga muzium ini.

Pengunjung dari Semenanjung Malaysia perlu melalui pemeriksaan imigresen unutk masuk ke Labuan seperti kalau kita berkunjung ke Sabah dan Sarawak. Cukup sekadar menunjukkan Kad Pengenalan sebagai Warganegara Malaysia.

Mengambil bagasi.

Mengikut perancangan, kami sepatutnya dijemput oleh Cik Ayu, rakan isteri saya yang bekerja di Labuan. Malangnya, penerbangan dia dari Kota Kinabalu (dia ada meeting di sana) tertunda sehingga 6:30 petang. Jadi Cik Ayu pun minta seorang kakitangan, En. Ibrahim, untuk menjemput kami di ariport ini.

Suasana senja di Labuan cukup indah sekali. SubhanAllah.

En. Ibrahim membawa kami ke hotel penginapan kami di Labuan iaitu Tiara Labuan Hotel.

Terus merakam keindahan senja di Labuan dari dalam kereta 😃.

Unit Pengawasan Senggara TLDM Timur (UPST), Pangkalan TLDM, Jalan Tanjung Purun, Labuan, Wilayah Persekutuan Labuan.

Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care.

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.